Avatar billede Freelanze Nybegynder
13. marts 2011 - 22:11 Der er 49 kommentarer

easySlider vil ikke virke med inkludering

Hej alle sammen, jeg forsøger at få min easySlider til at virke. Som i kan se på dette link: http://fragseason.net/slider.php
så virker den perfekt uden problemer, men så snart jeg inkludere den på siden, så ser den sådan her ud: http://fragseason.net/

Er der ikke en der lige har svar på det her irriterende problem? Da jeg sidder med en meget utålmodig kunde som gerne vil have det sidste til at virke.

Mange tak for hjælpen.
Avatar billede aaberg Nybegynder
13. marts 2011 - 22:45 #1
Der er et eller andet helt galt med den måde du putter slideren ind på siden. Det ser ud som om du bare har copy/pasted hele html dokumentet ind på siden, med ny 'doctype', ny 'header' inklusiv script og ny body. Det tror jeg altså ikke man kan!

Et html dokument ser sådan ud:

<!DOCTYPE...>
<html>
  <head>
  <!-- title, scripts og styles o.l -->
  </head>
  <body>
  ...
  </body>
</html>

Det du har, ser sådan ud:
<!DOCTYPE...>
<html>
  <head>
  <!-- title, scripts og styles o.l -->
  </head>
  <body>
    <!DOCTYPE...>
    <html>
      <head>
      <!-- title, scripts og styles o.l -->
      </head>
      <body>
      ...
      </body>
</html>
  </body>
</html>

Du referere derfor også til både jquery og easySlider scriptet flere steder på siden.

Derudover får du fejl i scrollTo scriptet (Dette har du i øvrigt også refereret til 2 gange). Denne fejl sker, da scrollTo bruger jquery, og jquery bliver først inkluderet længere nede på siden.
Avatar billede aaberg Nybegynder
13. marts 2011 - 22:53 #2
Derudover bør du teste siden i flere browsere. Siden ser ikke rigtig ud i hverken firefox 4.0 eller opera 11.

Tjek mit screenshot fra Opera 11. Læg mærke til området under reklamen i øverste højre hjørne.
http://gratisupload.dk/vis_billede/57462/
Avatar billede olebole Juniormester
13. marts 2011 - 23:02 #3
<ole>

Med den kode er du langtfra klar til at have kunder! Den sejler i fejl og misforståelser

/mvh
</bole>
Avatar billede Freelanze Nybegynder
13. marts 2011 - 23:55 #4
når okay, den er ellers w3 testet og kommet igennem alle html og css fejl som man kan komme.

Er godt klar over det med jquery. Det er en fejltagelse jeg gjorde i de sene natte timer
Avatar billede Freelanze Nybegynder
13. marts 2011 - 23:55 #5
sådan er koden så heller ikke :)
Avatar billede Freelanze Nybegynder
14. marts 2011 - 00:02 #6
nu har jeg rettet den fejl, men det ændre ikke på noget.
Avatar billede aaberg Nybegynder
14. marts 2011 - 00:15 #7
Det her er bare et gæt, men så vidt jeg kan se, bruger du en 3 år gammel version af jquery. Måske det har noget med det at gøre?
Avatar billede Freelanze Nybegynder
14. marts 2011 - 00:24 #8
nej det har ikke noget med det at gøre, da jeg bruger et script som hedder easySlider, hvor der er vidst eksempel i html sider, når man downloader og de bliver vist perfekt.
Avatar billede aaberg Nybegynder
14. marts 2011 - 00:41 #9
Jeg kan se at du bruger easySlider. Men easySlider bruger jquery. Som sagt er det bare et gæt, men det er muligt at easySlider ikke er kompatibelt med den meget gamle version af jqeury du bruger.
Avatar billede Freelanze Nybegynder
14. marts 2011 - 00:43 #10
bruger den jquery version som var med i scriptet da jeg downloadede og somsagt bruger jeg bar et af deres eksempler, den eneste forskel, er at jeg har ændret på udseendet, som du kan se, på http://fragseason.net/easySlider/01.php så virker den fint og det er bar det jeg gerne vil have frem på forsiden og alt er bar kopieret ind i fragseason.net/slider.php ;) og tak for hjælpen så sent på aftenen ;)
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2011 - 00:56 #11
40 fejl og 62 warnings i W3C's validator ... det kan på ingen måde kaldes 'god kode'  :o|

