Avatar billede Niceweather Praktikant
09. april 2011 - 10:36 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Tv/radio signaler med parabol eller stueantenne

Hej.

Jeg er løbet ind i et problem i et hus hvor der er ved at blive renoveret og der skal trækkes nye antennekabler, hvor jeg har en stueantenne på loftet og en parabol ude på gavlen.

Mit spørgsmål går på om det er nødvendigt at trække kabler både fra stueantennen og parabolen, og så sætte 2 antennestik op hvert sted, så der er muligheder for begge signaler ved hver placering, eller burde man kunne nøjes med kun at trække kabler fra parabolen til stikkene, og så være sikker på at man både kan høre radio og se de 5 gratis kanaler fra parabolen, ligesom ved stueantennen?

Det er et krav at der kan høres radio og se de 5 gratis kanaler ved hvert stik, er lidt i tvivl om hvad der ellers er af tv-pakker, men der skal selvfølgelig være mulighed for at se dem ved hvert stik i fremtiden, så der er ingen tvivl om at der skal være signal fra parabolen ved hvert stik, det er mere om jeg behøver stueantennen mere?

Hvis man kan høre de samme radiokanaler og modtage de 5 kanaler (DR1, DR2, TV2, DR Update samt DR Døvetolkning) på parabolen som stueantennen, så kan man vel helt sløjfe stueantennen???
Avatar billede Jensen DK Novice
09. april 2011 - 12:57 #1
stueantenne hvad mener du?
Avatar billede frem-ad Professor
09. april 2011 - 17:10 #2
parabollen er det jo kun fra receiveren (hvor di kort er) du kan ændre kanalen ellers sender den jo kun signal ud på en kanal.
Avatar billede frem-ad Professor
09. april 2011 - 17:30 #3
Avatar billede Niceweather Praktikant
10. april 2011 - 18:05 #4
Til silbidor: Altså en ganske alm. antenne, det må vel være en uhf-antenne tror jeg, som kan modtage de digitale signaler. Men denne antenne kan jo ikke bruges til betalingstv vel, som viasat og boxer o.s.v.??

Til frem-ad: Jeg har været inde og læse dine links, men kan du uddybe det du skriver, er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener.

Spørgsmålet går egentlig mest på om det er nødvendigt med både stueantennen (som sidder på loftet) og parabolen ude på gavlen, kan man ikke nøjes med parabolen, eller er der fordele i at beholde stueantennen på loftet??
Avatar billede Jensen DK Novice
11. april 2011 - 07:08 #5
Har du Viasat så behøver du ikke en UHF antenne med mindre at du vil hente kanaler som Viasat ikke sender, med spørgsmålet stueantenne gik det på om det var sådan en der hang / sad et eller andet sted i din stue, for den kan ikke fange ret meget, jeg har 2 Triax UFO 120 en til verdikal og en til horisont signaler, jeg fanger 27 kanaler her på Amager.
Boxer kan bruge UHF antenne eller en UFO bare at den sidder til maximalt signal.
Avatar billede frem-ad Professor
11. april 2011 - 07:54 #6
På det direkte spørgsmål så er det ikke nødvendig.

Men det jeg mener er at du kun har en receiver og derved kun en tuner så du vælger din kenal et sted i huset og det er så den kanal du kan se i resten af huset.
eks. Din reciver står i stuen den sættter du så på DR1 så går du ind i sovværelset det eneste du så kan se på fjernsynet er DR1 så starter der en film på tv2 du gerne vil se så skal du gå ind i stuen og stille receiveren over på TV2 og så skal du gå tilbage til sovværelset.
Det har jo også den betydning at i skal se det samme i hele huset og det ved jeg herfra at det er ikke alt det "fruen" vil se som jeg gider og se og omvendt så ind immellem sider vi vær hvores rum.

Så jeg vil opfordre dig til og beholde din antende og så samle signalet fra parabolen og antennen og så ud til de enkelte fjernsyn for så har du de 5 antenne kanaler (almmindeligvis) + hvad parabolen står på.

og din parabol kan nok heller ikke sende radio signal ned som en antende kan
Avatar billede frem-ad Professor
11. maj 2011 - 07:39 #7
Er du blevet klogere???
Avatar billede Jensen DK Novice
11. maj 2011 - 12:32 #8
Der sker ikke en sk..
Avatar billede frem-ad Professor
11. maj 2011 - 15:34 #9
#8 Det var også min konstatering.
Avatar billede Niceweather Praktikant
21. juli 2011 - 23:56 #10
Jeg undskylder mange gange for den lange respons tid fra min side, jeg har bare haft mange ting på tapetet, men det endte med at jeg trak kabler fra uhf antennen til hvert stik, og ikke andet, da vi blev enige om at tv-forbruget ikke var større, så gratis-kanalerne var nok i denne omgang :)
Avatar billede Niceweather Praktikant
22. juli 2011 - 00:01 #11
Jeg undskylder mange gange for den lange respons tid fra min side, jeg har bare haft mange ting på tapetet, men det endte med at jeg trak kabler fra uhf antennen til hvert stik, og ikke andet, da vi blev enige om at tv-forbruget ikke var større, så gratis-kanalerne var nok i denne omgang :)
Avatar billede Niceweather Praktikant
22. juli 2011 - 00:05 #12
hvordan giver man point herinde???
Avatar billede Jensen DK Novice
22. juli 2011 - 06:33 #13
Du kan læse her hvordan man giver point / lukker sine spørgsmål.
Er der ikke lagt et svar på løsningen skal du bede om et svar, så kan du sætte flueben i firkanten under det farvede svar, og klikke på, accepter svar nede til venstre.
De svar uden flueben bliver afvist.
Kommer der ikke et svar inden for 8 til 10 dage så lægger du selv et svar som du så acceptere.
Har du ikke fået løst dit problem så lægger du selv et svar som du acceptere, så har du fået de udlovede point hjem igen, og spørgsmålet er lukket.
Har du fået lukket et spørgsmål ved en fejltagelse hvor en hjælper skulle have haft point, skal du oprette en ny tråd med point til ? og her lægge et link  til den nye tråd, i den nye tråd lægger du et link hertil så man kan se hvor point kommer fra.
Avatar billede Niceweather Praktikant
23. juli 2011 - 09:52 #14
Ok mange tak for det, selvom jeg valgte en lidt anden løsning, så har i begge fortjent point (hvis man kan det) for Jeres tid, ellers plejer jeg at give point efter "først-til-mølle" princippet... :) Men i må gerne begge 2 lægge Jeres kommentarer som svar...
Avatar billede Jensen DK Novice
23. juli 2011 - 12:41 #15
Det er gjort for mig, du skal bare give flueben på begge svar når det sidste er kommet ind og så acceptere nede til venstre.
Avatar billede frem-ad Professor
23. juli 2011 - 16:18 #16
Her er mit svar....