Avatar billede aciboy Nybegynder
04. april 2011 - 14:14 Der er 5 kommentarer

Installering af SAS harddisk i alm. PC

Hej!

Jeg har købt en billig harddisk, som jeg påtænker at bruge til styresystem og software, da den kører med 15.000 RPM.

Men jeg har aldrig før installeret en harddisk af denne type - mon nogen kan hjælpe? Det er en HP 36GB Ultra360 SCSI, så den er bygget til at blive indbygget i en server rack.

Men er der nogen måde, hvorpå jeg kan bygge den ind i min almindelig PC? Bundkortet har SATA og SCSI - men tilsynelandende ingen SAS-port.

Er der noget smart, jeg kan gøre?
Avatar billede aciboy Nybegynder
04. april 2011 - 14:24 #1
Hvis det hjælper nogen, er mit bundkort forresten et Gigabyte ga-ep45t-ds3r...
Avatar billede m_soender Nybegynder
04. april 2011 - 16:35 #2
Hvis du kan tage et billed af stikket bag på harddisken vil det nok hjælpe lidt, tror nemlig ikke umiddelbart at det er et SAS interface den kommer.

Hvis du vil spare nogle penge og bøvl for dig selv er det nok nemmere for dig at du smider omkring 2500,- og køber en god SSD. Hvis du vil have den anden disk til at køre skal du ud og have fat i en SCSI controller som har support for SCSI Ultra 360, de er til at skaffe men jeg tror bare det bliver nemmere for dig med en SSD med SATA interface.

Den nye disk som du har vil selvfølgelig give dig ok performance, men det vil du også med en god SSD og den siger ikke noget akustisk hvilket en disk med 15k RPM gør. Den type diske er normalt lavet til at sidde i en server som er gemt af vejen og derfor ikke høres på.

/
Martin
04. april 2011 - 17:46 #3
Jeg har selv prøvet "larmende" SCSI/Server harddiske; ikke sjovt med ørerpropper ...

---

www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/aciboy Point ude: 1.050 ?

Men vi hører/læser nok ikke fra dig igen ?
Avatar billede aciboy Nybegynder
06. april 2011 - 09:51 #4
http://images.esellerpro.com/2131/I/344/3/scalePicture%20531.jpg

Bagsiden af drevet ser ud som følger.

Hvad angår de udestående point, ved jeg ikke rigtig, hvor de stammer fra. Jeg har lukket et par åbne spørgsmål - men resten kan jeg ikke finde nogen steder. Så vil nu mener, at de resterende point er delt ud...
06. april 2011 - 22:11 #5
Pssssst: Dvs. du kan ikke læse hvad der står her i listen -> www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/aciboy Point ude: 760 ?

Det virker nemlig 'negativt' med disse Point ude: 760 ...