Avatar billede miss-g Seniormester
05. april 2011 - 18:49 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Bundkort understøtter 2 GB ram, men bruger kun 1 GB?

Jeg har et ældre bundkort:

http://www.biostar-usa.com/mbdetails.asp?model=p4m80-m4

Biostar P4M80-M4 (SIW skriver Board Product ID P4M800CE-8237).

Som det fremgår af Biostars hjemmeside understøtter bundkortet max. 2 GB RAM(400 Hz), og jeg har derfor købt 2 x 1 GB (400 Hz) RAM og sat i - mærket Corsair.

SIW kan også godt se begge ram klodser:
------------------------------------------------------
Egenskab    Værdi
NIC
Hukommelsessammendrag
Maksimum kapacitet    1024 MBytes
Maksimum hukommelsesmodulstørrelse    32 MBytes
------------------------------------------------------

Hukommelses-slots    2
Fejlkorrektion    Ingen
DRAM-frekvens    199.6 MHz
Memory Timings    3-4-4-8 (CL-RCD-RP-RAS)

------------------------------------------------------

Enhedsadresse    Slot 1
Producent    Corsair
Delnummer    VS1GB400C3
Kapacitet    1024 MBytes
Hukommelsestype    DDR (PC3200)
Hastighed    200 MHz
Understøttede frekvenser    166.7 MHz, 200.0 MHz
Memory Timings    2-3-3-7-0 at 166.7 MHz, at 2.5 volts (CL-RCD-RP-RAS-RC)
Memory Timings    3-4-4-8-0 at 200.0 MHz, at 2.5 volts (CL-RCD-RP-RAS-RC)
Databredde    64 bits
EPP SPD-understøttelse    Nej
XMP SPD-understøttelse    Nej

------------------------------------------------------

Enhedsadresse    Slot 2
Producent    Corsair
Delnummer    VS1GB400C3
Kapacitet    1024 MBytes
Hukommelsestype    DDR (PC3200)
Hastighed    200 MHz
Understøttede frekvenser    166.7 MHz, 200.0 MHz
Memory Timings    2-3-3-7-0 at 166.7 MHz, at 2.5 volts (CL-RCD-RP-RAS-RC)
Memory Timings    3-4-4-8-0 at 200.0 MHz, at 2.5 volts (CL-RCD-RP-RAS-RC)
Databredde    64 bits
EPP SPD-understøttelse    Nej
XMP SPD-understøttelse    Nej

------------------------------------------------------

Spørgsmålet er så, hvorfor kan jeg ikke få lov at bruge 2GB RAM?
Avatar billede miss-g Seniormester
05. april 2011 - 18:50 #1
Min bios

------------------------------------------------------

Egenskab    Værdi
BIOS-forhandler    Phoenix Technologies, LTD
BIOS-version    6.00 PG
Firmware-version    111.101
BIOS-dato    06/09/2007
BIOS-størrelse    512 KB
BIOS Starting Segment    E000h
DMI-version    2.3
Karakteristika    - understøtter ISA
    - understøtter PCI
    - understøtter Plug-and-Play
    - understøtter APM
    - opgraderbar (Flash) BIOS
    - tillader BIOS shadowing
    - understøtter systemopstart fra CD-ROM
    - understøtter valgbar systemopstart
    - BIOS ROM is socketed
    - understøtter Enhanced Disk Drive specifikation
    - understøtter INT 13 5,25-tomme/360K floppy services
    - understøtter INT 13 5,25-tomme/1,2M floppy services
    - understøtter INT 13 3,5-tomme/720K floppy services
    - understøtter INT 13 3,5-tomme/2,88M floppy services
    - understøtter INT 05 print-screen
    - understøtter INT 09 og 8042 keyboard services
    - understøtter INT 14 serial services
    - understøtter INT 17 printer services
    - understøtter INT 10 CGA/Mono video services
    - understøtter ACPI
    - Understøtter legacy USB
    - understøtter AGP
    - understøtter systemopstart fra LS-120
    - understøtter systemopstart fra ATAPI ZIP
    - Understøtter BIOS Boot-specifikationer
05. april 2011 - 19:05 #2
...ikke få lov at bruge 2GB RAM... Ikke forstået ?
Avatar billede kaspermb Nybegynder
05. april 2011 - 19:23 #3
Prøv at gå ind i "msconfig" og sig at den skal starte op med 2 GB ram. Jeg har ikke selv windows men kan bare huske noget med at man skal sige at den skal starte op med 2 GB ram i "msconfig"
Avatar billede miss-g Seniormester
05. april 2011 - 19:26 #4
Jeg har en idé om at den kun kører med 1 GB RAM. Systemet fryser i ny og næ, når jeg har gang i for meget. Og da jeg skulle installere CS4 pakken, skrev den at de anbefalede at man havde mindst 2 GB RAM.

