Avatar billede femmming Nybegynder
12. april 2011 - 17:19 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Ominstallering

Hejsa

Jeg vil gerne ominstallere min PC.

Der er Vista på den og jeg vil hellere have XP.
(Jeg går ikke ud fra, at den kan trække en Win 7?)

I gamle dage stak man blot en bootdiskette ind og bootede på den, hvorefter man "formatterede" disken. Så var den jo helt "tom".

Nu er der jo ingen diskettedrev (bærbar), men kan man ikke boote fra XP Cd'en og gøre det samme?

mvh
femmming
Avatar billede mediman Nybegynder
12. april 2011 - 17:40 #1
Jo, det kan man normalt godt.

Men vær opmærksom på at XP installationen ikke indeholder driverne til din hardware. Dem kommer du til at installere selv, enten fra diverse installations CD'er, hvis du har dem, eller også må du ud på nettet og finde dem.

Det sikre er at have en fuld backup af Vista, så du i værste fald kan geninstallere den.

Vær forberedt på at det kan være et stort arbejde at få det hele til at fungere.
Avatar billede mediman Nybegynder
12. april 2011 - 17:42 #2
Avatar billede 220661 Ekspert
12. april 2011 - 17:57 #3
Det er klart at hvis du skal købe et nyt styresystem, så bør du købe windows 7.
Du kan på denne side se om din pc kan køre sammen med denne:
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows/downloads/upgrade-advisor
Du henter og kører denne tool, og så får du et resultat om det fungerer. Men kører din pc nu Vista, så tror jeg muligheden er størst med Win 7 end XP. Det er ikke uanmindeligt at de nyere pc'ere ikke er bagudkopitable med driverne.
Avatar billede femmming Nybegynder
12. april 2011 - 18:28 #4
Hej
Tak for indlæggene.

Tror jeg forsøger mig med XP. Selvom det jo nok bliver noget bøvlet med driverne.

Kan også godt få den til at boote på XP skiven, og få den "blå" skærm med installationsforløbet igang.

Men pludselig stoppen PC'en simpelthen.
Ved ikke om den evt. bliver for varm. Den slukker simpelthen.
Eller om der evt. er noget galt med Harddisken.

Venter i øjeblikket på at den skal "køle af", og så prøver jeg igen. :-)

Tak for hjælpen
mvh
femmming
12. april 2011 - 18:37 #5
Fabrikat, type, model på din PC ?
Avatar billede femmming Nybegynder
12. april 2011 - 19:29 #6
Den slukker simpelthen efter et stykke tid.

Kan der mon også være et problem med temperaturen, så en termoafbryder slår til ?

mvh
femmming
Avatar billede 220661 Ekspert
12. april 2011 - 19:37 #7
#5?
12. april 2011 - 19:41 #8
(Virker den varm ?)
Avatar billede femmming Nybegynder
12. april 2011 - 20:27 #9
Hej
Det er en Acer.
Og ja, den virker egentlig varm.
Tror det er køleren/blæseren, det er galt med.
Kører tilsyneladende ikke særlig "meget"
Nå, men en ny køler er vel værd at prøve.
Den koster vel ikke det vilde. :-)
Så må jeg vende tilbage med installationen af Xp senere.

mvh
femmming
12. april 2011 - 21:03 #10
Fabrikat, type, model på din PC ?
Avatar billede femmming Nybegynder
12. april 2011 - 21:51 #11
Hej igen

Acer bærbar
Travelmate 4060 Series
Tror det er en temmelig gammel svend, som tilsyneladende oprindeligt har været med XP på.

mvh
femmming
Avatar billede 220661 Ekspert
12. april 2011 - 21:58 #12
Avatar billede femmming Nybegynder
12. april 2011 - 22:08 #13
He, he

Jo det er den nok :-)

Er ikke meget for at skille den ad.

Har aldrig prøvet det med en bærbar

mvh
femmming
Avatar billede 220661 Ekspert
12. april 2011 - 23:11 #14
Nej men man kunne med en dåse med komprimeret luft og en støvsuger få det værste væk fra blæseren.
Har man mulighed for at suge i den ende hvor blæseren suger ind, samtidigt at man blæser der hvor den blæser ud, kan det jo være at nogle af nullermænderne og nullerdamerne forsvinder.
Avatar billede femmming Nybegynder
13. april 2011 - 00:42 #15
Hej Alle

Tak for alle indlæggene.

Har besluttet mig for at lægge xp på den og formatere.

mvh
femmming
Avatar billede femmming Nybegynder
13. april 2011 - 00:44 #16
Hej igen

Forstår ikke helt det med pointgivning

Kan kun finde ud af at afslutte en tråd ved at skrive et svar istedet for en kommentar, og uddele point, men så havner pointene hos mig selv :)
Beklager, men det er vel ikke meningen

mvh
femmming
Avatar billede vejmand Juniormester
13. april 2011 - 01:33 #17
En anden gang, så ber du bare om "Svar" fra dem du vil tildele point, og så acceptere efterfølgende.  :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2011 - 16:07 #18