Avatar billede bigtime Nybegynder
03. april 2011 - 15:12 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

kategorier og underkategorier i databasen men hvordan

Er der nogen der har en god ide til hvordan man nemmest laver en tabel i databasen med kategorier og underkategorier, jeg har ca 48 kategorier og i den ene som er med biler der er jo en under kategori med bilnavne og endnu en under kategori med modeller så den bilver stor.
og de andre kategorier er der også mange underkategorier men ikke nær så mange, nogen der har en god ide til at dreje den :D
Avatar billede kentora Nybegynder
03. april 2011 - 15:38 #1
off topic:
Få lukket dine spørgsmål. Du har mange åbne spørgsmål der er lagt svar til:
http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/bigtime
Avatar billede zynzz Praktikant
03. april 2011 - 15:38 #2
Altså, den mest normale er jo at lave:

ID
parentID
Navn

ID er id`et på kategorien
parentID er id`et på hovedkategorien
Navn er navnet på kategorien..
Avatar billede bigtime Nybegynder
03. april 2011 - 15:43 #3
zynzz
ja havde også tænkt på at lave det sådan men syntes bare det bliver helt vildt med databasen for den bliver jo på omkring 49 rækker og over 3000 drops så kunne godt være der var en nemmere og bedre måde.
du kan godt se hvis den ene hovede kategori hedder biler og når du så kommer ind i den så er der alle bilmærker og tager du den så er der alle modeller sååå puu der bliver meget arbejde men hvis det er den eneste vej tja så der dømt arbejde til mig :D
Avatar billede discotk Nybegynder
03. april 2011 - 15:58 #4
Kan du ikke dele det op, så du bruger parentID imellem tabellerne, så du via dit udtræk får dit ønskede resultat, eller skal det være én tabel?
Avatar billede bigtime Nybegynder
04. april 2011 - 15:30 #5
zynzz
kan du komme med et svar for du kom med noget der,
fandt ud af det var enlig ikke så dumt af ligevel sådan der.
nu skal jeg bare lave om i mit udtræk men det okay :D
Avatar billede zynzz Praktikant
04. april 2011 - 17:23 #6
Lav udtrækket ved at selecte alle rækkerne, og så lav handlingen i applikationen, hovedmenuen kan du jo bare sætte parentID = 0..

Et svar
Avatar billede discotk Nybegynder
05. april 2011 - 18:00 #7
eller du kunne ved hovedmenuerne lade parentID være det samme som ID'et, og så lave en if-funktion der beskriver: at når både parentID og ID er det samme i en række så er det en hovedmenu.

... på denne måde kan du lave underkategorier til underkategorierne etc. (det kunne være at du fik brug for dette)