Avatar billede lassesvend Nybegynder
15. marts 2011 - 00:08 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til valg af hurtig computer!

Hej eksperter.

Min nuværende computer har udtjent sin værnepligt og jeg bliver tit frustreret over at den er så langsom og at den f.eks. ikke kan vise full HD film uden at hakke, så det er tid til at skifte den ud.

Jeg spiller sjældent computerspil, men har tit en masse programmer (Pro Engineer, Photoshop, vlc, winrar, Firefox osv.) kørende samtidig, og vil bare generelt have at computeren reagerer med det samme.
Så jeg er sådan set på jagt efter hastighed og ikke så meget gaming performance. (Det hænger måske sammen, bortset fra grafikkortet?)

Jeg har sammensat en computer på Proshop (skal selvfølgelig lige siges at jeg havde tænkt mig selv at samle den), men den løber op i 5.800,- hvilket jeg synes er for dyrt:

http://img9.imageshack.us/i/computerbyg.png/

Jeg vil gerne have den ned mod de 4.000. Er det urealistisk?
Har i nogle forslag til ændringer (f.eks. bundkort og CPU), så det ikke bliver så dyrt?

På forhånd tak :)
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
15. marts 2011 - 06:10 #1
Hvis du synes den er for dyr, så skal du jo bare vælge noget mindre udstyr, grafik kort behøves ikke være mere end et radeon 5570 til ca. en plov.
cpu, vælg noget amd, det er billigt og du får meget for pengene.
Bundkort, vælg et der opfylder dine behov mht. udvidelses muligheder, har du ikke behov for en masse porte hist og her, så find et uden, det er som regl billigere.
Avatar billede lassesvend Nybegynder
15. marts 2011 - 06:42 #2
Det grafikkort jeg har tilføjet er et HD5450 til 275,- så det bliver nok ikke meget billigere. (Se billedet)
God idé med at vælge et med færre porte.
Søgte lidt et konkret forslag til et alternativ, nogen evt. havde haft gode erfaringer med.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
15. marts 2011 - 07:15 #3
jeg har aldrig haft et bundkort som jeg har haft dårlige erfaringer med, de gør hvad der står på æsken uanset mærke, og har da prøvet asus, abit, gigabyte, asrock og nogle flere som jeg ikke kan huske.

Der kan selvfølgelig være forskel på kvaliteten men det hænger jo sammen med prisen, ydelse kan der også være lidt forskel i.
cpu mæssig vil jeg pege pege dig i retning af amd x3 el. x4 processorer.
Ram, vælg 8gb det tror jeg dit photoshop og pro engineer vil nyde godt af.
Strømforsyningen kender jeg dog ikke, ville måske være lidt skeptisk i forhold til prisen, men den er dobbelt så stor som nødvendigt, så det går nok selvom kvaliteten ikke er i top.
Avatar billede lzs Nybegynder
15. marts 2011 - 07:55 #4
Hvis du bruger ProE meget ville jeg nok købe et andet grafikkort, f.eks. et fra nvidia quadro serien.
Avatar billede Nereos Nybegynder
15. marts 2011 - 08:50 #5
Køb evt. et bundkort med H67 chipsettet fra Intel. Det er med onboard grafik og så sparer du lidt ekstra. Plus selve bundkortet er billigere end P67.

Køb evt. en brugt på dba.dk, og så skift bundkort + cpu + SSD. Det kan godt betale sig. Du kan efterfølgende hive lidt penge hjem igen på at sælge det der sad i du ikke skal bruge.
Derved beholde Case+PSU+Ram+HDD+evt. gfx.

Sådan har jeg gjort med fordel flere gange.

http://www.dba.dk/jeg-har-en-acer-computer/id-72384700/
Bare et forslag. :)
Avatar billede Nereos Nybegynder
15. marts 2011 - 08:52 #6
Alt på Den Blå Avis er selvfølgelig til at prutte om prisen med. Ham her kan du med garanti godt få ned. Finder du en anden du vil købe kan vi jo være nogle stykker der går ind og skriver til ham den er for dyr ;) Det hjælper hver gang...
Avatar billede lassesvend Nybegynder
15. marts 2011 - 09:13 #7
@tordenfusk. Ja det kunne være jeg skulle kigge på noget Phenomenon II x4.

