Avatar billede jodde Praktikant
17. april 2011 - 10:31 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Port forwarding hjælp til bl.a. NAS Netværksharddisk

Hejsa :-)

Har haft pc i "mange år" så er en ok bruger. Derfor irriterer det mig meget, at jeg ikke kan finde ud af noget "så simpelt" som port forwarding :-(

Har søgt flere steder herinde, og på Google, men har ikke haft held til at finde en (for mig) brugbar løsning.
Så nu håber jeg på hjælp fra een eller flere af eksperterne herinde :-)

Jeg har købt mig en Synology netværks-harddisk, som jeg skal have sat op til NAS. Kan godt få den til at virke internt på netværket i huset, så bl.a. musik kan afspilles over anlægget i stuen. (Bruger Sonos til denne løsning).
Men vil gerne selv have adgang til min netværksharddisk fra jobbet, eller fra venner & familie, hvis der f.eks. skal vises feriebilleder ell. lign. Desuden vil jeg gerne give andre mulighed for at logge på harddisken, så de kan hente og gemme på den.

Det sidstnævnte kræver at jeg sætter systemet op, med bl.a. noget port forwarding... Her strander mine evner desværre !

Har følgende set-up:

PC: HP stationær (Pavilion m9368.sc)

UDBYDER: NRGI fibernet
Fiberboks: Alcatel-Lucent
Unit: I-241G-A
Unit No: 3FE 60344 AAAA
S/N: ALCLF9A2039F
Number 0007725A107A

TRÅDLØS ROUTER:
Belkin F5D8231-4 V4
Firmware: F5D8231-4_WW_4.00.16
Boot Version: V1.10
Connection Type: Dynamic

NAS NETVÆRKSHARDDISK:
Synology DS111
S/N: ACH3N00148
Version: 3.1-1594

Nogen der kan/vil hjælpe med Port-Forwarding guide/opsætning ?
Gerne skåret ud i pap, da jeg som nævnt aldrig har rodet med sådan noget før...

På forhånd 1000 TAK !
Avatar billede bdf Mester
17. april 2011 - 10:58 #1
Hejsa :)

Din fiberboks "Alcatel-Lucent" kan du logge ind på din eller fungerer den bare som et slags modem? hvis ja skal du bare følge den lille guide nedenfor :)

1. Giv din Synology en fast IP, hvis dine ip adresser i hjemmet er f.eks. 192.168.1.1, 192.168.1.2 osv osv så giv Synologyen f.eks. 192.168.1.100
2. Login ind i Belkin routeren og sæt Synologyens faste ip op til port 5000

Driller det stadig vil jeg gerne hjælpe dig senere idag "omkring aftens tid" med at sætte det op via fjernskrivebord "TeamViewer.com"

M.v.h.
Avatar billede wappa Nybegynder
17. april 2011 - 12:10 #2
Har også haft bøvl som det viste sig det var min belkin router ( ikke magen til din) som ikke kunne finde ud af at forwarde portene.
Jeg har købt derfor en D-link router dir-615 http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=398672 har opdateret firmwaren i den til ver. 4.12 den ligger på danske d-link side.
Har magen til dig angående Synology DS111 og nu kører det maks derud af og fuld forbindelse over trådløs.
Angående d-links router er meget nemt at opsætte. Hvis du ikke ville har den så prøv at læs på synology hjemmeside hvilke router som er kompatibel med DS111 http://www.synology.com/support/faq_show.php?q_id=426&lang=dan.
Avatar billede jodde Praktikant
17. april 2011 - 12:27 #3
bdf -> Tror ikke jeg kan kogge ind på Alcatel-Lucent enheden. Har i hvert fald ikke nogen login skærm, eller brugernavn/password. Men måske er det muligt at få, hvis jeg kontakter NRGI ? Ellers er udgangspunktet desværre nej.
Er dog klar på lidt fjernsupport via TeamViewer senere i aften, hvis du har mod på at prøve at hjælpe :-) (Har jo ikke nogen brugervenlig funktion p.t.)

Wappa -> En anden router kunne da sagtens være løsningen. Havde jeg slet ikke med i mine overvejelser. Er ikke afvisende for at købe en anden, hvis alt andet fejler. Har fulgt dit link og set, st lige nøjagtigt min Belkin, ikke står på Synology-listen, så der er muligvis noget om snakken med, at min Belkin er kilden til besværet...
Avatar billede bdf Mester
17. april 2011 - 15:31 #4
Lad os bare antage at NRGIs Alcatel fungerer som modem så er det nemlig bare din Belkin router og Synology vi skal pille lidt ved :)
Jeg er klar efter kl 18 :)  Min mail er Robert@Robert-S.dk og du følger bare guiden på http://bot.adsl.dk/help.htm

M.v.h.
Avatar billede wappa Nybegynder
17. april 2011 - 16:34 #5
#4
uden at skuffe dig, tror jeg ikke på du får det til at virke
Avatar billede bdf Mester
18. april 2011 - 21:31 #6
#5
Alt kan lade sig gøre, også i dette tilfælde :)