Avatar billede 2000 Nybegynder
30. juli 2001 - 16:55 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

hvordan overclocker jeg min processer

hvordan overclocker jeg min processer.

Det er et Asus p5a bundkort og en amd2 350 mhz. processer
Avatar billede thaufer Nybegynder
30. juli 2001 - 16:58 #1
det plejer at stå i vejledningen til processoren eller til bundkortet
Avatar billede thaufer Nybegynder
30. juli 2001 - 16:58 #2
ellers er det jumpere på bundkortet
Avatar billede vuffe Nybegynder
30. juli 2001 - 20:32 #3
du skal ind i bios of finde noget der hedder Cpu Frequency, Front side Bus (FSB). Når du er kommet så langt så skriv det her.
Avatar billede scandinav Nybegynder
01. august 2001 - 16:05 #4
Avatar billede broegger Nybegynder
02. august 2001 - 11:07 #5
Det er langt fra altid, at det er muligt at overclocke via bios. For det meste er man tvunget til at pille ved nogle switches på bundkortet (se i din manual under Setting DIP Switches, CPU Core to Clock multiplier, CPU Bus clock o.l.). De switches du skal indstille er CPU Bus clock (den eksterne hastighed) og/eller CPU Core to Clock multiplier (hvor mange gange hurtigere den interne hastighed er i forhold til den eksterne) samt CPU Core Voltage (hvor meget spænding CPU\'en får). Dine nuværende indstilling er sandsynligvis CPU Bus clock = 100 MHz, CPU Core to Clock multiplier = 3,5 (3,5 * 100 MHz = 350 MHz) og CPU Core Voltage = 2,2V - 2,4V. Når du øger hastigheden skal du også øge spændingen, men pas på med at øge mere end 0.2-0.3V.
I din bundkort manual findes de relevante tabeller over hvordan de forskellige switches skal sættes, hvis du f.eks. vil ændre multiplieren til 4 istedet for 3,5 (så du kører med 400 MHz).
Avatar billede broegger Nybegynder
02. august 2001 - 11:18 #6
Det skal lige nævnes, at AMD K6-2\'eren (og AMD cpu\'s generelt) ikke er de bedste cpu\'s med hensyn til overclocking og du skal ikke forvente at den kører stabilt med hastigheder over 25-50 MHz over standardfrekvensen - ihvertfald ikke uden et godt kølesystem.

Til sidst: Hvis du ikke gider at rode med bundkortswitches kan du prøve Windowsprogrammet SoftFSB, der lader dig ændre både CPU Bus clock\'en (FSB clock\'en) og multiplieren.

Til allersidst: Pas på med at ændre CPU bus clock\'en, da denne har indflydelse på eventuelle PCI og AGP-grafikkort, og hvis du presser den for hårdt kan især AGP-indstikskort (grafikkort) tage skade. Du må heller ikke sætte den højere end dine ram\'s hastighed - hvis dine ram f.eks. er PC100 ram, må bus clock\'en (FSB clock\'en) ikke overstige 100 MHz.

Held og lykke.
Avatar billede saku Nybegynder
02. august 2001 - 13:41 #7
Jeg kan ligeså godt sige din processor er ikke vær at overclocke
Avatar billede vuffe Nybegynder
02. august 2001 - 16:14 #8
enig!