Avatar billede mostcrazy Nybegynder
02. april 2011 - 20:43 Der er 1 kommentar

Kategorisering på baggrund af tidligere registreringer

Hej,

Eftersom dette spørgsmål ikke relaterer sig til noget specielt programmeringssprog, så har jeg valgt at placere det her. Dog er min tanke at udvikle konceptet i VB.NET.

Jeg har pt. en database hvori der er registreringer som er kategoriseret.

Eksempel:

----------------------------------
ID    Registrering    Kategori
----------------------------------
01    Netto 08/123        Dagligvarer
02    Fakta            Dagligvarer
03    Q8                Bil
04    TRYG            Forsikring
05    Netot 12/078        Dagligvarer
----------------------------------

Nu ønsker jeg så at indtaste en ny registrering, men ønsker en bagvedliggende kode som automatisk kategoriserer den nye registrering.
Hvordan tager jeg højde for forskelligheden der kan være i de enkelte registreringer, grundet stavefejl eller bare manglende konsistens i måden hvorpå de indtastes?

Jeg håber mit spørgsmål er nogenlunde forståeligt - ellers uddyber jeg gerne.

På forhånd tak.
Avatar billede mostcrazy Nybegynder
02. april 2011 - 20:51 #1
Jeg glemte at skrive at jeg har været inde og se nærmere på Levenshteins model til beregning af afstande, men kan se at denne model kun er en del af en samlet løsning.