- men årsagen er jo helt indlysende, hvis du lige giver dig tid til at se, hvad browserne siger om de mange fejl, der udløses ved load af siden:

IE melder bl.a.:
Meddelelse: 'jQuery' er ikke defineret
Linje: 55
Tegn: 2
Kode: 0
URI: http://fragseason.net/js/jquery.scrollTo.js[/div]

FF melder bl.a.:
Fejl: jQuery is not defined
Kildefil: http://fragseason.net/js/jquery.scrollTo.js
Linje: 150

Kikker vi først på linje 150, så står der:
})( jQuery );

- og i linje 50:
;(function( $ ){

Den anonyme function, der udgør modulet, kaldes i linje 150 med jQuery som argument - i linje 50 modtager samme funktion argumentet. Vi får altså med al tydelighed at vide, dette argument ikke er defineret.

Selvfølgelig er den ikke det:

<script src="js/bbcode.js" language="jscript" type="text/javascript"></script>
<script src="js/jquery.scrollTo.js" type="text/javascript"></script>  // <-- Her vil du bruge jQuery
<script src="js/jquery.scrollTo-min.js" type="text/javascript"></script>
<script type="text/javascript" src="js/jquery.js"></script>  // <-- Her definerer du jQuery
<script type="text/javascript" src="js/easySlider1.7.js"></script>

- og så er det jo indlysende, du får de fejl, du gør
Avatar billede Freelanze Nybegynder
14. marts 2011 - 01:00 #12
beklager olebole, men problemet har slet ikke noget med scrollTo.js og gøre.

den ene slider script virker helt fint og det er netop den som bruger:
<script src="js/jquery.scrollTo.js" type="text/javascript"></script>  // <-- Her vil du bruge jQuery
<script src="js/jquery.scrollTo-min.js" type="text/javascript"></script>

men det er nr 2 slider som giver fejlen.Hvis du ser lige under navigationen, så er der en der kører frem og tilbage og den virker helt fint, men det er den lige under den, som ikke virker som den skal og kan simpelhen ikke finde svaret på det, da den virker perfekt lokalt for sig selv og se dette link: http://fragseason.net/easySlider/01.php
Der virker den helt fint.
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2011 - 01:00 #13
- og vi prøver lige det med formateringen igen  :D

IE melder bl.a.:
Meddelelse: 'jQuery' er ikke defineret
Linje: 55
Tegn: 2
Kode: 0
URI: http://fragseason.net/js/jquery.scrollTo.js[/div]

FF melder bl.a.:
Fejl: jQuery is not defined
Kildefil: http://fragseason.net/js/jquery.scrollTo.js
Linje: 150

Kikker vi først på linje 150, så står der:
})( jQuery );

- og i linje 50:
;(function( $ ){

Den anonyme funktion, der udgør modulet, kaldes i linje 150 med jQuery som argument - i linje 50 modtager samme funktion argumentet. Vi får altså med al tydelighed at vide, dette argument ikke er defineret.

Selvfølgelig er den ikke det:

<script src="js/bbcode.js" language="jscript" type="text/javascript"></script>
<script src="js/jquery.scrollTo.js" type="text/javascript"></script>  // <-- Her vil du bruge jQuery
<script src="js/jquery.scrollTo-min.js" type="text/javascript"></script>
<script type="text/javascript" src="js/jquery.js"></script>  // <-- Her definerer du jQuery
<script type="text/javascript" src="js/easySlider1.7.js"></script>

- og så er det jo indlysende, du får de fejl, du gør
Avatar billede Freelanze Nybegynder
14. marts 2011 - 01:02 #14
og olebole, når kunder insistere på at jeg skal bruge et amatør CMS, da han ingen penge har at gøre godt med og jeg bliver gavmild og gerne vil lave det for små penge, så ender man ud i mange fejl, som kommer med at de URLS som CMSet udskriver i php, er rigtig dårlige og viser som fejl.

Du tør slet ikke hører hvor lidt jeg har lavet det for.

