Avatar billede nanders Nybegynder
15. april 2011 - 03:02 Der er 9 kommentarer

Gratisdns & andet webhotel

Hej,

En af mine kunder har købt et .dk domæne via gratisdns.

Har hørt rigtig meget godt om gratisdns.dk, men jeg har utrolig svært ved at gennemskue deres hjemmeside.

Domæne skal hostes et andet sted, et webhotel, hvor jeg kan få oplyst navneservere mv.

Hvordan får jeg kundens domæne til at pege over på det pågældende webhotel?

Kan det gøres på DK-hostmaster eller skal jeg have fat i gratisdns for at få det gjort?

Og præcist hvilke informationer skal jeg have fra det hostingfirma hvor domænet skal hostes?

/nanders
Avatar billede bacardil Nybegynder
15. april 2011 - 04:04 #1
Hvis du vil skifte nameserver på domænet så lav en redelegering hos DK hostmaster, hvis du vil lade detligge hos gratisdns, så skal du lave A og MX records evt. et Cname, men du kan nøjes med et par A og MAX records.

Du skal have IPen på deres webserver og IPen på deres mailserver så skan du opsætte det hos gratisdns.
Avatar billede magic-mouse Novice
15. april 2011 - 07:53 #2
Gratis DNS anvendes mest normalt hvis du har egen server stående. Hvis du har et hotel til host af hjemmesiden, tilbyder 19 af 20 også DNS hosting.

Jeg skulle nu mene at det bedste var at have DNS og hotel liggende samme sted.
Avatar billede nemlig Professor
15. april 2011 - 08:48 #3
Jeg plejer at følge denne vejledning til opsætning hos GratisDns.
Du skal blot have oplyst en IP-adresse på dit webhotel.

http://wiki.larsendata.dk/wiki/Hjemmehosting
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
15. april 2011 - 16:17 #4
Jeg foretrækker nu at bruge GratisDNS til DNS, og så have hjemmesiderne/email liggende på relevante webhoteller/Google Apps.
Det gør det SÅ meget lettere at flytte fra et webhotel til et andet, hvis man skulle få lyst til det ;)
Avatar billede magic-mouse Novice
17. april 2011 - 16:12 #5
#4, de fleste webhoteller har en god service der hjælper dig at flytte dit domain til dem :)
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
17. april 2011 - 17:12 #6
#5, ja men jeg ser stadig ikke noget formål med at lade dem bestyre det ;)

Jeg bruger forskellige webhoteller (incl. Google Apps), og det er for mig en stor fordel at have det hele DNS opsætningen samlet ET sted.

Hvis man har et enkelt domæne og et enkelt webhotel, betyder det selvfølgelig mindre :)
Avatar billede nanders Nybegynder
27. april 2011 - 04:31 #7
Er der nogen der mener de har besvaret spm. må de meget gerne sende et svar.

Kan ikke lige se det.
Avatar billede nemlig Professor
27. april 2011 - 08:25 #8
Den som du mener, har været med til løse din udfordring, skal du bede om at sende svar.
Avatar billede magic-mouse Novice
12. august 2011 - 10:16 #9
svar.