Avatar billede pcox Nybegynder
14. marts 2011 - 18:33 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Ny router hjælpe hastigheden ?

Jeg har routeren D-link DI-524 som efterhånden er rimelig gammel. Vi har pakken home trio fra tdc som giver os en hastighed på 5/10mb (kan ikke huske præcist men i hvertfald derimellem).

Vi tænkte på om det ville gøre nogen forskel om vi købte en ny router med 300Mbps. F.eks. "Netgear WNR3500L 300Mbps Trådløs gigabit Router"

Ville hastigheden på nogen måde blive bedre/hurtigere?
Det skal siges der er 2 stationære og 3-4 bærbare tilsluttet forbindelsen på samme tid nogle gange.

Det bedste svar belønnes :P
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
14. marts 2011 - 19:08 #1
En trådløs G router køre typisk med 54 mbit, de ældre modeller kan typisk håndtere omkring 10 trådløse klienter, så længe signalet ikke fejler noget så kan din optil 10mbit internetforbindelse ikke udnytte den fulde kapacitet af den router.

I routeren er der også lan porte, disse porte køre 100/1000 mbit og kan håndtere mange flere klienter end det trådløse, det kan din optil 10mbit heller ikke udnytte.

Hvad er pointen så med trådløs N = optil 300mbit?
pointen er hurtigere hastighed mellem de trådløse klienter, filoverførelse osv, rækkevidden er også større, men klienten skal være N kompatible, el. udnytter man det ikke.

Hvis du ikke har nogen problemer med den router du allerede har el. mangel på funktioner, så er købet af en nyere og mere avanceret model sådan set spild af penge.

Sælger vil dog højst sandsynligt sige noget anden.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
14. marts 2011 - 19:15 #2
Vil rigtig gerne lave en bil analogi her, men kunne ikke lige komme på en lige her før aftensmaden.
Avatar billede pcox Nybegynder
14. marts 2011 - 20:15 #3
Så det vil sige at alle de routere der er på markedet faktisk ikke rigtig kan bruges til noget. Lyder som et produkt som ikke behøver at blive udviklet så meget. Og hvorfor sælger de routere med kapaciteten 300 Mbps når de fleste forbindelser til hjemmebrug klarer sig fint på 5-30 MB?
Jeg oppnår intet hvis jeg køber en ny ?
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
15. marts 2011 - 00:09 #4
Der kan være flere grunde til at folk vælger en N router.

Måske har man en trådløs medieserver med HD materiale som bliver brugt af mere end en person af gangen.

Måske har man behov for større dækning, dog er det kun de N kompatible klienter der kan udnytte det.

Måske har man mere end 10 trådløse enheder, man kunne have behov for at have 40 el mere på, på samme tid, kunne være en virksomhed.

Har man en fiber forbindelse med 50mbit el større og vil have hele båndbredden til rådighed trådløst, igen, kun en N kompatible klient kan udnytte det.

Det skal sige at der også er blevet udviklet på G standarden, man kan få routere som køre 2x54mbit altså 108mbit.
Stort set alle routere kan opgraderes med bedre antenner, giver bedre signal hvis man har problemer med signalet, måske en lidt større dækning.

Har selv en wrt54g som jeg har flashet med en anden firmware, det er dog irrelevant, pointen er jeg kan stå på den anden side af en 5 sporet vej ved et busstoppested og stadig være på, mere har jeg ikke brug for, har også kun en 30mbit internetforbindelse, så selvom jeg måske er nørdet, så har jeg heller ikke brug for en N router.
Avatar billede pcox Nybegynder
15. marts 2011 - 08:09 #5
Nå men tak for informationerne - Ser ud til jeg ikke behøver købe en ny så. Læg et svar ind så du ka få din "løn". Tak
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
15. marts 2011 - 09:54 #6
Det var så lidt.