Avatar billede kkr-10b Nybegynder
08. april 2011 - 14:19 Der er 17 kommentarer

Hjælp med valg af MacBook Pro

Hej.
Jeg har nu bestemt mig for, at jeg vil prøve mac.
Havde eller aldrig regnet med, at jeg ville gå fra Windows.
Men nu til sagen.
Jeg vil meget gerne have en 15" da jeg synes 13" er for småt når jeg sidder herhjemme og også gerne vil spille lidt osv.
Men vil simpelthen ikke give knap 14000 kr. for en bærbar.
Så har jeg gået og overvejet om jeg skal vælge en 13" men så faldt jeg over den her:
http://fona.dk/default.aspx?m=2&i=81&itemnumber=0800524730
Ved godt, at det er den gamle model uden Sandy Bridge, men der er jo stadig en i7 i osv. så vil egentligt bare høre hvad i vil anbefale.
Skal lige siges, at den både skal bruges som hjemme computer og til studiet.
Har også hørt, at det skulle være nemt at presse de gamle MacBooks ned i pris hos Fona.
Avatar billede egonspock Seniormester
08. april 2011 - 14:59 #1
Jeg har erfaring med begge modeller. Den gamle, som du kigger på, er helt fin. Jeg har brugt den siden den kom, men den fik det først rigtigt godt efter at have fået 8 GB i. Jeg har dog altid syntes at Aperture var lidt langsom i det, på trods af at det var den hurtigste bærbare jeg nogensinde havde haft. Nu har jeg lige fået en ny med 4 cores og 1TB grafikkort og i et program som Aperture, der sluger den bare mine rawbilleder i en fart der gør ondt. Det er den store forskel jeg har bemærket hidtil. Hvis det er pengepungen der bestemmer, kommer du ikke til at lide nød med den ældre model, men der er grund til at den nyere koster flere penge. Hvis ikke det havde været for et (held i) uheld havde jeg klaret mig fint med den gamle i mange år endnu. De er begge nogle fantastiske maskiner.
Avatar billede egonspock Seniormester
08. april 2011 - 15:00 #2
ah, det var vist lige i overkanten, jeg mente en GB video-RAM :-) Men det føles af mere! hehe.
Avatar billede kkr-10b Nybegynder
08. april 2011 - 15:08 #3
Okay tusind tak for hjælpen.
Er godt klart over, at forskellen er cpu også den nye med thunderbolt.
Når man kigger på de to forskellige grafikkort klare det gamle Nvidia kort sig lidt bedre end det nye AMD Radeon.
Tænkte bare, at selvom det ikke er Sandy Bridge har jeg kun hørt godt om de ældre i7 cpu'er.
Hmm. synes det er et svært valg.
Kan være, at man skal tage ned i Fona, og se om man kan presse dem ned i pris. Det kan man sikkert hvis man presser lidt på.
Avatar billede mathias2405 Nybegynder
08. april 2011 - 18:23 #4
hej

For det første. du skriver det gamle kort var bedre men det er ikke rigtig. det nye kort er nemelig 3 gange bedre.

For det andet er der ikke rigtig nogle spil til mac, men man kan dog køre windows som bootcamp :)

Mvh Mathias
Avatar billede kkr-10b Nybegynder
08. april 2011 - 20:28 #5
Hej Mathias.
Det er satme ikke 3 gange bedre, det er da helt sikkert.
Prøv at gå ind på notebookchech.net og læs lidt, så kan du se det.

Skal kun spille css og warcraft 3.
Avatar billede mathias2405 Nybegynder
08. april 2011 - 22:24 #6
css og warcraft 3 har mega dårlig grafik så der skal ikke meget til og jov kortet er 3 gange bedre. gå selv ind på apple's hjemmeside!!!
Avatar billede egonspock Seniormester
08. april 2011 - 22:41 #7
Sjovt fokus I har på computerspil. Hvis den ikke skal bruges til andet er en stationær eller en XBOX vel bedre ;-)
Avatar billede mathias2405 Nybegynder
08. april 2011 - 23:04 #8
nej men det er bare ham der narren der kommer med spørgsmål og når han får svar bliver han fornærmet :S men jeg er da ligeglad om han ik vil tro på det men det er desværre rigtigt. og ja xbox ELLER ps3 er også god hvis det er til spil.
Avatar billede kkr-10b Nybegynder
08. april 2011 - 23:33 #9
Er jeg en nar fordi, at jeg har forstand på hardware?
Det har du da tydeligvis ikke.
Et Nvidia GeForce 330M som er det der sidder i den fra Fona score 7553 Points i 3D Mark 06.
Et AMD Radeon HD 6490M som sidder i den nye score 5602 Points.
På Notebookcheck.net Benchmark List ligger 330M på 95 pladsen og 6490 ligger på 105 pladsen.

