Avatar billede Zigarlos Praktikant
05. maj 2011 - 23:44 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

BSOD dxgkrnl.sys + nvlddmkm.sys Vista 64 bit

Igennem længere tid oplever jeg BSOD på min Vista 64 bit computer.
Det kan ske på et hvilket som helst tidspunkt - altså enten efter at jeg har arbejdet på computeren i 10 min eller i 4 timer. Jeg opdager det som regel ca. 10 sekunder før det sker, da der kommer nogle små udfald i form af røde og blå striber på min skærm - og det starter oftest med en stribet kvadratisk blok rundt om musemarkøren.

Herefter bruger jeg så som regel 3-4 forsøg på at genstarte inden jeg endelig får lov at starte i fejlsikret tilstand. Når det først er lykkes at starte op i fejlsikret tilstand kan jeg som regel genstarte computeren, arbejde videre og så ellers bare vente på næste gang det sker.

Jeg har opdateret driver til mit MB (Asus P5QL/EPU) og driverne til grafikkortet (nVidia GeForce 7300 LE), uden at det har hjulpet.

Jeg forsøgte at kigge på temperaturen i computeren via programmet SIW, og her kunne jeg konstatere at temperaturen på grafikkortet konstant ligger omkring 90C - hvilket jeg umiddelbart synes lyder højt.

Jeg installerede programmet BlueScreenView og kan se at der i samtlige 33 registrerede chrashes er en rød markering ud for dxgkrnl.sys+5bad4 og nvlddmkm.sys efterfulgt af enten +164520, +156354 eller +5340. Se den seneste her:

==================================================
Dump File        : Mini050511-02.dmp
Crash Time        : 05-05-2011 20:56:11
Bug Check String  :
Bug Check Code    : 0x00000116
Parameter 1      : fffffa80`09010010
Parameter 2      : fffffa60`0256e520
Parameter 3      : 00000000`00000000
Parameter 4      : 00000000`00000002
Caused By Driver  : dxgkrnl.sys
Caused By Address : dxgkrnl.sys+5bad4
File Description  :
Product Name      :
Company          :
File Version      :
Processor        : x64
Computer Name    :
Full Path        : C:\Windows\Minidump\Mini050511-02.dmp
Processors Count  : 2
Major Version    : 15
Minor Version    : 6002
Dump File Size    : 360.400
==================================================

Nogen der har et bud på hvad der går galt og hvorfor?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. maj 2011 - 14:41 #1
90 grader er for højt. En stationær pc burde kunne holdes nede på ca 60 grader, så du skal kigge efter om den er beskidt indeni:
http://www.spywareinfo.dk/#/tip-og-tricks/rens_taern.htm
Avatar billede Zigarlos Praktikant
06. maj 2011 - 19:13 #2
Tak for buddet, men det er næppe der fejlen er. Jeg tjekker den relativt ofte for støv og har også gjort det i denne uge for at udelukke støvteorien.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. maj 2011 - 06:56 #3
Køledelen på dit grafik kort må være i uorden. Om det er kølepasta der ikke virker længere, eller blæseren der er stået af må undersøges.
Når du skriver arbejder ved pc er der jo også forskel på om man bruger pc på grafik tunge opgaver eller surfer på nettet. Den burde vise fejl hurtigere ved grafik tunge opgaver.
Avatar billede Zigarlos Praktikant
24. maj 2011 - 23:21 #4
Men kan det alene være pga temperaturen at den crasher?
Det er gået ganske fint i et par uger nu, men nu er problemet desværre vendt tilbage. BSOD med nvlddmkm.sys som synderen.

Jeg arbejder ikke med grafiktunge opgaver, men bruger bare computeren til helt almindelig daglig brug. Det mest komplicerede jeg arbejder med er når jeg roder lidt med SQL Server 2008.
Avatar billede Zigarlos Praktikant
02. oktober 2011 - 00:45 #5
Må vist hellere få afsluttet denne...
Jeg endte med at købe et nyt grafikkort da der helt klart var problemer med blæseren på det gamle.
Laver du lige et svar så jeg kan få uddelt nogle point til dig?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. oktober 2011 - 07:32 #6
svar