Avatar billede cyberspace Nybegynder
22. maj 2011 - 16:57 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

Er eksperterne forsvundet????

Ja som overskriften siger er eksperterne forsvundet -

Måske er det bare mig men syntes godt nok det står sløjt til med at få noget kvalificret hjælp her på eksperten  - det er som om folk ikke gidde hjælpe mere - dog er der et par enkeltwe kloge hoveder der gør et stort og værtsat stykke arbejde  og tak til dem.

En anden ting er dem der ikke har sat sig ind i ekspertens "spille regler" dem som ikke svarer tilbage eller ikke lukker gamle spørgsmål etc.

Ja for mange brugere er det her en diskution der er dukket op nu og da over de nok sidste 5 år men lad os få lidt liv i en ny version og lad os se om vi kan få luet ud i fjolserne eller bare lært dem hvad eksperten er og hvordan den bruges  etc.....

1 2 3 nu - diskutionen er åben  :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. maj 2011 - 17:08 #1
Jeg giver dig ret - 110%!
Der er ikke mange eksperter tilbage - altså folk der gider hjælpe. Det er som om mentaliteten er en anden...
1. "Stik mig en løsning, uden at jeg behøver deltage i mine spørgsmål".
2. "Nå der kom en mail fra eksperten... Den sletter jeg lige for gider ikke læse den".
3. "Hvad fanden... Den gamle og erfarne bruger af eksperten tillader sig at rette på mig? Det må jeg hellere flippe ud over"
o.s.v. o.s.v. o.s.v. ....

Sådan føler man nogen gange, når man prøver at hjælpe.
Og ja, vi brugere der har været her i flere år, kunne nogen gange godt lige tjekke brugeren ud, inden vi skriver en bestemt kommentar vedr. brugen af eksperten. Undertegnede inkl. :)
Avatar billede kimtheman Novice
22. maj 2011 - 17:17 #2
Tja det afspejler vel bare helt godt, hvordan samfundet er blevet i dag.
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2011 - 17:23 #3
Der i hvert fald meget gået snak i den i disse tider. Meget brok over, at spørgsmål ikke er lukkede og at mange point er ude, og meget snak og MANGE indlæg om, hvordan man egentlig skal lukke sit spørgsmål.

Set fra spørgerens side:
Det kan virke så logisk det hele - for mig og for så mange andre - men man må vist se i øjnene, at det bare er dybt ulogisk for nogle. Jeg kan ikke sætte fingeren på præcis hvad, men der må være sket noget i de nye versioner af Eksperten de seneste par år med udviklinger, som har gjort systemet dybt kringlet og langt fra brugervenligt og gennemskueligt.
For der er bare stadig eddermange, der ikke er i stand til at sætte det lille flueben og give de point. Og der er da slet ingen, der gider sætte sig og læse FAQ'en, før de bruger dette forum (hvilket jeg forstår rimelig godt), så reglerne er vist bare ikke klare nok, samtidig med at de ældre eksperter forventer, at de nye straks forstår hver en facet af systemet.

Set fra hjælperens side:
Mange er flinke, beskedne og tager imod med åbent sind for derefter at takke og slutte pænt igen, når de stiller et spørgsmål. Det hænder i hvert fald.
Men mange andre forventer pludselig alt for meget.
Der har været spørgsmål, hvor spørgeren har forventet at få perfekt svar indenfor de første par minutter, og da det ikke er sket er Eksperten blevet svinet til (hvilket resulterede i mere svineri frem og tilbage).
Jeg har oplevet mange børn på Eksperten, som har stillet spørgsmål med urimelige forventninger til hjælperne, og som absolut ikke er i stand til at tale til andre mennesker. Det er fåtal, men der er blevet flere og flere til.
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2011 - 17:25 #4
#2:
Tja det afspejler vel bare helt godt, hvordan samfundet er blevet i dag.
Det er meget muligt - mange, mange børn og helt unge er på nettet i dag. Jeg tænker, at det giver en noget anden (mere respektløs?) tone...
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. maj 2011 - 17:29 #5
For der er bare stadig eddermange, der ikke er i stand til at sætte det lille flueben og give de point.

