Avatar billede vakshkhkhak Nybegynder
22. marts 2011 - 11:27 Der er 7 kommentarer

Død computer

Hej

Jeg har lige oprettet mig her for at søge hjælp med at finde fejlen på min computer, som ikke vil starte.

Når jeg trykker på startknappen sker der ingenting. Nogle få gange er computeren faktisk startet op, for efter et par sekunder at slukke igen, for så at starte op igen og køre. De gange hvor den er startet op er der ikke noget signal til min monitor. Problemet opstod efter at jeg tvang computeren til at slukke ved at holde startknappen inde.

jeg har testet at startknappen virker som den skal med en kontinuitetstester.

Jeg har prøvet at afmontere strømstikket fra bundkortet og manuelt starte strømforsyningen. Når jeg gør det starter strømforsyningen som den skal og alle dele af computeren som er koblet direkte til strømforsyningen starter(harddisk, blæsere, osv.)

Jeg har prøvet at tage RAM'en ud hvilket ikke gør nogen forskel.

Jeg har prøvet at tage grafikkortet ud hvilket ikke gør nogen forskel.

Jeg har næsten ingen erfaring med computer hardware og det er første gang jeg prøver at lave en fejlsøgning på en computer. Ud fra de test jeg har lavet gætter jeg på at fejlen må være på bundkortet eller CPUen. Jeg vil meget gerne have hjælp til finde ud af om jeg har ret og hvilken af delene det er. Jeg har desværre ikke noget andet bundkort eller CPU at teste med.

Mange hilsner Mikkel

Asus P5K, Intel P35, LGA775
Intel Core 2 Quad Q6600, BOX, LGA775
Spire QuadroFlow VI, Cooler, LGA775
MSI NX8600GTS-T2D256EZ, PCI-E
NorthQ NQ4775-500S, ATX PSU, 17db, 24Pi
Memory DDR2-800, 1024MB
WLAN PCI Card, 802.11g - 54MBIT
Samsung SH-S203D, DVD±RW
Floppydrive Alps 3.5", Black
Seagate ES 320GB, 16MB, SATA300
Avatar billede PhilipWahlstrom Nybegynder
22. marts 2011 - 11:37 #1
Hvor langt kommer den når denengang starter op.
har du prøvet at boote op fra en windows installations cd og prøvet at reparere den.
Avatar billede vakshkhkhak Nybegynder
22. marts 2011 - 12:10 #2
Det eneste jeg kan se er at bundkortet tænder for strømforsyningen. CPU blæseren, harddiske, dvd-drev får strøm men der er ikke andet tegn på liv. Der er ikke noget signal til min monitor så jeg kan ikke se om BIOS starter.

Den har kun startet strømforsyningen 3-4 gange af de mange mange gange jeg har prøvet at tænde computeren de sidste 2 dage. De andre gange er den bare helt død.
Avatar billede PhilipWahlstrom Nybegynder
22. marts 2011 - 13:29 #3
Siger den nogle bip lyde ?
Avatar billede modandk Nybegynder
22. marts 2011 - 13:29 #4
1) pile alt fra så der kun er de to strømkabler til bundkortet og tænd maskinen.
er det nogen tegn på at der er liv (lyde eller blæser)?
hvis der kommer bib lyde kan ud af de lyde få at vide hvad fejl er.
2) hvis der er liv i maskinen sæt skærmkort i og tænd maskinen.
kommer der billede ? kan du komme ind i BIOS ?

efter det du skriver kunne det godt lyde som om du har et defekt CPU eller strømforsyning.
Men prøv at teste og lad os se hvor langt du kommer.
Avatar billede vakshkhkhak Nybegynder
22. marts 2011 - 14:23 #5
Jeg har pillet alt fra undtagen CPU og strøm og startknappen. Der er ingen tegn på liv. Så vidt jeg kan se fejler strømforsyningen ikke noget. Jeg har testet at der er de spændinger som der skal være.

Du siger at det lyder som om det er CPU'en. Er det mere sandsynligt end at det er bundkortet?
Avatar billede modandk Nybegynder
22. marts 2011 - 14:32 #6
Hvis du har en defekt CPU kan din maskine ikke lave POST og vil derfor ikke prøve på at starte op. Det kan også være bundkortet.
Hvis du har en anden maskine du kan teste din CPU kan du finde ud af om det er det ene eller andet.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. marts 2011 - 16:16 #7
Fjern strømstik bagpå pc og hold startknappen nede i 10 sek. Genmonter og prøv at starte pc.