Avatar billede KristianMJ Nybegynder
25. marts 2011 - 17:32 Der er 10 kommentarer

Windows XP installation

Hej min bærbar vil ikke starte, den giver mig 2 valgmuligheder: Launch startup Repair (Recommended)
Start windows Normally
Ved den første sker der intet, siden vises igen.
Ved den anden starter den og viser blå skærm og genstarter. Den kører på vista.
Har prøvet at smide min Windows XP Home Edition cd i men der sker intet, nogen der kan hjælpe ?
Avatar billede KHHP Juniormester
25. marts 2011 - 17:40 #1
Har du bedt BIOS om at starte fra CD/DVD før du prøvede på noget. Derudover skal du også sætte din PC's SATA-mode til IDE, da XP ikke kan læse AHCI uden ekstra drivere, hvilket vil betyde at du skal brænde en kopi af din XP CD med de nye drivere på.

Det ville i dette tilfælde være nyttigt hvis vi fik navnet på producenten af din pc, samt model.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. marts 2011 - 17:47 #2
Og du vil ikke prøve at redde din Vista installation som du har på nu?
http://neosmart.net/blog/2008/windows-vista-recovery-disc-download/
Avatar billede KristianMJ Nybegynder
25. marts 2011 - 18:05 #3
Egentlig ikke kan ikke fordrage vista.. tager en evighed om at starte op og kører slet ikke så godt som windows xp eller 7. Hvordan starter jeg så jeg kan ændre i alt det du nævnte ?
Lenovo 3000 G530
Avatar billede KristianMJ Nybegynder
25. marts 2011 - 18:34 #4
Fandt ud af det, men hvordan ændrer jeg i BIOS ?
Avatar billede KristianMJ Nybegynder
26. marts 2011 - 01:24 #5
Under Boot har jeg:
1.USB FDD:
2.HDD: Hitachi nogle tal og bogstaver
3.ODD: HL-DT-ST DVDRAM
4.PCI LAN:
5.USB KEY:
6.USB HDD:
7.USB ODD:
Hvilken skal ligge nr 1 før den starter op på cd'en så jeg kan boote pc'en og få installeret Windows xp?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2011 - 15:37 #6
HL-DT-ST DVDRAM skulle være et dvd drev.
Du bytter om på 1 og 3 så ser det ok ud
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2011 - 15:38 #7
Det skullle være et LG drev
Avatar billede collin Nybegynder
27. marts 2011 - 23:07 #8
Som KHHP skriver bliver du nødt til, i BIOS, at indstille SATA-mode til IDE hvis ikke din Windows XP udgave er en senere en med integreret SP3. (Måske kan SP2 gøre det, måske ikke.)(Og det faktum at der ingenting sker når du sætter XP cd'en ind, tyder på at det er en tidligere udgave) På den anden side skulle det være mindre vigtig med indstilling af første boot enhed i BIOS, idet så godt som alle maskiner lavet indenfor de sidste fem år tilbyder muligheden for at vælge boot enhed under startop, uden at det er nødvendigt at rode i BIOS; det er typisk F8 tasten man skal trykke lige efter opstart for at frembringe menuen, men det kan være Esc, F6, F2 eller andet. Du kan også selv slipstreame din XP cd med SP3. Det er rimelig let med NLite programmet. Du finder et tusind svar når du Googler for hvordan man gør. Men der bliver sikkert en masse bøvl efter du har installeret XP med at find drivers til dit skærmkort, lydkort, netkort, mm. Jeg har selv været igennem det for nylig. Du vil have meget mere glæde af Windows 7 hvis du har råd til det; installationen kører som smørt, der er blot 3 - 4 spørgsmål at svare undervejs og systemet er klar til at køre fra første gang skrivebordet åbner. Ingen driver problemer, eller besvær ved at finde trådløse net osv.
Avatar billede KristianMJ Nybegynder
27. marts 2011 - 23:02 #9
Nu når jeg har fået installeret XP, hvordan får jeg så det trådløse internet oprettet
Avatar billede KHHP Juniormester
28. marts 2011 - 12:47 #10
En god ting er at kende sine enheder i computeren, så du nemt kan tage en anden PC og finde driveren til dit trådløse netkort, og så kan den for det meste selv finde resten. Du kan f.eks kigge i support-sektionen på producentens hjemmeside: http://consumersupport.lenovo.com/ot/en/driversdownloads/APR_Driver_List.aspx?CategoryID=10&OS=Windows%20XP