Ja i den nye version, skal man aktivt vinge af hvilket svar der skal accepteres. I den gamle version var det nok med et svar. Jeg mener det blev gjort sådan, efter brugernes ønske da der for tit blev accepteret forkerte svar.
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. maj 2011 - 17:29 #6
Er dog ikke sikker...
Avatar billede dennisml Nybegynder
22. maj 2011 - 17:34 #7
lige en ide.

Jeg er selv dårlig til at "afslutte" min spørgsmål, hvorfor laver man ikke sådan at man max kan have X antal åbne spørgsmål?
så bliver man "tvunget" til at afslutte de tideliger spørgsmål?

bare en ide.
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2011 - 17:41 #8
I den forbindelse, mener jeg nu at, mængden af kvalificerede spørgsmål er blevet devalueret. Et godt formuleret spørgsmål vil give et godt formuleret svar!

I stedet sider man og undre sig over spørgsmål som er blevet besvaret gentagene gange.

Tror ikke at, det er fordi folk ikke gider hjælpe. Point eller ej! men at debatten om regler og points fylder for meget. Og det Orker! man bare ikke.

Til gengæld syntes jeg at, spørgelysten er forsvundet, så der er ikke så meget at lave her.

Og man skal ikke skrive noget forkert, så bliver man hængt og flamberet af meget nærtagende personligheder, men det er nu meget sjovt :-)
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2011 - 17:42 #9
Til #5:
Jeg har i hvert fald på fornemmelsen, at forummet i øjeblikket drukner i ligegyldige gentagne kommentarer om, hvordan man lukker sit spørgsmål.
Et spørgsmål med ideelt ét svar skal lukkes, og hvad sker der så... Så bruger man 4-5-6 ekstra indlæg på at brokke sig og senere forklare, hvordan det skal lukkes rigtigt. Og muligvis 2-3 indlæg ekstra på, at det bliver gjort forkert.

Eksperten drukner i bureaukrati. Ærgeligt men efter min overbevisning sandt.
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2011 - 17:45 #10
Det er sjovt :) (men træls at bruge sin tid på i længden...)

Jer, der har været her i mange år: plejer spørgelysten ikke også at komme i bølger?
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2011 - 17:48 #11
Et spørgsmål som dette: http://www.eksperten.dk/spm/939388
Hvad skal man svare?

Giver steeven helt ret!
Avatar billede The_Buzz Novice
22. maj 2011 - 18:10 #12
Beklager - jeg var på ferie sidste uge :)
22. maj 2011 - 19:04 #13
Fra svarerens side - det at nogle spoergere ikke lukker spoergsmaal er man vel selv et langt stykke vej herre over.  Jeg undlader at deltage i spoergsmaal fra spoergere der har gamle aabne spoergsmaal.  (En gang i mellem goer jeg, ved hjaelp af e-mailen, spoergeren opmaerksom paa at hvis han faar ryddet op i spoergsmaalene ville jeg kunne hjaelpe.)  Andre svarere ser anderledes paa den sag og deltager rask vaek i spoergsmaal fra spoergere med tusinde af udestaaende punkter, men det bliver jo saa deres sag.

Set fra spoergerens side - jeg kan, helt aerligt, godt forstaa at nye medlemmer har svaert ved at finde ud af det.  Jeg gaar ind for at alle indlaeg, inklusive de oprindelige spoergsmaal, skal kunne lukkes og modtage points.  Hvis et medlem har leveret et hjaelpende indlaeg skal spoergeren uden videre kunne lukke det og afgive points.  Hvis spoergeren ikke faar indlaeg skal spoergeren direkte kunne lukke spoergsmaalet og faa returneret sine points.  Det nuvaerende system hvor der tit skal laves indlaeg uden reelt indhold ('laeg et svar' - 'her er mit svar') finder jeg er overfloedig bureaucrati (jeg ved at der er meget erfarne brugere der har en anden mening, og det respekterer jeg, men dette er nu min mening.)  Det at en spoerger der ikke har faaet indlaeg skal oprette endnu et indlaeg (et svar) for at kunne lukke, jamen jeg ville da skamme mig hvis jeg programmerede saadan noget for en kunde.
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2011 - 19:10 #14
Men - nu spørger jeg muligvis lidt provokerende - hvorfor vil du dog ikke svare på spørgsmål, hvor du kender svaret, hvis spørgeren har gamle åbne spørgsmål? Hvorfor skal dit svar komme an på point og systemet i sig selv frem for, at du gerne vil hjælpe?
Der er mere lyst til snak om pointsystemet, end der er lyst til at hjælpe... Det er det, jeg ser, når jeg ser mig omkring i nye spørgsmål. Og jeg undres.
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2011 - 19:11 #15
Det er jo netop også en ændring i hjælper-kulturen. Drejer det sig alt for meget om point og korrekt brug af værktøjet? Drejer det sig mere om at have noget at kaste sig over af fejl, end det drejer sig om at give hjælpen?
Avatar billede repox Seniormester
22. maj 2011 - 19:31 #16
#0
Der er masser af 'eksperter' her - som også er mere end villige til at hjælpe. Henover de seneste måneder (måske et års tid) er jeg dog selv blevet meget mere selektiv med hvem jeg 'gider' at bruge tid på.

