Avatar billede SGregersen Nybegynder
14. marts 2011 - 20:22 Der er 6 kommentarer

Køre database i Cloud- eller sharing

Hej

Er der nogen der kan hjælpe mig med hvordan jeg bedst, nemmest og mest brugervenligt kører en MS Access database via cloud eller noget andet lignende.

Jeg har lavet en database, som køres og bruges af forskellige brugere i en forening. Brugerne bruger både databasen hjemmefra og i foreningens hus. Der er 5-6 tilknyttede brugere.

Iøjeblikket kører vi databasen gennem Dropbox, men det giver hele tiden bøvl med konfliktende versioner, da databasen synkroniserer dårligt.

Findes der noget der virker bedre? Kan se der findes en del løsninger, men de virker kun med Word, Excel og Powerpoint og altså ikke Access :-(

Nogen der kan komme op med noget bedre end Dropbox?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2011 - 20:47 #1
Hvad med den mest oplagte mulighed - tilgang til en central database server?

SQLServer, MySQL, whatever.
Avatar billede SGregersen Nybegynder
14. marts 2011 - 20:52 #2
Men det kræver vel at den kodes og bygges så den passer til det?

Den er bygget fra bunden til først bare at skulle være brugt på en pc. Jeg har udviklet den (frivilligt) løbende over 5-6 år, og gået fra i starten med ganske få funktioner, og står nu med en database med avanceret lønsystem og mange andre større funktioner.

Orker nemlig ikke lige at "starte forfra".

Men hvis man kan gøre det med ganske få tilrettelser? Har overhovedet ikke styr på SQLserver m.m.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2011 - 21:01 #3
Der er mange som med succes har lavet:

access applikation og data i en MDB

=>

access applikation i en MDB + data i en MDB

=>

access applikation i en MDB + data i SQLServer

Hvor nemt der er afhænger naturligvis lidt af hvordan din app er skruet sammen.
Avatar billede SGregersen Nybegynder
14. marts 2011 - 21:12 #4
Hej Arne
Tusind tak for din hjælp :-)

Desværre er jeg ikke en haj til Access m.m. selvom jeg har fået bygget denne database, men det har godt nok også taget tid. Hihi.

Men hvis jeg forstår dig korrekt, så foreslår du at jeg får delt min database op i 2, sådan at jeg har en som vel mere eller mindre indeholder alle formularer, forespørgsler og rapporter m.m.
Og så en som indeholder alle tabeller?

Næste step er så at få konverteret databasen med tabellerne til en database der kan køre på SQL server?

Herefter får alle der skal bruge databasen, en kopi af den første database, som så henter alle data på nettet i den SQL database?

Puha... det lyder godt nok som noget af et projekt. Er det noget man skal gøre manuelt eller findes der nogle indbyggede funktioner, til f.eks. automatisk at dele databasen op og connecte dem?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2011 - 22:25 #5
Ja.

Opdeling af Access i 2 databaser er ikke så svært. Lav kopi, slet app i den ene og data i den anden, link.

Læs evt.:
  http://www.eksperten.dk/guide/759
men der må også være andre artikler på nettet.

Fra MDB til SQLServer plejer Access upsize wizard at kunne klare.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. april 2011 - 01:56 #6
OK?