Avatar billede sorenfl Nybegynder
16. marts 2011 - 19:14 Der er 6 kommentarer

Køb af processor

Jeg kunne godt tænke mig en ny processor i min bærbare pc, men ved ikke så meget om den slags.
Derfor flg. spørgsmål!

- Min nuværende processor er en Intel Core i3 330M 2,13 GHz. Chipset HM55. Kan denne erstattes med en stærkere processor af et andet mærke, fx noget der er billigere end Intel ... ?
- Er der forskel på soklerne i henholdsvis bærbare og stationære pc'er?
- Når der står GHz ud for en processor, er det så det eneste parameter for at måle dens maskinkraft? Hvis min var Dual core, ville den vel have 2 x 2,13 GHz installeret - eller hvordan?
- Hvad plejer sådan noget at koste i montering - den lokale pc-butik tager op mod 1000 kr., lyder det ok?
Avatar billede Nereos Nybegynder
16. marts 2011 - 20:23 #1
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=47663
Sockets Supported: BGA1288, PGA988

Det skal være samme socket.

1000kr for at skifte CPU lyder helt sygt.
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. marts 2011 - 20:49 #2
Nu er det jo en bærbar, og ret så meget arbejde i forhold til på en stationær at skifte CPU.
1000 kr. lyder ok!
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2011 - 07:57 #3
- Når der står GHz ud for en processor, er det så det eneste parameter for at måle dens maskinkraft? Hvis min var Dual core, ville den vel have 2 x 2,13 GHz installeret - eller hvordan?

Når man nu siger at en dual core er 2,13 GHz, er det fordi at processoren inde i har 2 kerner som den arbejder med.

Ja, du kan faktisk godt forestille dig, at der er to processorer der arbejder samtidigt, MEN det er ikke bare at sige, "Nå - den har to kerner af 2,13 GHz, så det bliver 4,26 GHz ialt", desværre er regnemetoden ret besværlig, og jeg kan ikke huske den på stående fod.

Og nogen andre parametre der er for at definere processorens kraft er "NM", Nanometre en fremstillings process af CPU'en - jo lavere jo bedre.
"xx" MB Cache - forestil dig en, på CPU'en, intern RAM blok, det er vidst den korteste forklaring jeg kan komme med... jo højere jo bedre :)
8-12 mb er typisk lige nu

Skriv en kommentar hvis du vil have uddybet tingene lidt
Avatar billede sorenfl Nybegynder
17. marts 2011 - 13:00 #4
Giver faktisk ok mening det du skriver, Zoolbeat.

Fatter bare stadig ikke, hvordan jeg finder frem til, hvilke sockets min pc præcis kan "køre med"? Måske netop kun de to standarder som angivet ovenfor (BGA1288, PGA988)?
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2011 - 20:28 #5
Hands down, så ved jeg ikke hvordan du checker hvilke sockets den understøtter.
Men hvis du kan finde frem til, hvilket bundkort der sidder i din bærbar, kan du eventuelt google det, eller også kan du google din bærbare og se om du kan finde ud af hvilket bundkort den har i.

Jeg er ikke den store kanon i bærbare må jeg nok indrømme, jeg vidste bare lidt om CPU'er, og ville give dig lidt info om dem.

Det bedste råd jeg kan give dig er eventuelt at, enten undersøge hvilket bundkort du har, som jeg skrev ovenfor, eller finde ud af hvilket socket din nuværende CPU er, og holde dig den type.

Desværre kan jeg ikke være mere behjælpelig hvad det angår
Avatar billede sorenfl Nybegynder
31. oktober 2012 - 10:54 #6
Ok. Tæt på et svar.