Er til dagligt C# programmør.
Avatar billede Freelanze Nybegynder
14. marts 2011 - 01:03 #15
hvordan kan du så svarer på at den første slider virker perfekt?
Somsagt har scrollTo.js slet ikke noget med problemet at gøre.
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2011 - 01:05 #16
Beklager, men jeg har ret!  =)

Naturligvis kan du ikke bruge et object, du endnu ikke har defineret. På den anden side, du linker til, definerer du jo netop jQuery som det første - og så virker det.

Jeg er ked af at sige det, men dette er højtlæsning for pygmæer  =)
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2011 - 01:06 #17
Nej, det har ikke spor med scrollTo.js at gøre - men den måde, du prøver at bruge filerne på. Rækkefølgen af dem er absolut ikke ligegyldig
Avatar billede Freelanze Nybegynder
14. marts 2011 - 01:07 #18
Okay fint somsagt kommer det ikke til at virke hvis jeg sætter jQuery.js øverst, men gør det nu så.
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2011 - 01:08 #19
*LoL* Pas nu på, du ikke om et øjeblik må undskylde for at have været så [Slettet af censuren] at høre på!  :D
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2011 - 01:09 #20
- og som sagt: Du er slet ikke klar til at have kunder!
Avatar billede Freelanze Nybegynder
14. marts 2011 - 01:15 #21
sådan nu er det sat øverst.

Hvordan kan du sige at jeg slet ikke er klar til at have kunder? Fordi jeg ikke kan rette en skide fejl med min slider eller fordi jeg ikke har 0 fejl i valideringen ?

Jeg takker mange gange for hjælpen og nu har jeg sat det øverst og det virker stadig ikke, så ved jeg ikke hvordan jeg skal løse det.

Jeg har programmeret i 3/4 år og mangler 7 måneder af den meget korte og mangelfulde uddannelse:webintegrator og jeg er den bedste i klassen med kun 12 taller hele vejen igennem.

Men vi har vidst en meget forskellig definition på hvornår man må lave websites eller ej.

Jeg ønsker hjælp til at få lyst mit problem, men de eneste svar jeg for er hvor latterlig og dum jeg er og jeg burde slet ikke ligge noget ud på world wide web, da jeg er alt for dum til det her emne.

Beklager olebole, men jeg er meget interesserede i webprogrammeringen og jeg kommer forsat til at få flere referencer.
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2011 - 01:23 #22
Du bør ikke have kunder, før du har forstået det allermest grundlæggende DOM og JavaScript. Du er end ikke i stand til at forstå en browsers fejlmeldinger!

Prøv nu at lægge den funktion, du prøver at kalde mellem dine script-includes ned under en onload-handler. Så vil scriptet ikke udløse den fejl, det gør nu.

Jeg har en søn, der oprindeligt (og meget mod min vilje) er uddannet webintegrator - og jeg har selv undevist webintegratorer i Viborg og på KTS, så jeg ved om nogen, hvad den uddannelse indebærer. Skræmmende mange af underviserne har ikke det ringeste begreb om, hvad de underviser i. Dén uddannelse imponerer ingen i branchen - og slet ikke mig!

Jeg har intet sted skrevet at du er dum eller latterlig. At du ikke har professionel, faglig indsigt til at have kunder, er dog en påstand, jeg ikke viger fra!
Avatar billede Freelanze Nybegynder
14. marts 2011 - 01:30 #23
Hvordan vil du lige den funktion som jeg kalder under en onload handler? Og hvorfor har jeg behov for det, når jeg ikke har behov for det her: http://fragseason.net/easySlider/01.php
Avatar billede Freelanze Nybegynder
14. marts 2011 - 01:32 #24
Og ja er enig, hader den uddannelse, kan tit bruge 3-4 dage på at vente på et svar på en problem stilling og selvom jeg gentagende gange spørger ind til det for jeg et kludret svar, indtil jeg i sidste ende er nødsaget til selv at regne det ud.

De forstår end ikke og søge på google efter et svar.
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2011 - 01:38 #25
Læg den i første omgang ned under alle dine script-includes. Det er jo helt tydeligt, at IE melder en fejl netop dér. Læser du slet ikke fejlmeddelelserne - eller skyldes det, at du ikke forstår dem?
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2011 - 01:40 #26
Og Firefox skærer det ud i pap og bøjer det i meterhøj neon for dig!