Der er ganske enkelt kommet for mange forkælede børn herind, som åbenbart er vant til at få alting serveret på et sølvfad. Når de så ikke lige får de svar der passer dem, vælger de at stille sig på bagben og gå fuldstændig amok i grimme ord og fokusere på alt andet end det faktiske spørgsmål eller responsen hertil. Og dem gider man ikke spilde sin tid på fremover.

Jeg gider heller ikke hjælpe dem som ganske åbenlyst ikke gider at sætte sig ind hvordan eksperten.dk virker.

Med andre ord er jeg stort set enig med #1 i alle tre punkter!

Og så støder man på nogle brugere som egentlig godt kender regelsættet, men som dybest set er pisseligeglad - går den, så går den. Dem som lukker sine egne spørgsmål fordi det er hurtigst/lettest, for at undgå at andre brugere påpeger deres åbne spørgsmål eller ganske simpelt for at beholde pointene selv.

Jeg har masser af tid til de brugere som gerne vil bruge tid på at lytte og lære og som udviser taknemmelighed - resten ligger som de har redt.

#7
Måden du lige valgte at lukke dine spørgsmål nu her, er måske heller ikke et positivt signal at sende generelt, så i dit tilfælde ville dit forslag også kræve man ikke selv kan afslutte sine egne spørgsmål, ikke?

#15
Hvorfor skal jeg bruge tid på at svare en person på noget som jeg godt kender svaret på, når det er tydeligt på baggrund af spørgerens antal af åbne spørgsmål at spørgeren at denne alligevel ikke som oftest vender tilbage og siger noget så almindeligt som 'tak for hjælpen' på den måde som eksperten.dk er designet til? Du er selv med til at gøre dette til et spørgsmål om point, ved at spørge til hvorfor vi ikke vil hjælpe en med for mange point ude, når det nu ikke er problemets kerne - problemet er at for mange her er vant til at få tingene serveret på et sølvfad og så lade resten ligge.

Min holdning? Fjern det lortepointsystem som ikke er til gavn for nogen alligevel. Åbne og lukkede spørgsmål er noget folk forstår. Resten er - som #8 også er inde på - noget som bare fylder for meget og det orker man bare slet ikke... Netop baggrunden for denne tråd...
Avatar billede kimtheman Novice
22. maj 2011 - 20:12 #17
Og dertil kan jeg så sige igen
"Tja det afspejler vel bare helt godt, hvordan samfundet er blevet i dag.
"
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. maj 2011 - 20:12 #18
Drejer det sig alt for meget om point og korrekt brug af værktøjet?

Nej, det drejer sig om at man som spørger har en vis forpligtelse til at følge med i sine spørgsmål. Der kommer jo en fin lille påmindelses e-mail om åbne spørgsmål, man skal forholde sig til. i over 90% af tilfældende vender spørger aldrig tilbage, hvilket tyder på at brugeren: 1. har fået løst sit problem el. 2. spørger bruger (desværre) en alternativ e-mail adresse der sjældent tjekkes.
22. maj 2011 - 20:13 #19
steven, #14 og #15, ja, det skulle jeg maaske have forklaret noget bedre.  Det drejer sig for mig ikke om points, men om, skal vi sige, gensidighed.  Mit teknologiske stade er saaledes, at jeg sjaeldent kan ryste svar paa spoergsmaal ud af aermet.  Jeg skal tit google og teste.  Saa jeg investerer tid og interesse.  Det er saa en personlig tilfredsstillelse at faa en reaktion, enten at spoergeren har vaeret i gang med mit indlaeg men at det af de og de grunde ikke var tilstraekkeligt, eller at det faktisk lykkedes mig at hjaelpe.  Naar spoergsmaalet er groent er det afrundet og vaek.

