Avatar billede Debillus Nybegynder
06. april 2011 - 12:41 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af SPF records

Jeg har sat SPF op for to domæner, las os kalde dem "detene.dk" og "detandet.dk". Begge domæner har hver en række sub-domæner. Min mailserver, som betjener begge domæner og deres underdomæner "bor" på mail.detene.dk

Her er mine to SPF records:
->-
detene.dk. IN TXT "v=spf1 a:detene.dk -all"
detandet.dk. IN TXT "v=spf1 a:mail.detene.net -all"
-<-

Årsagen til at a: i det andet tilfælde har "mail." foran skal jeg ikke gøre mig klog på. Jeg er tidligere blevet opfordret til at prøve denne variant og sådan har den stået siden.

Når jeg sender mails fra detandet.dk kan jeg i modtager enden se følgende i headeren:

->-
Return-Path: <xxxx@detandet.dk>
Received: from mail.detene.dk (xxxx.adsl.cybercity.dk [85.81.xxx.xxx])
        by mx.google.com with SMTP id xxxx.162.2011.04.06.02.32.14;
        Wed, 06 Apr 2011 02:32:15 -0700 (PDT)
Received-SPF: neutral (google.com: 85.81.xxx.xxx is neither permitted nor denied by best guess record for domain of xxxx@detandet.dk) client-ip=85.81.xxx.xxx;
Authentication-Results: mx.google.com; spf=neutral (google.com: 85.81.xxx.xxx is neither permitted nor denied by best guess record for domain of xxxx@detandet.dk) smtp.mail=xxxx@detandet.dk
Received: from www.detandet.dk ([10.0.0.99])
    by mail.detene.dk
-<-

spf-værdien ændrer sig ikke unaset hvilket domæne/subdomæne jeg sender fra.

Mails kommer altså fint igennem, men det irriterer mig at jeg kun opnår "spf=neutral" hvilket måske også kan være med til at forklare at jeg får en hel del auto-replies fra modtagere af spam sendt med et af mine domæner som afsender domæne. Min mailserver er ikke åben og ikke afsender for disse mails.
Avatar billede Debillus Nybegynder
06. april 2011 - 12:44 #1
Der er en skrivefejl i mit nr. 2 SPF record. Fejlen er ikke at finde i min dns-record. Kun i ovenstående eksempel.

Der skulle ha' stået:

detandet.dk. IN TXT "v=spf1 a:mail.detene.dk -all"
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
06. april 2011 - 13:52 #2
man kan ikke bare kalde dem noget der ikke findes.

rigtig navn ellers ingen hjælp
Avatar billede Debillus Nybegynder
06. april 2011 - 14:02 #3
At jeg vælger at anonymisere de involverede domæner og ip-adresser har da ingen betydning for, hvorvidt du eller andre kan svare på spørgsmålet.
Avatar billede Debillus Nybegynder
09. april 2011 - 23:45 #4
Har selv fundet ud af det ..