04. maj 2011 - 19:33 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

"Hjemmelavet" databaseprogram - Baseret på StarSQL 32 ???

Jeg er ved at overflytte et - ikke af mig - hjemmelavet medlemskartotek/database for en Sportsklub fra en haltende gammel PC (XP) til en bedre PC (XP)...

Jeg kunne jo være så heldig at bare flytte mappen hvor hele baduljen ligger til den nye PC og viola...

Men nej!

Sport.exe ->
Sport.exe har fundet en fejl og afsluttes... bla bla bla...

Programmet virker - stadig - på den gamle PC!

Der er en masse filer af typen *.XG? *.YG? samt *.SQL i samme mappe som Sport.exe

Der er samme M$ Office programmer (Word, Powerpoint, Excell, Outlook - men ikke Acces) på begge PC'er.

... kontrolpanel - Administration - [ODBC-datakilder] - Driver ->
[StarSQL 32]
findes på den gamle PC...
Dette umiddelbart forskellen...

Er der nogen der kan guide mig lidt længerer ?

Har ikke en dyt forstand på Databaser...
Avatar billede arne_v Ekspert
04. maj 2011 - 19:43 #1
Det var vel oplagt at proeve at installere StartSQL ODBC driver paa den nye PC ...
04. maj 2011 - 19:46 #2
Har du en mere eller mindre direkte Link dertil ?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. maj 2011 - 20:02 #3
Det maa vaere det her:
  http://www.starquest.com/Products/starsql/infostarsql.shtml

Men det er altsaa et kommercielt produkt.

Har brugerne ikke en diskette staaende paa hylden med produktet?
04. maj 2011 - 20:26 #4
Nope! Den oprindelig "programmør" er ikke tilrådighed mere ...
Avatar billede arne_v Ekspert
04. maj 2011 - 20:34 #5
Derfor burde kunden jo alligevel have et installation medie.

Men det er naeppe foerste gang at en kunde staar uden mulighed for at geninstallere.

Hvis prise paa produktet er rimeligt kunne du jo proeve med deres trial version om det virker.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
04. maj 2011 - 21:46 #6
Evt. kunne du jo prøve at lave et image af computer 1 og så overføre på computer 2 og så bagefter ryde op i al driver rodet...

På den måde overfører du jo computerens programmer videre uden at flytte den fysisk.

Et harddisk swap ville også kunne gøres, selvom det nok ikke vil være så smart for kunden at deres system er nede i et stykke tid hvis der opstår problemer.
04. maj 2011 - 21:56 #7
Ref #5: Jeg har DL [StarSQL] og instaleret det.
Lægger sig som default i C:\Programmer\StarQuest
Det skal hertil bemærkes at den mappe er ikke at finde på den gamle PC, hvor det (stadig) virker...
... kontrolpanel - Administration - [ODBC-datakilder] - Driver ->
infoen er nu det samme på begge PC'er.

Men det er stadig samme fejl på den nye PC.

---

Reg #6: Den gamle PC er med "gammeldags" (P)ATA/EDI Harddisk - den nye er med (S)ATA harddisk. Dog samme PC fabrikat...
Jeg prøver evt. det der med Image metoden alligevel...

---
04. maj 2011 - 22:01 #8
... den efterfølgende fejlmeddelser fra Sport.exe er
... An error occurred while attempting to initalize the Borland Database Engine (error $2108)

(Hvis det siger nogen noget ???)
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
04. maj 2011 - 22:12 #9
Tyder på at du skal skal installere Borland Database Engine og så rette stierne til jvf:
http://support.embarcadero.com/article/35865
05. maj 2011 - 06:42 #10
...Borland Database Engine ... - som jeg skaffer fra ???
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
05. maj 2011 - 10:17 #11
05. maj 2011 - 21:58 #12
Hmmm...

Der er ikke nogle af "Download" links på nævnte
http://info.borland.com/devsupport/bde/
der virker ???
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
05. maj 2011 - 22:17 #13
Tja. Så ved jeg det ikke.

Men tror at image-løsningen er nemmest at komme i gang med.
05. maj 2011 - 22:22 #14
... Det bliver da først i løbet af weekenden...

(Hvis der ikke kommer andre forslag...)
Avatar billede arne_v Ekspert
06. maj 2011 - 02:02 #15
06. maj 2011 - 20:02 #16
Ref #15 ->
[Setup can not find a pre-existing installation af BDE to update. This installation is only for updating existing BDE files...]
09. maj 2011 - 21:28 #17
... Dooooh... så døde den skrantende Harddisk på den gamle PC. Jeg har dog flere sæt copy af Sport.exe + tilhørende 'løse' filer på andet medie, samt på den nye PC - hvor det jo ikke virker - endnu...
09. maj 2011 - 21:31 #18
... har lige afprøvet med

Acces2000Runtime -> Negativt
Acces97Runtime -> Negativt
13. maj 2011 - 17:39 #19
Andre i denne tråd ???
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
14. maj 2011 - 16:00 #20
Ser ud til at det ikke bliver nemt hvis du ikke kender computeres indstillinger:
http://mc-computing.com/databases/BDE.html

Noget med at du skal opsætte et alias.

Måske det her kan bruges:
http://download.chip.eu/en/Borland-Database-Engine-5.1_73694.html
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
14. maj 2011 - 16:06 #21
Og nævnte fejlmeddelses betydning:

$2108 is "cannot load idapi32.dll". Either IDAPI32.DLL has
been deleted or the path to IDAPI32.DLL has been changed in
the DLLPath key under HKLM\Software\Borland\Database Engine.
15. maj 2011 - 17:28 #22
Ref #20 - der ligger (lå) ikke noget \Borland\ på den gamle PC...
Har iøvrigt ikke ændret noget...

ÆV!
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
15. maj 2011 - 18:09 #23
Lå den DLL fil i mappen hvor programmet var installeret? IDAPI32.DLL

I så fald kan du prøve at angive DLLPath i regedit fra #21
18. maj 2011 - 21:34 #24
(Jeg er i kontakt med 'nogen' via PM/Mail ... derfor stadig 'åben' ...)
08. juni 2011 - 20:51 #25
... implicerede parter - læg [svar] ... Så deler vi alle sammen...

PS: Problemet er dog ikke helt klaret - endnu...
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
08. juni 2011 - 22:36 #26
Lægger et svar her.

Til interesserede har jeg via Post-systemet sendt følgende link der gør det muligt at læse database filerne og eksportere dem til flere formater. Bl.a. excel.

http://www.sportamok.com/development/delphi/8-paradox-dbase-reader
13. juni 2011 - 11:46 #27
<arne_v> ?