Der er saa medlemmer der aabenbart ikke gaar saa hoejt op i en saadan gensidighed.  De stiller et spoergsmaal og hoester indlaeggene, og saa er den til ende.  Og det skal de da selv bestemme.  Saa maa jeg bestemmer, om jeg vil deltage i deres spoergsmaal.  (Steven, du bestemmer da vel ogsaa hvilke spoergsmaal du vil deltage i.)

Spoergsmaal fra nye medlemmer deltager jeg altid i hvis jeg kan.  Og tit deltager jeg saa i at forklare disse nye medlemmer hvordan de skal lukke.
Avatar billede cyberspace Nybegynder
22. maj 2011 - 22:40 #20
som opretter må jeg indtil videre sige tak for en god diskution.

som en bruger af eksperten i mere end 10 år husker jeg tilbage på engang hvor jeg faktisk på mit arbejde som IT sppporter kunne stille et arbejdsrelevant IT spørgsmål og inden for 1-2 min var der brugbart info eller i de mindste et svar fra en der seriøst prøvede at komme med et fornuftigt svar idag er det som om at det er ps3 og xbox generationen der begynder at husere på ekspen.

Dem skal der da også være plads til men - der er nogle spille regler ......
Avatar billede cyberspace Nybegynder
22. maj 2011 - 22:57 #21
hvis folk kommmer med mulig hjælp og det ikke løste problemet for spørger så tror jeg folk tænker øv og opgiver at hjælpe - dde kunne i det mindste sige beklager men så rækker min viden ikke længere eller bede vedkommende med problemet om at uddybe lidt  for tit  venter man forgæves eller kunne måske have uddybet lidt nærmere og måske få lidt mere hjælp fra svarer eller en n(der lige har fundet spm)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. maj 2011 - 22:59 #22
Hvad om man kun kunne få oprettet en bruger på eksperten.dk ved at svare korrekt på en række multiple choice opgaver om reglerne. Det skal dog helst ikke gælde gamle brugere - jeg vil gerne blive her.
Avatar billede f-arn Guru
22. maj 2011 - 23:34 #23
Jeg vil mene det Eksperten trænger mest til - er en ordentlig Admin. Der hvor jeg normalt hjælper, er der ingen points, eller problemer med trolls.
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2011 - 23:36 #24
(Hvad er trolls?)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. maj 2011 - 23:40 #25
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. maj 2011 - 23:42 #26
Ups, det kunne den ikke li': http://nxn.dk/trolls
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. maj 2011 - 08:52 #27
Avatar billede repox Seniormester
23. maj 2011 - 14:16 #28
Og apropos trolls, så er her et klassisk eksempel:
http://www.eksperten.dk/spm/939414#reply_7783301

Og det er jo nemt at finde flere, hvis det var...
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. maj 2011 - 14:25 #29
Nå er det nu trolls de hedder, dem der ikke kan finde ud af at bruge den rigtige kategori?
Avatar billede repox Seniormester
23. maj 2011 - 14:32 #30
#29
Ja - det var præcis det emne som jeg forsøgte at sætte i fokus da jeg linkede til den anden kommentar den tråd.

