Avatar billede Fjordby Nybegynder
05. april 2011 - 22:01 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Excel referance

Excel 2003

Jeg har lavet er større dirværk af et prisberegnings-regneark, hvor der er forskellige referencer til andre ark via bl.a. LOPSLAG og andre formler.
Et ark er f.eks. lavet med en oversigt over råvarepriser, og et er med timepriser.
Et tredje ark er kalkulationsark som henter både time- og råvarepriser fra de to andre via opslag. (Dem har jeg pt. oprettet ca. 30 stk. af)
Et fjerde ark er en komplet prisliste med oversigt over slytpris fra de 30 kalkulationsark.

Problemet er: hvis en råvarepris ændres i en celle, så ændres priserne ikke med, i alle de ark som faktisk refererer til den pågældende celle...!
Jeg skal manuelt ind i alle felter på kalkulationsarket og opdatere dem manuelt.

Kan man ikke sætte Excel til hele tiden at opdatere alle referencer automatisk?
Avatar billede molet Nybegynder
05. april 2011 - 23:31 #1
Det burde fungere, prøve at skrive et eksempel på dit LOPSLAG.
Avatar billede vejmand Juniormester
05. april 2011 - 23:51 #2
Funktioner -> Indstillinger -> Beregning

Står den til automatisk?
Avatar billede molet Nybegynder
06. april 2011 - 01:38 #3
Vejmand! det var en fejl, jeg jeg gav mig selv pointene for Word flettet fra Excel, hvordan kan jeg give dig hvad du fortjener.
Avatar billede Fjordby Nybegynder
06. april 2011 - 08:11 #4
Hej Molet

Et af referencerne er:

=HVIS(D8="";"";(HVIS(B8="";"";(HVIS(B8="T";(LOPSLAG(C8;Timepriser!$A$2:$G$20;3;FALSK));(HVIS(B8="P";(LOPSLAG(C8;'Prefab råvarer'!$A$2:$L$225;7;FALSK));"")))))))

Til Vejmand:
Jeg er pt. på en anden pc, hvor der kører Office 2010, så jeg kan ikke lige finde indstillingen. Jeg kiggede selv efter den igår og såvidt jeg husker, så står indstillingen til "Automatisk"
Avatar billede molet Nybegynder
06. april 2011 - 08:44 #5
Hej Fjordby
Jeg har afprøvet din formel, og som jeg nævnte, burde det fungere, og det gør det.
Jeg forsøgte at ændre indstillinger efter vejmands forslag til Manuel opdatering, så fungerede det ikke.
Så prøv vejmands forslag, således i Office 2010.

Filer
Indstillinger
Formler
Beregn projektmappe står nok til Manuel
Skift til Automatisk

Hvis det fungerer bør pointene tilfalde Vejmand, jeg tænkte ikke på, at det kunne være problemet
Avatar billede molet Nybegynder
06. april 2011 - 08:49 #6
Inden du ændrer indstillinger kan du kan først teste om projektet står til manuelle beregninger, ved at trykke F9 (Beregn) eller brug lommeregnersymbolet i Formler (Beregn), de vil også ændre dine værdier.
Avatar billede Fjordby Nybegynder
07. april 2011 - 22:27 #7
Hej igen Molet og Vejmand,

Indstillingen har i begge tilfælde stået til Automatisk.
Når jeg laver samme test af referencerne som den anden aften, så virkede det ikke dengang, men det gør det nu...!?
Jeg vil lige sikre ved at kontrollere nogle gange endnu, for det kan blive nogle meget kedelige konsekvenser det kan få, hvis ikke det fungerer.

Kan i ikke lige fortælle hvordan man deler points ud, for det er første gang jeg er på sitet her?
Avatar billede vejmand Juniormester
07. april 2011 - 22:39 #8
Du kan kun give point til "Svar".

Hvis du kunne bruge noget af det vi skrev, ber du bare om et "Svar".

Ellers kan du selv sende et "Svar" som du efterfølgende accepterer. Det er ok i de tilfælde, hvor du selv løser problemet.  :-)
Avatar billede molet Nybegynder
07. april 2011 - 22:39 #9
Vejmand giv ham svar til Point
Avatar billede vejmand Juniormester
07. april 2011 - 22:49 #10
Oki, det gør jeg så.  :-)