Avatar billede Dinna88 Nybegynder
30. marts 2011 - 11:56 Der er 7 kommentarer

Ny blitz eller nyt objektiv?

Hej!
Jeg har et Nikon D3000, med den alm. 18-55 mm objektiv. Men, det er blevet lidt for "kedeligt", hehe.
På den anden side, så føler jeg ofte af den flash der er indbygget i kameraet bare ikke er tilstrækkelig! Problemet er at jeg kun har råd til den ene af disse to ting! (jeg har omkring en 1500 kr.)

Er objektivet ikke primært for "min egen" skyld, hvis jeg køber det, hvorimod flashen er "praktisk" i forhold til at tage billeder der er i bedre kvalitet.
Der er det ved det, at jeg i f.eks. kirker har problemer med at få nok lys ind, så billedet bliver godt - det må en simpel ekstern flash kunne hjælpe mig med?

Vil objektivet øge billedekvaliteten, eller er det KUN zoom?

Jeg har fundet denne:
http://www.kenrockwell.com/nikon/55-200mm-vr.htm      http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=387059

Og så har jeg fundet denne:
http://www.pixmania.com/dk/dk/506823/art/nikon/flash-sb-400.html#pix-review

Ja, jeg er ret forvirret omkring det her, til trods for at jeg normalt har styr på det - når jeg selv står og skal købe kommer jeg bare i tvivl!
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
30. marts 2011 - 12:08 #1
Køb begge dele! :-)

Jeg synes det handler om hvad du synes der er spændende at fotografere.

Da jeg købte mit første DSLR blev jeg også hurtigt træt af et ikke-lysstærkt 18-55 mm objektiv.

Jeg købte derfor en flash til at få bedre billeder indenfor - og fordi jeg indså at det er lyset det handler om.

Næste indkøb var et 50 mm 1.8 objektiv til 750 kroner (Canons). Både fordi det var lysstærkt (blænde 1.8) og fordi jeg så kunne øve mig på at sløre baggrunde etc.

Først derefter kastede jeg mig over zoom-objektiver med stor brændvidde - dvs. "mm". Ikke mindst fordi de billigere af dem kommer med blænder der typisk er 5.6 når du zoomer helt ind = du skal have meget lys for at kunne tage gode billeder. Det er derfor en 70-200 mm med blænde 2.8 fast koster 16.000+ kroner :-)

...så hvad vil du fotografere? Handler det bare om at komme tættere på så er et zoom-objektivt fint, men handler det om at få flottere / mere spændende billeder så ville jeg tage flash og et billigt f.eks. 50 mm med den laveste blænde du kan få råd til.

(måske kan denne artikel jeg skrev dengang giver lidt indsigt i min tankegang: http://www.pcworld.dk/art/10914)
Avatar billede Dinna88 Nybegynder
30. marts 2011 - 18:22 #2
Tusinde tak for svar! For mig handler det, som du skriver, om at tage flottere/mere spændende billeder! :-)
Jeg har cirka en 13-1500 kr. til rådighed - kan du anbefale mig en flash der kan købes over nettet? (Fra en dansk side!) Jeg er som sagt godt og grundigt en nybegynder, men man kommer jo ikke videre uden at forsøge sig frem!
Hvad tror du cirka "flash og et billigt f.eks. 50 mm med den laveste blænde du kan få råd til. " vil koste?

Jeg har gemt din artikel - læringsrig er den!
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
30. marts 2011 - 23:28 #3
Det ser ud til at Nikon har en model til ca. 1150 kroner:

50 mm (svarer til ca. 75 mm)

http://photoshop.dk/pi/Nikon_AF_50_f_1_8D_114_803.aspx

eller 30 mm (svarer til 52 mm)

http://kamerahuset.dk/product/nikon-35mm-f-1-8g-af-s-dx-jaa132da/

...jeg har selv både haft 50 og 30 mm, men jeg ville nok gå efter 50 mm da det fungerer bedre til f.eks. portrætter - hvor du så kan øve dig i et sløre baggrunden.

...flash til Nikon ved jeg desværre ikke nok om. Men min kollega Mikkel har skrevet om Nikon-flashes en gang, måske er der noget at hente der: http://www.pcworld.dk/art/10193?page=1
Avatar billede Dinna88 Nybegynder
31. marts 2011 - 09:53 #4
Tusinde tak! Så er jeg kommet meget længere end for to dage siden, nu burde jeg kunne finde ud af noget.
Det er en rigtig brugbar artikel han har skrevet!
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
31. marts 2011 - 10:18 #5
Det var godt. Det skal jeg bringe videre - han er flash entusiast :-)
Avatar billede finb Ekspert
31. marts 2011 - 11:57 #6
Undgå flash, det giver et dødt lys.
Hvis du endelig skal anvende flash, så brug indirekte flash.

Mvh finb
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
13. april 2011 - 13:38 #7
Se også denne artikel som er inspireret af spørgsmålet: http://www.pcworld.dk/art/115003