Desuden står der 1 GB under Ydelse/vedligehold, grundlæggende oplysninger om computeren. Går ud fra at de 1 GB er RAM og ikke noget i forbindelse med processoren..?
Avatar billede miss-g Seniormester
05. april 2011 - 19:33 #5
kaspermb ---> Ved godt hvordan man kommer ind i msconfig, men aner ikke hvordan man "siger at den skal starte op på 2GB"  ?????
Avatar billede miss-g Seniormester
05. april 2011 - 19:50 #7
kaspermb ---> Den tillader ikke at jeg ændre tallet til noget højere. Har endda skrevet det manuelt 2046 og når jeg trykker OK, retter den det tilbage til 1023.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2011 - 22:20 #8
Og der er ikke et program eller et grafik kort der lægger beslag på den sidste gb?
Det er jo set at der er grafik kort der kører med delt ram med styresystem. Og hvad med CS4?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2011 - 22:57 #9
Kan tænkes man kan tildele ram inde i bios, men jeg kender ikke noget til hvordan.
Avatar billede miss-g Seniormester
06. april 2011 - 12:52 #10
220661 --------> Jeg har et Radeon 9700 pro grafikkort. Har aldrig oplevet at det skulle belaglægge noget RAM. Har brugt grafikkortet i en anden computer også.

CS4 - der står samme antal RAM til rådighed (1GB) før og efter installationen.

Jeg har kigget i BIOS men kan ikke se noget jeg kan ændre vedr. ram.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2011 - 15:58 #11
Prøv at køre med en ramblok i slot 1. Og prøv at bytte dem om. Er der så problemer den ene gang, må ramblok være defekt.
Avatar billede miss-g Seniormester
07. april 2011 - 20:46 #12
220661 --------> Så har jeg kørt med 1 ram klods, og byttet den ud med den anden, og prøvet den ene slot og den anden.

Den starter fint op hver gang.

Funderer på om jeg skal begynde at tænke i opdatering (flash) af bios - om det mon vil hjælpe. Har dog ikke noget floppy drev, hm.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. april 2011 - 21:02 #13
Jeg havde prøvet om der var nogle nyere drivere til bundkortet, end dem du har.
http://www.biostar.com.tw/app/en/mb/driver.php?S_ID=246
Der er også en bios der kan hentes.
Med hensyn til denne, skal jeg lige sige at flashe en bios gør man ikke bare for sjov. Der skal være problemer med systemet før man gør dette. Er der nogle drivere der er nyere end dem du har installeret så opdater og afprøv før du roder med bios.
Hvilket styresystem kører du?
Avatar billede ksoren Nybegynder
07. april 2011 - 21:15 #14
Og hvis du helt fjerner fluebenet ved maximum memory i msconfig?
Avatar billede jannavictoria Nybegynder
08. april 2011 - 06:02 #15
prøve at opdatere dit OS til 64-bit, hvis du er ved hjælp af en 32-bit version, eller prøv at placere væddere korrekt i dit bundkort, skal du parre dem i tilsvarende slots, hvis du er med 2 x 1 GB hukommelse, det virker ofte som SLOT 1 og SLOT 3 eller SLOT 2 og SLOT 4.
Avatar billede miss-g Seniormester
08. april 2011 - 12:27 #16
220661 ----> Jeg kører Windows XP Pro.

jannavictoria ---> jeg har kun 2 slots, så de kan vist ikke sidde mere parvis end de gør ;-)

ksoren Chef  ----> Hvis jeg fjener fluebenet, kan man ikke skrive noget i feltet. Så er det bare tomt, og det er det pt.
Avatar billede ksoren Nybegynder
08. april 2011 - 12:40 #17
Meningen er også, at det skal være tomt (intet flueben). Så vil Windows udnytte det hele, hvis det er muligt.

Hvad siger BIOS under opstart?
Avatar billede miss-g Seniormester
08. april 2011 - 16:48 #18
Kan dårligt nå at læse opstarten...

Har ihvertfald set at der står 400... tror det er hz...

Er der en måde så man kan nå at læse det?
Avatar billede miss-g Seniormester
09. april 2011 - 05:02 #19
Så har jeg filmet opstarten - men har lidt problemer med min kortlæser...hmm!

Jeg har også skrevet til Biostars support, så håber jeg de har et bud.

--------------------------------------------------

Egentlig spøjst at der under de 2 slots (mit første indlæg), står om en slot:

Hastighed    200 MHz
Understøttede frekvenser    166.7 MHz, 200.0 MHz

Der står jo noget andet på deres hjemmeside, og derfor har jeg købt 2 ram der hver kører 400 Mhz....

Har vi fat i det noget der?
Avatar billede miss-g Seniormester
05. januar 2013 - 22:52 #20
Lukker gamle tråde...