Avatar billede jalved Ekspert
23. maj 2011 - 00:38 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan slukker man grøn lampe ved strømforsyningen?

Hej,

når jeg slukker min computer, fortsætter en grøn lampe ved strømforsyningen med at lyse - indtil stikket hives helt ud eller stikkontakten også slukkes.

Det virker lidt overflødigt på mig, at den skal lyse, når nu computeren ER slukket.

Jeg går ud fra, man et eller andet sted kan indstille computeren til at slukke 100%, når man beder den lukke ned - men hvor skal man kigge?
Avatar billede 50573433 Nybegynder
23. maj 2011 - 00:50 #1
Hej Jalved - du kan sikkert ikke slukke den grønne lampe, når der er strøm tilsluttet.
Hvis du tænker på, at det er spild af resourcer/penge, skal du ikke bekymre dig, da spændingen over en lysdiode er 1,2volt og strømforbruger er typisk 5ma, så vil forbruget være:
1,2v x 0,005a = 0,006 watt og det kan lysmåleren slet ikke registrere.
Hvis det er lyset, som driller dig, er der jo den mulighed at sætte et stykke isolervånd over dioden.
Avatar billede thov Forsker
23. maj 2011 - 02:54 #2
Computeren kan kun slukkes 100% ved at vippe den mekaniske kontakt på PSU'en.
Der er faktiskt to strømforsyninger i een, og den ene lille, sørger for at lægge 5V på bundkortet (Udover at tænde en grøn LED).

Fandtes den svage 5V ikke, ville power-on knappen på kabinettet nemlig ikke virke.
Det er lidt som den fjernbetjente centrallås i biler - hvis 12V akkumulatoren dør, kan bilen ikke låses op uden at en nøgle stikkes i låsen.
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2011 - 07:33 #3
opret spørgsmål i kommentar
brug altid kommentar
svar er kun til lukning af spørgmål

mange bundkort kan bruge wake on lan d.v.s at man kan sætte maskinen til at slumre og starte hurtigt op med et tastetryk
det kan man slå fra i bios
det kan også slås fra i windows
men der vil stadig være strøm på bundkortet

sæt en tænd sluk knap imellem strøm og pc
koster ganske få kroner og så er det løst
sluk pc - sluk på kontakt
tænd på kontakt - tænd pc
Avatar billede larsrhk Nybegynder
23. maj 2011 - 13:12 #4
ang. de 0,006 watt for en lysdeiode, så er det forbruget efter strømforsyningen, men strømforsyningen har også et vis forbrug bare ved at være tændt, og denne standby strøm er ikke helt uvæsentlig.

Mit bud er at en pc på standby tager ca. 5 watt for at holde lysdioden kørende + hele bundkortet også står og afvikler et vis forbrug.

5 watt x 24 timer x 365 dage x kwh time pris x ???? antal år.

Det bliver faktisk til penge over tid.

Køb en strømspareskinne, så afbrydes strømmen til pc'en 100 % når den lukkes ned.
Avatar billede thov Forsker
23. maj 2011 - 16:04 #5
Det løber op, det forbrug :-(
Jeg målte 85W når desktop, skærm, skanner, et par printere samt en håndfuld netadaptere var 'slukket'.
Avatar billede jalved Ekspert
23. maj 2011 - 17:36 #6
Tak for kommentarerne og de oplysende beregninger.

På den ene side bør man vel ikke svede tran over, at en lille grøn lysdiode lyser hele tiden; det løber næpppe op i elafgift, hvis man følger 50573433's måde at beregne på.

Men når man så ser thovs sidste regnskab - og i øvrigt tænker over, hvor dumt det er, at ting bare står og lyser uden grund - så...

Jeg har netop forsøgt mig med en strømspareskinne, og den lukker da også for printer, scanner etc., men altså ikke for den grønne lampe.

Det ER tosset. For nylig købte jeg en dvd-afspiller - Philips - og den står også standby hele tiden. Man kan også kun slukke den ved at tage stikket helt ud. Det er sløseri af dem, der har udviklet tingene.

Vil dog lige rode i bios som treatmenice foreslår og så se, om jeg kan prøve noget dér - og så må jeg vist ellers bare tage stikket ud fremover.

Læg et svar alle, så deler jeg point mellem jer, hvis det er muligt med det antal spørgsmålet er sat til :-)
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2011 - 20:00 #7
læs lige #3 igen - det er da en billig løsning - ja du har måske en afbryder kontakt liggende

hvis du bruger en elspare skinne har den den skavank at hvis en ting ikke virker er der ingenting der gør det

ok
Avatar billede jalved Ekspert
28. maj 2011 - 12:50 #8
Jeg lader treatmenice og 50573433 dele point, da de har lagt et svar - men tak til alle...