Avatar billede heyckendorff Praktikant
31. marts 2011 - 23:25 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvordan montere jeg ny harddisk.

Hej Alle.

Jeg har købt en ny harddisk som jeg nu skal ha i min computer.
Hvordan gør jeg bedst det, mht. at få data fra mine to gamle harddiske der sidder i min computer nu, over på den nye.

Jeg forestiller mig at jeg tager begge de gamle harddiske ud af computeren og montere den nye og starter med at installere Win XP.

Dernæst kan jeg så bare en efter en sætte de to gamle i og kopiere indholdet over på den nye. Er mapper og alt hvad der er på den gamle master HD f.eks direkte tilgængeligt selv om den bliver sat op som sekundær når jeg har sat den nye HD som master?

Se evt. denne tråd http://www.eksperten.dk/spm/921467#reply_7668736 for oplysninger om min nuværende configuration.

Min nye HD er en Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ 1 TB

Mvh.

Werner
Avatar billede Vandreren Novice
31. marts 2011 - 23:55 #1
Er mapper og alt hvad der er på den gamle master HD f.eks direkte tilgængeligt selv om den bliver sat op som sekundær når jeg har sat den nye HD som master?

Ja, men du skal muligvis overtage ejerskab.
http://support.microsoft.com/kb/308421/da

PS. Det er en god strategi, kun at have én harddisk sat til under installation.
Avatar billede sleeper15 Nybegynder
01. april 2011 - 05:20 #2
Som du selv foreslår skal du have de gamle diske ud først, isætte den nye, installere dit operativsystem. efter det kan du sætte de gamle diske i som du vil (næsten) og overføre dine data.

Når jeg siger "næsten" er det vigtigt at din nye harddisk sidder i det som kaldes "primary Master", det er den disk systemet læser fra først medmindre du har lavet det om manuelt. Det er dog ikke for amatører at man laver om på Boot-order eller boot disk. Du kan jo teoretisk set stadig have diskene siddende i maskinen mens du installerer den nye.. men Jeg fraråder det på det kraftigste.

For at få din disk som primary master skal du sørge for at den sidder på IDE kanal 1 eller SATA1 på dit bundkort (alt afhængigt af disken naturligvis).

Den bedste metode for at undgå problemer med at din gamle windows overtager, kan du bruge en ekstern boks, feks fra sandberg der virker til både SATA og IDE diske.

Jeg håber informationen har hjulpet har dig
01. april 2011 - 06:36 #3
NB: Allerede fra starten af, så DEL din nye Harddisk.
C: partion til Styresystemet + instalerede programmer
D: partion til dine EGEN DATA/Dokumenter/...

Generelt ->
www.spywareinfo.dk/manualer/xp-installation.htm +
www.spywareinfo.dk/manualer/xp-installation-side2.htm +
www.spywareinfo.dk/manualer/xp-opsaetning.htm

www.eksperten.dk/artikler/1104

Altså INGEN FORM FOR INTERNETFORBINDELSE undervejs ...

http://spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27627

---

Du skal have 100% styr på
* Driversoftware der passer til din Hardware
* Opdateringer + Servicepack1+2+3 + flere opdateringer fra WindowsUpdate
* Seriøst Sikkerhedsprogram + opdatering af samme
* ...
* http://kundeservice.tdc.dk/testcenter/ (Diverse tillægsprogrammer)
* ...
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2011 - 08:56 #4
Hvad hedder dine gamle harddiske?
Er det Maxtor eller Segate diske bare en af dem?
Er det kan du bruge Maxblast til at gøre arbejdet for dig vel og mærke uden at du skal genindstallere styresystemet.
http://www.eksperten.dk/spm/933506#reply_7751516
Denne tråd er ny, og da jeg lavede dette foregik det med diskette. Progemmet Flytter simpelthen styresystemet over på den nye disk.
DEt er en rigtig god ide at følge Karise Larrys råd om flere drev.Dengang jeg satte en ekstre disk til, oprettede jeg det samme antal drev som den gamle/de gamle diske havde. Når styresystemet så var på plads copy pastede jeg indholdet over i de nye partitioner som havde de samme drevbogstaver som den gamle disk. Og dette kan man kun gøre fordi du har regisreringsdatabasen med med de rette henvisninger
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2011 - 08:58 #5
Copy pastede selvfølgelig kun indholdet af D E og F drevene som jeg havde dengang. Styresystem med regbase tog Maxblast sig af.
Avatar billede Poko1 Ekspert
01. april 2011 - 09:47 #6
Som 220661 skriver er det en god løsning hvis du har en af ovennævnte diske i din PC.
ellers kan du hvis du har plads på en af dine diske hente Windows let overførsel til XP og gemme på en af diskene og når du er førdig med den nye disk føre dine filer tilbage.
http://www.microsoft.com/downloads/da-dk/details.aspx?FamilyID=2b6f1631-973a-45c7-a4ec-4928fa173266
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2011 - 19:50 #7
Tippet med at bruge Maxblast til at overføre styresystem er jo selvfølgelig bestemt ud fra, at det styresytem du har nu fungerer optimalt og ikke er inficeret med virus.
Avatar billede heyckendorff Praktikant
03. april 2011 - 00:46 #8
Takker alle for de forskellige indputs.

Det hele gik nogenlunde gnidningsløst, på nær at jeg, da jeg skulle geninstallere XP, fik fat i en gammel version i skuffen nogle Service Packs. Dette resulterede i at den kun kunne se min nye HD som værende på ca. 130 GB. Det tumlede jeg lidt med før det gik op for mig hvad der var galt.

Sådan en nyinstallation på en ny HD er jo nærmest som at have fået en helt ny computer. Det er meget markant så meget hurtigere det hele går nu :)

Mvh.

Werner
03. april 2011 - 09:51 #9
... hvis der ikke er 'indbygget' ServicePack2 ind din XP instalationmedie, så kan den kun 'se' op til ~128Gb Harddisk...

Husk ALLE WindowsUpdate elementer + SP2 + SP3 + ...
Avatar billede heyckendorff Praktikant
03. april 2011 - 10:09 #10
karise_larry - ja det fandt jeg ud af :)