Avatar billede ansileha Nybegynder
19. marts 2011 - 16:31 Der er 4 kommentarer

Problem med BIOS ?? eller måske det at boote maskinen ??

Hej - jeg har fået en brugt pcér (Fujitsu lifebook)den er blevet strippet af tidligere bruger, og nu kan jeg ikke få installeret styresystemet(XP)- Når jeg forsøger at starte, få jeg en sort skærm med blinkende kurser - det er alt !! Jeg tror ikke den læser på cd-drevet.
Hvordan kan jeg komme videre - har hørt at der skal down-loades "et eller andet" fra Nlite, men hvad ??
Og i såfald,hoverdan få jeg så min maskine til at læse dette ??
Avatar billede claes57 Ekspert
19. marts 2011 - 16:44 #1
ikke alle diske med xp var bootbare - men du skal kunne komme i bios, og der sætte cd til at boote før hd.
Hvis du har model osv på maskinen, så kan du få link til drivere og manual. Det er sandsynligt, at du skal indlæse en sata-driver til hd undervejs i win-installationen - og med xp SKAL den ligge på en gammeldags diskette.
download kun drivere fra http://dk.fujitsu.com/support/downloads.html og undgå alle andre.
Avatar billede ansileha Nybegynder
19. marts 2011 - 17:01 #2
Hej tak for rådet, det vil jeg forsøge. I øvrigt så har jeg nok formuleret mit spørgsmål forkert, da jeg rent faktisk kan boote på CD-drevet, og installation starter også - men efter kort tid får jeg besked "installationsprogrammet fandt ingen harddiske på dim computer"

Som jeg fårstår, så skal jeg altså finde den rigtige sata-driver, gemme den på gl. type diskette (formoder at ekstern- diskettedrev med USB-tilslutninig kan bruges ??) og så boote fra denne - eller ?? Skal jeg så derefter igen boote forfra på Cd-drevet ??
Avatar billede claes57 Ekspert
19. marts 2011 - 17:49 #3
du skal først have sata-driver på diskette - og boote på xp-cd'en. Lige i starten (se i bundlinjen) skriver den 'tryk på F6 for at installere 3. parts drivere...' og så trykker du på F6. Senere i indlæsningen vil den så indlæse driver (du skal så evt vælge en blant flere på disketten, men det giver oftest sig selv) - bare lad disketten sidde i maskinen til win er helt klar - den bruger disketten et par gange undervejs, så det er dumt at fjerne den for tidligt. Det er først når windows er startet helt op, at du skal droppe disketten.
Avatar billede ansileha Nybegynder
24. april 2011 - 23:43 #4
Hej, nu har jeg endelig fået lidt tid tilovers, og har nu forsøgt at komme videre med installering af Windows - MEN, MEN og ak´ja det skal altså ikke være så nemt !!

Når jeg følger ovenstående får jeg på et tidspunkt et blåt skærmbillede med følgende:

Filen iaStor.sys forårsagede fejlen  <32768>  i
linje 2113 i d:\xpsprtm\base\boot\setup\oemdisk.c.

Tryk på en tast for at forsætte.

lige inden denne besked kommer, har jeg haft 8 forskellige muligheder at vælge imellem, men ligegyldigt hvilken jeg vælger, så fremkommer ovenstående "triste" besked - og jeg kan ikke komme videre - er der nogen der kender til dette ?? Og i såfald hvad kan evt. afhjælpe det ??