Avatar billede sjakkie Nybegynder
18. april 2011 - 13:03 Der er 8 kommentarer

Samle data fra et ark til andet!!

Jeg har et ark som jeg har data i, vil gerne have det over i et andet ark.
Så bruger = i det ene ark over i det andet, når jeg så flytter filen virker det self ikke, er der ikke en komando som gør den finder filer, hvis de bare er i samme mappe?
18. april 2011 - 13:16 #1
Hvordan ser din formel ud?

At overføre data fra et ark til et andet burde ikke give problemer - med mindre de 2 ark er i hver sin projektmappe.
Avatar billede kim1a Ekspert
18. april 2011 - 13:26 #2
Du kan jo samle op via Eksisterende forbindelser - men så hentes det typisk over via en tabel.
Avatar billede sjakkie Nybegynder
18. april 2011 - 13:54 #3
Jeg har et regneark, som skal opsamle data fra 7 andre. Et regneark pr dag.

Når jeg så sætter = i det ene regne ark som skal opsamle data fra mandag, f.eks. ser det sådan her ud, når mandags regnearket er åben.

='[1. Mandag.xlsm]Recept'!$B$10

Når det så er lukket, ser det sådan her ud.

='C:\Users\Frederik\Desktop\Uge 16\[1. Mandag.xlsm]Recept'!$M$10

Flytter jeg rundt på filerne nu, eller laver et nyt ugeskema som hedder uge 17 virker det ikke.
Findes der en anden kommando end = for at flytte data fra et regneark til et andet?
18. april 2011 - 14:02 #4
Det vil sige at det ikke bare er fra et ark til et andet i den samme projektmappe? - men fra en projektmappe til en anden.
Avatar billede sjakkie Nybegynder
18. april 2011 - 14:09 #5
Nej det er i samme mappe, alle filerne ligger.
Men når filen fra f.eks mandag bliver lukket ned, henter den jo ikke det data mere, før mandag igen bliver åbnet
Avatar billede Tryphon Nybegynder
18. april 2011 - 14:40 #6
Skal vi lige få begreberne på plads.

En (Projekt)Mappe (Excel fil) = En Excel mappe, der indeholder flere faneblade
En Folder = En folder på din harddisk, der kan indeholde flere Excel mapper.

Hvis du kopierer uge 16 til uge 17, vil dine links i den mappe, du samler data stadig pege på uge 16. Når du åbner den projektmappe for uge 17, hvor du samler dine data, går du i Excel 2007 til fanebladet Data og vælger "Rediger kæder". Der kan du så for hver undermappe vælge "Skift kilde" til den rigtige Excel mappe. I Excel 2003 og tidligere ligger "Rediger kæder" under "Rediger".

Hvis du skal have det til at virke per automatik, skal du nok udvikle en stump VBA, der kan håndtere det for dig.
Avatar billede sjakkie Nybegynder
18. april 2011 - 15:19 #7
Det er en folder. Det er selvstændige regneark.
Jeg ved desværre ikke noget om VBA, er der ikke en anden vej rundt?
Avatar billede kim1a Ekspert
19. april 2011 - 08:34 #8
Du kan måske udnytte formlen "indirekte" - her kan du i linket til dine projektmapper bede den tage udgangspunkt i en celle - og så give cellen nøjagtig det indhold som din nyeste projektmappe hedder.

F.eks. (udgangspunkt i dit eksempel)

=indirekte("'C:\Users\Frederik\Desktop\Uge "&A1&"\[1. Mandag.xlsm]Recept'!$M$10"

Du kan jo lege lidt med hvor " skal stå. Fordelen er at nu kan du måske nøjes med at skrive ugenummer i A1 og således få Excel til at hente fra forskellige mapper på din computer.