Fejl: $("#sliderz").easySlider is not a function
Kildefil: http://fragseason.net/
Linje: 14

Hvor svært kan det dog være ...?!??!!!
Avatar billede Freelanze Nybegynder
14. marts 2011 - 01:46 #27
jeg forstår godt at den ikke kan finde funktionen easySlider, men hvordan skal jeg løse det?
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2011 - 01:49 #28
Som jeg skrev i #25:

        <script type="text/javascript" src="js/jquery.js"></script>
        <script type="text/javascript" src="js/easySlider1.7.js"></script>
        <script type="text/javascript" src="script.js"></script>
        <script src="js/bbcode.js" language="jscript" type="text/javascript"></script>
        <script src="js/jquery.scrollTo.js" type="text/javascript"></script>
        <script src="js/jquery.scrollTo-min.js" type="text/javascript"></script>
        <script type="text/javascript">
            $(document).ready(function(){
                $("#sliderz").easySlider({
                    auto: true,
                    continuous: true
                });
        </script>
Avatar billede Freelanze Nybegynder
14. marts 2011 - 01:51 #29
fejlen kommer stadigvæk
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2011 - 01:51 #30
- men hvorfor bruger du i øvrigt både scrollTo.js og scrollTo-min.js?

- og hvad er dette: language="jscript" type="text/javascript" på dit BB-script-tag? Det kan ikke være skrevet i både JScript og JavaScript
Avatar billede Freelanze Nybegynder
14. marts 2011 - 01:55 #31
somsagt er det ikke mig som har skrevet det CMS og det er et amatør cms som er fyldt med fejl. Ja har set fejlen og kan sagtens rette den, men det ændre ikke noget på min fejl.

og grunden til at jeg har dem begge, er fordi da jeg brugte det script til den øverste slider, så var de begge med og så smækkede jeg det bar ind uden at tænke over det, har slet ikke gået i dybten med tingene eller tjekket om jeg overhovedet har brug for scrollTo-min.js.

Somsagt skal fejlen bar laves, da jeg var alt for gavmild og tage alt for lidt for det.

Men somsagt så er fejlen der stadigvæk.
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2011 - 01:59 #32
Fejlen er der ikke, når jeg downloader indexfilen og henter alle includes fra din adresse - og skriver dem som vist ovenfor. Til gengæld får jeg en fejl i bbcode.js - formodentlig p.gr.a. et x-domain kald med XHR.
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2011 - 02:01 #33
- men det er lidt pudsigt, du ikke viger tilbage fra at kalde CMS-koderen for en amatør  =)
Avatar billede Freelanze Nybegynder
14. marts 2011 - 02:05 #34
Hmmm somsagt er der 1000 fejl i det system og den med bbcode er en af dem, men det er jo ikke den der sagens kerne og hvordan dataen bliver sendt til klientens computer til scriptet, kan jeg jo ikke gøre noget ved som det er lige nu, dvs jeg er nød til at forsøge mig med et andet script eller hvad ? selvom det nu ikke ændre noget tror jeg.

Men tror ikke at problemet er der hvor du nævner, tror simpelhen det er en fejl i min kodning og er der nogen løsning på problemet?
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2011 - 02:08 #35
Prøv at lægge kaldet på en onload-handler i stedet:

        <script type="text/javascript">
        window.onload = function() {
            $("#sliderz").easySlider({
                auto: true,
                continuous: true
            });
        }
        </script>
Avatar billede Freelanze Nybegynder
14. marts 2011 - 02:14 #36
det er da en onload handler i forvejen ?

window.onload eller hvad ? eller prøver du mig af kl.2 om natten ? haha
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2011 - 02:17 #37
Hvad jeg tror ...?!??!!! Jeg kan ikke undlade at minde Kloge Åge om #18 og #19!

- og når det er sket, må jeg spørge igen: "Læser du slet ikke fejlmeddelelserne - eller skyldes det, at du ikke forstår dem?".

Når nu jeg og alle browsere fortæller dig, at funktionen/metoden ikke er defineret på det tidspunkt/sted, hvor du kalder den - hvad får dig så til at tro, det er noget vrøvl?

