Avatar billede ChristianLai Nybegynder
25. marts 2011 - 10:05 Der er 4 kommentarer

Trådløst netværk på arbejdet

Hej.. Jeg har fået til opgave at oprette et trådløst netværk på mit arbejde. Jeg har erfaring med hjemme netværk, hvor en trådløs enhed er nok.

Fakta om stedet:
Cirka 150 meter langt, 30 meter bredt.
Består af 10 'lejligheder' og nogle få kontore, adskildt af murstensvægge.
Vi har i midten af stedet et krydsfelt, hvor der er trukket ledlinger til forskellige netværksudtag rundt i huset.

Men nu er spørgsmålet hvordan jeg skal sætte dette op?
Skal der ud fra 2 forskellige væg-udtag sættes en helt almindelig router op?, eller er en trådløs switch i virkeligheden nok?

Næste spørgsmål er hvordan man får de 2 enheder til at snakke samme, og på måde at de ikke overlapper hinanden så computerene hele tiden skifter netværk?
Hvordan skal sådan nogen sættes op (opsætning), så sikkerhed er i top?

Håber meget på noget hjælp

-Christian
Avatar billede dhede Nybegynder
25. marts 2011 - 10:23 #1
Se, det er lidt svært bare at give dig en løsning på dette. Til det skal der gives lidt flere oplysninger.

Hvordan er det tilsluttet i den anden ende? Er udtagene tilsluttet en central switch/router til internet/lan forbindelsen?

Der er 2 måder at få trådløse enheder til at snakke sammen. Enten kan man gøre det, at man laver 2 access points med nøjagtig samme indstillinger. Det vil sige adgangsnøgle, SSID kanaler osv. Så placeres de i hver sin ende af rummet. Når man så går rundt, så skifter computeren automatisk når den ikke længere kan nå det andet punkt. Den anden er at bruge en wireless controlller (MEGET dyr løsning), men ofte er der en funktion indbygget i billigere access punkter til at "forlænge" et trådløst netværk. Men disse skal ofte også være sat ens op og så indtaster man det andet access punkts mac-adresse i hver enhed og aktiverer funktionen. Navnet på funktionen er forskellig fra udbyder til udbyder.

Og som sikkerhed skal du enten bruge et AD, en radius-server eller benytte den indbyggede WPA personal 2 adgangsmetode.
Avatar billede dhede Nybegynder
25. marts 2011 - 10:55 #2
Jeg mener at det hedder WDS når man kan sammensætte 2 access point trådløst.
Avatar billede dhede Nybegynder
25. marts 2011 - 10:55 #3
Jeg mener at det hedder WDS når man kan sammenlægge 2 access points i samme netværk.
Avatar billede _chip_ Nybegynder
11. december 2011 - 08:34 #4
WDS er mere til nøgle håndtering i netværket, så man kan nøjes med kun en NAS i sin Radius server (WDS masteren).
MESH (som jeg tror du tænker på) er til hvis man vil forlænge det trådløse netværk uden at skulle trække netværks kabel til AP nummer 2 (3,4,5 ....).

Men dhede's løsningen lyder rigtigt.
Opsæt et par AP med samme SSID (sikkerhed osv), sæt dem på hver sin kanal (vælg de klassiske 1,6 og / eller 11), og så køre det :-)
Når det ikke skal være avanceret så er WPA2-PSK nok rigeligt fint.