Ved ikke hvorfor i snakker om stationær og xbox når jeg allerede tydeligt har understreget, at jeg skal have en macbook.
Avatar billede egonspock Seniormester
08. april 2011 - 23:40 #10
hehe pseudodiskussion og kaste med sand i en sandkasse ;-)

Jo, GeForce 330M er ganske fin i den forrige store model (som jeg omtalte) og derfor har du fuldstændig ret i at den er bedre end den lille nye. Men den store nye har et AMD Radeon HD 6750M og det er noget hurtigere (meget faktisk) end GeForce 330M.

Det var de to jeg troede vi sammenlignede. Hvis det er den gamle store mod den nye lille, så er der ingen tvivl: køb den gamle med det store grafikkort. - og husk at smide 8 GB i så hurtigt som muligt, for det kan den lide!
Avatar billede mathias2405 Nybegynder
08. april 2011 - 23:44 #11
OMG. jaja jeg er ligeglad om du køber noget lort. men hvis du er ih og åh så klog, hvorfor spørg du så!
Avatar billede kkr-10b Nybegynder
09. april 2011 - 00:00 #12
Egenspock:
Nej nej det var ikke den dyre af de nye ;)
Som jeg skrev vil jeg aldrig give så mange penge.
Men okay det var egentligt også bare, forskellen på de to processorer jeg er mest interesseret i at høre om, for ellers er der jo ikke rigtig nogen stor forskel forskel.

mathias2405:
Jamen det er da bare i orden.
Jeg spørger fordi (som jeg har forklaret) er i tvivl om hvor stor forskel der er på de to, og om det er dumt, at købe den "gamle" model nu hvor der er kommet nye med Sandy Bridge processor.
Avatar billede egonspock Seniormester
09. april 2011 - 00:20 #13
Ah, helt ok. Nej, så køb endelig den gamle top-model. Det meste af ydelsen går alligevel ikke i CPU'en men i GPU'en så det er meget fornuftigt (det kommer selvfølgelig an på hvad den skal bruges til, men jeg tror du er på rette spor). Og igen: max RAMmen ud med det samme.

Børn behøver du i øvrigt ikke lytte til ;-)
Avatar billede mathias2405 Nybegynder
09. april 2011 - 07:59 #14
kke-10b

ahh det må du undskylde. vi havde begge ret fordi vi misforstod hinanden, men ja hvis det er den billige så har du ret.
Og GeForce er også god hvis du skal forbinde en 3D computerskærm for man kan ikke bruge 3D skærme med AMD.
sorry :( Jeg var lidt sur igår :P
Avatar billede kkr-10b Nybegynder
09. april 2011 - 10:23 #15
Okay tak.
Men jeg tror jeg vil tage ned i Fona i næste uge, også se om jeg kan presse dem ned i pris, så køber jeg nok den gamle.
Jeg har hørt, at det ikke gør nogen rigtig forskel at smide 8GB ram i, så længe man ikke skal sidde at redigere store billeder, eller bruge MEGET krævende porgrammer.

Det er bare i orden Mathias.
Tak for hjælp
Avatar billede mathias2405 Nybegynder
09. april 2011 - 13:01 #16
det er rigtig RAM er for det meste bare til stor ting som 3D programmer og spil da der er meget der skal indlæses hurtigt :)
(3D er ikke noget med brillerne at gøre, men det er ligesom 2D spil og 3D spil. hvis du forstår) :P
Avatar billede kkr-10b Nybegynder
09. april 2011 - 16:44 #17
Okay. Havde bare ikke regnet med, at det var nødvendigt med 8GB ram.
SÅ måske heller en SSD, det vil nok hjælpe :)
Ja har godt forstået det med 3D