Avatar billede TheYaXxE Juniormester
23. marts 2011 - 16:57 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Valg af ny computer

Hej, hej.

Jeg er for tiden på udkig efter en ny computer da min gamle er tæt på at stå af.

Jeg faldt så over denne Asus:
http://www.expert.dk/da/Computer/baerbar/0884840791652.aspx
(Fuld spec. her http://www.expert.se/WebArchive/documents/180361_1482.pdf)
...som så virkelig fed ud + at jeg kun har hørt godt om den...

Men senere fandt jeg så denne:
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=620024#extra
Denne er dog 1500 kr. dyre.

Det skal også siges at jeg bruger meget Photoshop og andre multimedide programmer osv.

Mit spørgsmål lyder så, om det er helt hul i hovedet at give 1500 kr. ekstra for en Full HD opløsning og 8 GB RAM istedet for 4GB?
Avatar billede TheYaXxE Juniormester
23. marts 2011 - 16:59 #1
Er selv ret ligeglad med HD opløsning, da jeg alligevel på et tidspunkt køber en 24" Full HD skærm...

Det er mere RAM'ene... Kan en pc med 4GB RAM nemt trække Photoshop osv?
Avatar billede Adejel Nybegynder
23. marts 2011 - 17:14 #2
Jeg siger bare: MacBook Pro.
Avatar billede TheYaXxE Juniormester
23. marts 2011 - 17:39 #3
For dyr
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. marts 2011 - 21:08 #4
Det kunne jo også være at man ikke var så kendt med Mac OS...
Og nej - man køber ikke en Mac blot for at lægge windows ind på den.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
23. marts 2011 - 21:38 #5
Som hovedregel er det at jo mere ram man har jo bedre, men vil da sige at jeg 4 GB burde være fint, men har ikke arbejdet med store PS filer, så har ikke den store erfaring indenfor det.

Personligt er jeg selv ret hooked på N53SV-SZ280V modellen. Samme specs som den første du linker til med undtagelse af at SZ280V har en i5 processer, http://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i5-2410M-Notebook-Processor.45317.0.html og så Full HD, derudover har den 140 GB mere harddisk.

Mit valg går på at Full HD ville være meget dejligt på den og så at i5'eren trods det at den er dual og ikke quad er highend i dag. i5 givere også bedre batterilevetid.

Men igen hvis du skal bruge den til meget PS så kan det vel godt betale sig for at dig at købe en med i7.

FullHD har jeg hørt fra nogen af mine venner skulle være pengene værd, men det har måske mere noget at gøre med skærmen end opløsningen. Dog giver det et pænt og dejligt overskud med så stor en opløsning. Og hvis det bliver for småt kan man jo bare justere DPI.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
23. marts 2011 - 21:41 #6
Og til ham med forslaget om en Mac. Ikke for at gøre det til en diskussion men
http://www.computerworld.dk/art/115033/MacbookProFryser

Desuden vil jeg mene det er dårlig praksis at lægge svar på noget der er så holdningsbestemt som dette. Andre der kigger på oversigten kunne jo komme til at tro at spørger er blevet besvaret.
Avatar billede TheYaXxE Juniormester
23. marts 2011 - 23:43 #7
Men jeg har også hørt at Full HD på en 15,6" skærm, vil bliver alt for småt.

Har også i sinde på et tidspunkt at anskaffe mig en 24" ekstern skærm ved siden af, hvor jeg så vil kører bærbaren over på.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
23. marts 2011 - 23:47 #8
Efter min mening bliver det ikke for småt. Teksten er fuldt ud læselig og i f.eks. PS kommer der du til at kunne se mere på en gang.

Men som sagt kan du sætte DPI (Dots Per Inch) op hvis det bliver for småt. Det kommer ikke til at gå ud over opløsningen, men tekst vil blive forstørret.
Avatar billede TheYaXxE Juniormester
24. marts 2011 - 01:22 #9
Ved bare ikke om 1.500 er det værd bare for en Fuld HD opløsning og 8GB RAM.
Man kan jo altid bare køber 8GB RAM for 600-700 kr.

Men kunne godt tænke mig en fuld spec. liste af den dyre udgave.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
24. marts 2011 - 08:34 #10
Den spec liste du giver er den samme som til fra komplett. Med undtagelse af de ekstra ram og en HD / Full HD skærm.

Så du har jo allerede en fuld spec liste.

Om det kan betale sig kan jeg ikke rigtig sige, jeg har ikke set skærmen med Full HD, men dem jeg kender der har en full hd skærm har det klart været pengene værd. Om ikke andet så kan du køre 2 skærme med din kommende 24" hvis den også har full hd.
Avatar billede TheYaXxE Juniormester
24. marts 2011 - 15:41 #11
Den eksterne skærm jeg køber skal ofc. være i Full HD :D
Avatar billede TheYaXxE Juniormester
27. marts 2011 - 22:43 #12
Tak for jeres svar... Jeg har valgt den fra Ekspert, da den har det jeg har behøv for :)