@Izs: Lige nu har jeg et gammelt 6600GT, og det kører ProE ganske udmærket på, men vil prøve at kigge på quardo serien hvis den ikke er så meget dyrer.

@Nereos: Ja har også set et par grafikkort med onboard Radeon 4250, er det noget værd?
Men godt forslag med at købe brugt. Du har ikke oplevet at noget har været defekt osv? Og ja det er godt at presse prisen lidt ;)
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
15. marts 2011 - 09:51 #8
Selvfølgelig kan noget være defekt på dba, men det vil sælger så oplyse hvis det er, køber du noget brugt, så bare få en kvit med, de fleste elektronik producenter giver mere end hvad købeloven gør, ofte 2 års garanti.

Kigger du efter quadro/firegl kort, så regn med at prisen stiger, de er ret dyre, men giver så noget ekstra ydelse i de specifikke programmer der understøtter dem, de er noget specielt hardware, vil nok styre udenom, så kan du overveje det når du en dag skal bygge en seriøs maskine.
Det billigste kort på edbpriser koster over 600,- er et radeon firepro kort, der er et nvidia, men det er fra 2007 og forældet, og skal du have et som gør en forskel så regn med minimum 1000,- for grafik kortet.
Avatar billede Nereos Nybegynder
15. marts 2011 - 12:39 #9
Bare find noget i nærheden du kan kører ud kigge der virker. Du kan jo aldrig vide dig 100% sikker, der findes folk der vil snyde. Har engang købt to harddiske, som tumpen bare havde smidt avispapir rundt om og så i postkassen med frimærker på! Damn de var medtager da de kom frem og virkede selvfølgelig ikke, om de gjorde det inden ved jeg ikke.
Avatar billede lassesvend Nybegynder
16. marts 2011 - 09:30 #10
Nej jeg tror netop ikke sælger altid oplyser hvis noget er helt eller lettere defekt. Men ja man er nok okay sikker med en kvittering.

Haha, det var sgu en skrabet indpakning :P
Ja det er nok det sikreste at tage ud og kigge på det.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
16. marts 2011 - 12:09 #11
Selvfølgelig er der altid undtagelser, men har aldrig selv haft problemer med at sælger ikke har fortalt hele sandheden, tror det også er fordi de ikke er interesseret i at folk pludselig dukker op på deres adresse og ser sure ud, med et boldtræ i hånden og 4 rockere i 2cv'en.

Men har du muligheden for at tage ud og kikke på det, så helt bestemt, så bør du gøre det.

#9
Har aldrig hørt lignede historie før, han må jo være seriøs dum.
Avatar billede Nereos Nybegynder
16. marts 2011 - 12:37 #12
#11

Har desværre aldrig været i nærheden af Ålborg efterfølgende, men ellers havde han nok også fået besøg. Men gad simpelthen ikke gøre noget ved det. Når man er så dum så tror jeg ikke på man vil være klar på at give pengene tilbage.
De eneste gange jeg har oplevet problemer med dba.dk er når den du handler med er uviden. F.eks. købte jeg et grafikkort som ikke var det der var oplyst. Det var simpelthen fordi de ikke vidste hvad de snakkede om. En dame fra larstyndskidsmark.
Avatar billede lassesvend Nybegynder
28. april 2011 - 09:33 #13
Mange tak for hjælpen! I har givet mig nogle gode idéer jeg kan gå videre med.
Nereos og Tordenfusk kan i ikke smide et svar så i kan få nogle point.
Avatar billede lassesvend Nybegynder
27. juni 2011 - 01:19 #14
lukker
Avatar billede jolinda Novice
22. oktober 2011 - 00:01 #15
Jeg kan stærkt anbefale IObit Toolbox. Det kan rydde godt og grundigt op i din computer, og forhøje dine computers ydeevne.

Du kan se en video om det her:

http://www.youtube.com/watch?v=GYOsuRwspBw