Avatar billede OWB Novice
16. maj 2011 - 09:30 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Værktøj til ændring af HD størrelse

Jeg håber jeg henvender mig i rette kategori

Det forekommer måske nok besynderligt, men jeg søger et værktøj som kan gøre en Fujitsu 2,5" P-ATA type MHV2040AH harddisk mindre. Denne type er 40 GB stor, men jeg har brug for at den opfører sig som en 10 GB disk

Den skal benyttes i en maskinstyring, hvor 10 GB størrelsen netop er vigtig.

Den disk der i dag er monteret i maskinstyringen, er ifølge den label der er på HD'en også en 40 GB disk, men under eksempelvis Windows XP Disk Managment optræder den som en 10 GB disk. Jeg skal understrege, at det ikke er en 10 GB partition jeg efterlyser, men den fysiske størrelse der vises for Windows.

Jeg har googlet ret meget på det, men har kun kunnet finde værktøjer som kan oprette og resize partitioner, hvilket ikke løser mit behov.

Nogen som kender et værktøj der burde kunne løse opgaven?

Hilsner Ole
Avatar billede lmcb Nybegynder
16. maj 2011 - 09:56 #1
Hej Ole

Prøv at søg på google efter short stroking

Ved at short stroke et drev bruger man kun det inderste af pladerne på disken og derved mindsker man størrelsen af disken. Til gengæld bliver disken og derved I/O performance meget hurtigere.

Om du kan ramme præcis 10Gb ud af din 40Gb disk ved jeg ikke, men prøv at kigge på det.

Hilsen

Lars
Avatar billede OWB Novice
16. maj 2011 - 10:37 #2
Hej Lars

Først og fremmest, tak for din kommentar.

Jeg skal lige sikre mig at jeg forstår det korrekt. Hvis det lykkes mig at short stroke drevet til noget der ligner 10 GB, ved du så, om Windows Disk Management vil se den samlede størrelse som 10 GB(eller der omkring), eller stadig de egentlige 40 GB?

/Ole
Avatar billede lmcb Nybegynder
16. maj 2011 - 11:05 #3
Hej Ole

Det prøver jeg lige at finde ud af

Lars
Avatar billede OWB Novice
16. maj 2011 - 11:41 #4
Hej Lars

Under min søgen efter short stroking kom jeg forbi "Hitachi Feature Tool"

Jeg bootede tool'et fra en CD, og selv om min HD ikke er af fabrikatet Hitachi fungerede det fint. Jeg havde jo forestillet mig at jeg skulle forsøge at "short stroke" disken, men da der i tool'et findes et menupunkt som hedder "Change Capacity" forsøgte jeg det. :-)

I Windows Disk Management ser HD'en nu ud til at være 10 GB

Tak for hjælpen, du ledte mig jo på det rette spor :-)

Hilsner Ole
Avatar billede lmcb Nybegynder
16. maj 2011 - 11:49 #5
Hej Ole

Det er godt at høre

Det var også lige det jeg selv havde fundet frem til og skulle til at poste det til dig. Det er da også meget nemmere bare at bestemme størrelsen på disken også køre derfra.

Short stroking var noget jeg hørte om for flere år siden, jeg har dog aldrig prøvet det. Hvis man læser på forums er der mange der skriver det bare er en myte. Jeg synes nu logikken underbygger muligheden for et godt resultat.

Hvilket OS skal du have kørende siden du behøver en 10Gb disk? Jeg er lidt nysgerrig

Jeg er glad for at kunne hjælpe

Lars
Avatar billede OWB Novice
16. maj 2011 - 12:30 #6
Synes også logikken omkring short stroking lyder reelt nok.

Det er såmænd et Windows 95 OS maskinen bagvedliggende gør brug af. Sagen er den, at en servicedisk koster lige under 10 KKR. Og for mig at se er det jo en ganske almindelig P-ATA disk med et bestemt image på. Derfor har jeg arbejdet en del i at forsøge selv at lave en disk, men der har været et issue omkring diskens størrelse og så den bios der er på maskinens PC motherboard (eller det er i hvert fald noget jeg tror) :-) Så nu er jeg ret spændt på hvad resultatet viser sig at blive.

Ole
Avatar billede lmcb Nybegynder
16. maj 2011 - 13:11 #7
ok Det lyder spændende. Skriv endelig om du får det til at virke

Lars