Avatar billede splitbus Nybegynder
25. maj 2011 - 20:08 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

SSD vs DVD / SSD vs Thunderbolt

Jeg vil købe mig en ny MacBook Pro (den nye med i7 processor) og for at få lidt ekstra skub, vil jeg også installere et SSD drev med 256Gb hukommelse.

Har læst at Thunderbolt er vildt hurtigt og tænkte om man kunne tilslutte SSD drevet via dette UDEN tab i hastigheden iforhold til hvis SSD drevet sad internt i MBP'en ?
Findes der overhovedet adapter til dette formål ?
Hvis Ja hvad er ca prisen på dette (HUSK link :) ) ?
Hvis Nej - Tidshorisont ?

eller

Jeg spekulere i at udskiftet DVD drevet i MBP'en med SSD drevet.
Har hørt om OptiBay og Hardwrk.
Nogen der kender nogen af dem ?
Der følger vist også en Ekstern Adapter til DVD drevet, så det er vel næsten den vej jeg skal gå, er det ikk' :) ?
Avatar billede Blueeyez Mester
25. maj 2011 - 22:16 #1
Nu ved jeg ikke hvor mange penge du vil smide i det, men en SSD på 256 GB er langt fra billig, hvilket jeg ikke går ud fra du helt har undersøgt? Hvis ikke så vil jeg henvise til Hybrid harddisk, jeg har dog endnu ikke lige haft testet en, men jeg har læst mi til at de er lige så hurtige som SSD (De har 4 GB fra en SSD på sig, derefter er resterende fra en alm HDD, men de 4 GB fra SSD disken giver den resterende lagerkapacitet samme hastighed og derfor burde det gøre at harddisken på alle områder arbejder med fuld hastighed (Har set på nogle og de arbejder med 300 MB/s her er link til en side hvor du kan se en:

http://www.proshop.dk/Harddisk/Seagate-250-GB-Hybrid-2215171.html

Og her er link til en SSD på samme størrelse:

http://www.proshop.dk/Harddisk/OCZ-Vertex-3-MAX-IOPS-SSD-256GB-2258102.html

Nu ved jeg så godt at SSDen har en  overførelseshastighed på 600 MB/s og den anden kun 300 MB/s men controlleren i macen afgører hvor hurtigt det kan gå hvis der kun er sata2 port i og ikke 3 ja så får du ikke mere end max 300 MB/s

Her er en SSD med 300 MB/s

http://www.proshop.dk/Harddisk/Kingston-SSDNow-V100-Desktop-256GB-2235507.html

Så ved du ca hvilken pris klasse vi snakker i.. Men op til dig jo (:
Avatar billede splitbus Nybegynder
26. maj 2011 - 11:31 #2
Lyder interressant men hvordan holder de 4 GB styr på hvilke programmer der skal indlæses, for de skal vel "transporteres" fra den alm HD og over på de 4 GB eller ?
Avatar billede Blueeyez Mester
26. maj 2011 - 15:39 #3
Den del kan jeg desværre ikke svare på, da jeg kun  har læst lidt om  hybrid harddisken hvor den blot fik ros men ikke noget jeg helt kan gå i dybden med da det mest af alt handlede om hastigheden på harddisken som skulle ende oppe på det samme som en SSD, men en SSD er stadig meget bedre vil jeg mene, men igen rigtig dyr stadigvæk...
Avatar billede splitbus Nybegynder
07. juni 2011 - 19:52 #4
blueeyez ligger du et svar ?
Avatar billede Blueeyez Mester
08. juni 2011 - 21:33 #5
Det får du da lige her (: