Avatar billede obele Nybegynder
31. juli 2001 - 12:48 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Boot sector virus

Jeg har lige installered Mandrake Linux 8.0 på min IDE0
(46Gb IBM HD).

Når jag skal til, at boote Linux kommer, der en chip away
virus alert:

Have found a \"boot sector virus\" on your harddrive.

Hvad skal jeg gøre for, at fjerne dette \"boot sector virus\".
Advarslen kommer når jeg booter Linux på IDE0. På
IDE1 har jeg Win2000. Kan  jeg fx herfra fjerne
\"boot sector viruset\" på IDE0?
Avatar billede jelzin101 Praktikant
31. juli 2001 - 12:50 #1
det kan være fordi at lin o win skiftevis overskriver bootsectoren... ved ikke helt hvordan du løser det men måske noget med at lade LILO klare det hele og slå win2ks menu fra.
Avatar billede jimse Nybegynder
31. juli 2001 - 12:55 #2
Først ville jeg chekke om der er virus andre steder på maskinen. Det ville være sandsynligt at du også havde virus  på IDE1.
Avatar billede arlu Nybegynder
31. juli 2001 - 13:13 #3
Det er i BIOS du skal slå virus check fra.
Avatar billede goulduck Nybegynder
31. juli 2001 - 21:00 #4
De fleste BIOS\'er i dag har boot virus beskyttelse. Denne virus beskyttelse har en kopi (check sum) af din boot sektor. Da du installerede Mandrake, så blev boot sektoren overskrevet og BIOS tror så at der er kommet en virus.

Det er måske også lidt farligt at skrive at den HAR fundet en virus ... den kan nemlig kun se om der er sket en ændring.

Som sagt, slå virus check fra... især når du installere et nyt OS.
Avatar billede obele Nybegynder
31. oktober 2001 - 11:58 #5
Det er ok