Ironi kan være anvendt...
Avatar billede f-arn Guru
23. maj 2011 - 15:06 #31
@repox
Dont feed the troll.
Avatar billede repox Seniormester
23. maj 2011 - 15:11 #32
#31
Jeg ved det godt... my bad...
Avatar billede cyberspace Nybegynder
26. maj 2011 - 14:21 #33
Nåh er denne tråd gået i stå - mange gode ideer og intentioner men jeg er bange for at hvis jeg lukker dette spm nu så er vi tilbage ved "square one" / tilbage hvor vi startede

så nogen foreslag til hvordan det ikke kun bliver en diskutionsklub men at der gerne måtte komme et eller flere konkret tiltag evt. i samarbejde med IDG. For efter min mening er der alt for mange spm der lukkes pga dårligt formuleret problem eller at folk ikke rigtigt gidder hjælpe etc.
Avatar billede repox Seniormester
26. maj 2011 - 14:26 #34
Jeg vil anbefale dig at kigge på de nye kommentarer i blogindlægget om samme emne: http://www.eksperten.dk/blog/34
Avatar billede keysersoze Guru
26. maj 2011 - 14:40 #35
Så længe IDG mener det går godt for siden, der er jo masser af brugere og sidevisninger (men nok også ret høj afvisningsporcent...), og ikke har de store intentioner om at høre på brugerne kan diskutioner som denne være ligegyldig - der har været masser af forslag, også fantastisk gode forslag, på bordet tidligere men de kræver alle at en større eller mindre gruppe brugere rammes på hvad de mener er det rigtige for E (og, med al respekt, negative brugere kommer, selvom det ofte er en relativ lille del, let til at syne af alt for meget i det samlede billede) samtidig med at det kræver store programmeringstiltag hvilket næppe er specielt rentabelt.

Jeg har stor respekt for IDG og specielt Admin - men efter så mange år med opråb ud i intetheden omkring E har jeg meget svært ved at tro på store tiltag i nær fremtid selvom det dog ser ud til at der endelig er lidt coadmins på plads.

Og for lige at tilføje en ekstra sjauw post til samlingen; http://www.eksperten.dk/spm/938965
Avatar billede repox Seniormester
26. maj 2011 - 14:49 #36
#35
Haha - well, du forsøgte da med en god portion diplomati :)
Avatar billede cyberspace Nybegynder
26. maj 2011 - 14:51 #37
repox>> -tak for linket - kyudser fingre for at det ikke bare går hen og bliver en gang varm luft det her med forbedringer etc.

det er jo ikke nyt det her med at kvaliteten  er dalet - men væbner mig med tolmodighed :)
Avatar billede cyberspace Nybegynder
26. maj 2011 - 14:52 #38
ups forkert sted for min kommentar :( (#37)
Avatar billede cyberspace Nybegynder
26. maj 2011 - 14:56 #39
glem #38 der gik rod i den
29. maj 2011 - 18:16 #40
cyberspace, skal #33 forstås således at du ikke har i sinde at lukke dette spørgsmål?  Det ville stemme dårligt med dine kommentarer om folk der ikke lukker gamle spoergsmaal.  Du har nævnt nogle problemer du synes der består ved Eksperten, men du kom ikke med nogen konkrete forslag til forbedring.
Avatar billede cyberspace Nybegynder
30. maj 2011 - 13:22 #41
christian_belgien>> tror du misforstår mig jeg vil hellere end gerne lukke spørgsmål- men først når de er klar til at blive lukket - og nogle gange skal man lige give det en da eller to mere for at se om der ikke skulle komme flere svar/indlæg.

Men lukker gerne dette nu for her sker her hvist desværre ikke mere -ellers må andre oprette nyt spørgsmål.

så i håbet om at dette indlæg "Er eksperterne forsvundet????"
ikke bare har været en lang sludder for en sladder lukkes det i håbet om et bedre og mere brugbart eksperten.

Tak til alle og håber det her har givet lidt stof til eftertake.

og lidt at tænkke over "er det her bare en stor diskutions klub som ikke ser ud til at føre til noget??"
Avatar billede cyberspace Nybegynder
30. maj 2011 - 13:22 #42
lukket
30. maj 2011 - 13:45 #43
Tak for lukning.  Så spørger du: "Er det her bare en stor diskutions klub som ikke ser ud til at føre til noget?"  Hvis du med "det her" mener Eksperten, så fører den, fra mit synspunkt, til to ting:  (1) Jeg får hjælp til nogle konkrete problemer, og (2) Jeg får, ved at besvare spørgsmål, rutine og ofte lejlighed til at udvide min viden i de IT områder jeg kender lidt til.  Så håber jeg også, at (3) de spørgere hvis spørgsmål jeg hjælper til at besvare får noget ud af det.