Avatar billede michaelsen Nybegynder
31. juli 2001 - 21:29 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

ibm og win95

jeg har en gl. aptiva med win95. aptivaens 95\'er fungerer på den måde at når win95 bliver slap i opsætningen skal man formatere c-drevet og installere oem versionen fra den oprindelige cd-rom. jeg har nu prøvet at install win95 fra en kopi jeg engang fik. jeg gik udfra win95 filerne blot lagde sig oven i de eksisterende således win95 blev strammet op igen. det skete ikke nu vil win95 ikke starte. maskinen går godt nok igang med at teste den interne hukommelse, herefter skriver den helt ordinært i øverste venstre hjørne Sterter windows 95... og her går den så i stå uden at kunne starte. kan nogen hjælpe, jeg har nogle ting jeg gerne vil ind til på c-drevet så jeg vil nødigt skulle formatere mit c-drev for at komme igang
Avatar billede NanoQ Nybegynder
31. juli 2001 - 21:33 #1
Har du adgang til en 98\'er upgrade, så smid den på i stedet.

Hent en Win98 bootdisk fra www.bootdisk.com. Dette giver adgang til cd-rom så du kan installere.

Med en sådan bootdisk får du også adgang til C:, så du kan få fat på dine dokumenter.

NanoQ
Avatar billede dr.m Nybegynder
31. juli 2001 - 21:35 #2
Try installing windows in a different directory for example windows2, that way you get a new registry and still can access the files you need.
then it\'s a good idea to copy the files from the folder windows\\inf to windows2\\inf
Avatar billede dr.m Nybegynder
31. juli 2001 - 21:37 #3
Changed it to an answer, incase it helps (could use the points :))

Try installing windows in a different directory for example windows2, that way you get a new registry and still can access the files you need.
then it\'s a good idea to copy the files from the folder windows\\inf to windows2\\inf
Avatar billede NanoQ Nybegynder
31. juli 2001 - 21:37 #4
Det vil jeg nu ikke anbefale.

Man løber ofte ind i sære problemer, når man senere installerer software, hvis ikke windows ligger i standarddirectory.

F.eks. ser man ofte at programmer ikke kan registrere sig i system.ini, eller finde korrekt placering til .ini filer i det hele taget.

NanoQ
Avatar billede dr.m Nybegynder
31. juli 2001 - 21:41 #5
Upgrade is better, but if the registry is totally fucked up or a driver is halting the system, it might be your only way out.

If it\'s just the files or documents you care about then you can always connect the hard disk to another PC with an operating system and retrieve the files.
Avatar billede jgk Nybegynder
31. juli 2001 - 22:00 #6
kan du ikke blot starte med en dos diskette og komme ind på dit C. drev?
Avatar billede michaelsen Nybegynder
03. august 2001 - 00:45 #7
har prøvet det der med bootdisc\'er til win95. problemet er at den aptiva model jeg har har et ældre mwave-modem, som øjensynlig laver ravage i installeringen. maskinen kommer frem til der hvor skærmen bliver sort og skriver i øverste venstre hjørne: starter windows...
der sker bare ikke noget, jeg har nu måtte benytte den genopretningsdiskette ibm gav med, men det har altså så medført en formatering og genopretning med de originale programmer...og UDEN mine andre oplysninger...
rart havde det været om nogen kunne have have fortalt hvordan man kommer uden om modem-problemet og installere en win95 der kunne re-installeres uden jeg skulle formatere harddiscen
Avatar billede jgk Nybegynder
03. august 2001 - 18:55 #8
Du har formodentlig en Aptiva Pentium model.
Uanset hvilken model du har kan du omgå dette ved at downloade fra IBM.com de nødvendige drivere til alt incl. (måske en bios opgradering til win98) Hvilken model har du?
Start her;
http://www.pc.ibm.com/support?lang=en_US&doctype=Downloadable+files&subtype=Cat&page=brand&menu=none&brand=IBM+Aptiva&family=&subtype=Cat&familyButton.x=8&familyButton.y=7