Avatar billede heyckendorff Praktikant
03. april 2011 - 10:14 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Kan jeg montere Extern WD som intern HD?

Hej Alle

Jeg har, af en ven, købt en brugt WesternDigital 320Gb harddisk som nu tilsyneladende er stået af.
Når jeg starter den op siger den sådan nogle underlige "klak" lyde med helt regelmæssigt interval ...5 gange så kan jeg hører den spinner ned og bliver stille.
Min computer kan ikke se den.

Jeg har skilt den ad og kan se at den ligner en helt almindelig PATA disk. Kan jeg pille den printplade med on/off knappen af og så montere den så en intern HD og se om det hjælper og jeg måske kan redde det der er på den ad den vej? Eller vil det ødelægge den for good?
03. april 2011 - 10:26 #1
... hjælper nok ikke; med prøv bare alligevel...

Husk at have styr på MASTER/SLAVE jumper/stik ...
Avatar billede heyckendorff Praktikant
03. april 2011 - 17:13 #2
Nej jeg har heller ikke de store forhåbninger, men det er vel et forsøg værd.

Mht. At stille den til slave så kunne jeg godt bruge noget hjælp.

Min gamle HD som jeg lige har udskiftet er en PATA disk (tror jeg det hedder) mens den nye er en SATA. I instruktionsvejlledningen til den nye HD er der anvist at hvis en PATA disk skal stå som slave skal jumperen fjernes helt. Men når jeg prøver det sammen med min nye HD så starter computeren op med den gamle HD...også selv om jeg i Bios har sat den nye HD til at være first boot device.
Hvordan definere jeg at min nye SATA HD skal være master og både den gamle PATA Maxtor og også den WD som jeg skal prøve at redde data fra skal være slave?
Avatar billede heyckendorff Praktikant
04. april 2011 - 22:45 #3
Jeg fandt selv ud af det. Desværre virkede det ikke.

Jeg lukker