Avatar billede Mikau Nybegynder
09. april 2011 - 16:45 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Data forsvundet på USB stik

Hej

Jeg har et USB stik som jeg bruger til at opbevarer alverdens billeder og videor på (familiebilleder, osv.) (Af mærket Kingston, 15 gb). Jeg bruger Vista.

For et par dage siden, da jeg satte den i, kom den med en slags besked "Enhed kunne arbejde hurtigere". Jeg kunne ikke lukke den ned, og jeg kunne heller ikke scroll ned og trykke på knappen i bunden af vinduet, jeg kunne kun lige se toppen af knappen, og så trykkede jeg der fordi jeg var utålmodig.
Jeg bemærkede så at inde i den mappe på USB stikket, hvor de fleste af mine billeder er opbevaret, var næsten helt tom.
Jeg checkede under egenskaber på stikket, og den viser stadig at 4 gb er brugt some før, men inde i selve drevet, viser den kun de 1.35 gb af data som kan ses.

Jeg er dybt forvirret over hvor de er blevet af. Er de blevet slettet? Hvis filerne var skjult, ville den da stadig vise de 4 gb inde i den mappe, og ikke kun 1.35 gb.
Jeg indser at jeg var dum da jeg bare trykkede på noget jeg ikke vidste hvad var, og det eneste jeg kan huske der stod, var som sagt noget i retningen af "Enhed kunne arbejde hurtigere", i et vindue.

Jeg vil lige bemærke at jeg ikke er nogen computer ekspert, inden nogen går i krig med det alt for tekniske sprog :)

(Jeg er ikke helt sikker på det her spørgsmål skal være i den her kategori. Hvis ikke, vil jeg sætte stor pris på nogen fortæller mig den rigtige.)
Avatar billede Slettet bruger
09. april 2011 - 19:44 #1
Du kan f.eks prøve at hente dine data ud med Panda:
http://download.cnet.com/Pandora-Recovery/3000-2094_4-10694796.html
Avatar billede Mikau Nybegynder
11. april 2011 - 19:47 #2
Det prøvede jeg, men det virkede desværre ikke. Jeg er dog stadig ikke helt sikker på hvad der skete, jeg troede det havde noget med ReadyBoost at gøre, men er ikke helt sikker mere.
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2011 - 20:30 #3
Ja jeg er desværre ikke til mere hjælp, og jeg kan forstå, at du er en af de mange, som ikke har lavet backup, eller fejlagtig troet, at det at lægge data et andet sted er backup. Det er jo trist. Du må så bare håbe på. at der kommer en som er specialist i USB stik.
Avatar billede bjornjuul Nybegynder
12. april 2011 - 09:21 #4
Husker du at lukke USB-forbindelsen sikkert ned i Vista, inden du tager USB stikken ud?

Jeg oplevede i sidste uge, at jeg pludselig manglede en hel uges arbejde, da jeg satte min eksterne harddisk til via USB. Mærkelig nok, da jeg så sent som aftenen før havde haft fat i filerne.

Det viste sig, at jeg var kommet til at slukke for strømme til harddisken ved et uheld, mens Windows var i gang med at skrive data til den, hvilket havde lavet ged i Windows dataoversigt.

Det hjalp da jeg efterfølgende bad Windows om at tjekke harddisken for fejl, og korrigere dem den måtte finde.

Husk altid at benytte funktionen til sikker-afbrydelse af USB devices, inden du tager USB memory sticks ud.
Nederst i højre hjørne er der et lille gråt logo med en grøn pil. Hvis du fører musen henover burde den sige "Sikker fjernelse af hardware", eller "Safety remove hardware".
Venstreklik på den og vælg det drevbogstav, som du ønsker at afbryde.

Hvis du vil tjekke din USB stik for fejl, så sæt den i computeren, gå ind i Denne Computer og højreklik på USB-drevet. Vælg det sidste punkt i menuen "Egenskaber" og vælg derefter fanebladet Værktøjer ("Tools"), vælg derefter "Scan nu" og kryds af i begge checkbokse.

Lad scanningen køre færdig, tag sticken ud og genstart computeren. Prøv derefter at se, om dine data er tilbage.
Hvis ikke skal du være heldig, hvis du kan redde dine data.

Håber det kan hjælpe dig.
Avatar billede Mikau Nybegynder
12. april 2011 - 15:43 #5
Det virkede desværre ikke. Jeg havde godt prøvede at skanne for fejl før, og den rettede også nogle, men det gjorde så ikke noget. Det mærkelige er at i alt, er det 704 filer på USB stikket i øjeblikket (flyttede hvad der var tilbage af billederne i hovedmappen til min computer).
704 filer, der i alt fylder omkring 175 mb. Men i egenskaber siger den at 2.73 gb er brugt, og scanning resultatet siger de er spredt rundt i 2.989 filer.
Det er sikkert ikke relevant når det gælder det at redde mine filer, da de nok er væk, men synes alligevel det er mærkeligt når egenskaber inde i selve stikket kun viser de 175 mb, så det kan da ikke være skjulte filer.
Avatar billede Mikau Nybegynder
23. juni 2011 - 00:22 #6
.