Jeg tror vist, vi begge skal være teknemmelige for, at jeg ikke har undervist dig. Så ville du med højglansforkromet statsgaranti have væsentligt mere end 7 måneder tilbage - og du havde aldrig set fosteret af et 12-tal. Taberne er de stakler, der bliver dine kunder!
Avatar billede Freelanze Nybegynder
14. marts 2011 - 02:18 #38
onLoad="java script:Sliderz"

function Sliderz {
$("#sliderz").easySlider({
auto: true,
continuous: true
});
}

er det korrekt?
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2011 - 02:18 #39
Hvis du har en onload-handler, så brug den - men hvis du mener jQuery's document.ready-ting, så spring den over
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2011 - 02:20 #40
Vil du ligefrem tvinge mig til at kalde dig dum? Jeg har skrevet koden til dig - hvorfor spørger du så, om det er en anden kode, du skal skrive? Hvad er det, du har røget?
Avatar billede Freelanze Nybegynder
14. marts 2011 - 02:25 #41
HAHA, sorry tænkte mig ikke rigtig om, haha, det er sent på natten jo!

Men har smækket det ind og det virker stadig ikke.
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2011 - 02:34 #42
Det virker som sagt på mit skrivebord - bortset fra et x-domain kald (Adgang nægtet) i BB-filen. Jeg trækker mig her. Du trækker sq kindtænder ud!
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2011 - 02:36 #43
Jeg er dog en anelse nysgerrig ... Hvor i landet går du i skole?
Avatar billede Freelanze Nybegynder
14. marts 2011 - 02:41 #44
haha jeg går på RTS i roskilde og de er simpelhen så dårlige. En af lærerne sagde til mig efter 1 uge at hun ikke kan hjælpe mig med noget som helst, da det var over hendes niveau... Så tænkte jeg "HVAD?!", det var den eneste lærer vi havde og så sad jeg der og tænkte, hvorfor helvede sidder jeg på den her skole, når jeg kunne få hjælp af venner meget bedre.

Alle lærerne er PHP programmøre på ikke højt niveau og så er halvdelen af dem blevet smidt noget C# materiale i hovedet og fået at vide at nu skulle de undervise i det og det værste er, at de er ikke programmøre, men lærer, så de forstår ikke en gang at man kan søge på google og få svar.
Avatar billede Freelanze Nybegynder
14. marts 2011 - 02:43 #45
Jeg valgte og spørge nogle af lærerne om jeg måtte se nogle af deres tidligere referencer af ren nysgerrighed, uden at lyde forkert og det de viste var nærmest WEB 1.0 sider, hvor der dårligt var nogle dynamisk på siden.
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2011 - 02:52 #46
Roskilde ... det undrer mig ikke det mindste. Jeg har (heldigvis for dem) aldrig undervist der, men har hørt rigtig meget om stedet fra studerende og lærere andre steder - og jeg mangler stadig at høre noget positivt.

Grotesk, at man ganske lovligt kan mishandle unge menneskers uddannelse på den måde! Det er langt mere afskyvækkende end anal voldtægt af små, uskyldige egernbørn ... med tandpine!
Avatar billede Freelanze Nybegynder
14. marts 2011 - 03:01 #47
i Roskilde underviser de ikke, der vedlægger de koden med opgaven og så kan du pænt og elegant copy paste det ind i dit dokument og og ændre de forskellige få ting og så har du løst din opgave, det sådan det fungere.

Men hvis du vil komme med et godt råd til en ihærdig programmør, som gerne vil meget mere end webintegrator.. Hvor kan jeg eventuelt på nettet eller bøger lærer mere om javascript, c# og xml. Da jeg gerne vil blive en "klogere" programmør, da du finder ikke længere query strenge og codebehind filer i verdenen end dem jeg har lavet fordi jeg ikke for den korrekte undervisning.
Avatar billede olebole Juniormester
14. marts 2011 - 03:59 #48
"det sådan det fungere" >> ja, og eleverne har opfyldt deres opgave. De har skaffet tilskud til skolen, så en flok afdankede lærere, der aldrig - eller ikke siden årtusindskiftet - har arbejdet på et webbureau, kan leve rimelig godt.

Måske har vi slet ikke behov for at afskaffe efterlønnen. Måske, det ville være langt mere fornuftigt at tvinge en større flok såkaldte lærere på efterløn. Hvordan i alverden skal Danmark ellers komme i nærheden af målet - at blive den førende IT-nation i verden?

Anyway, hvis du vil arbejde med MS-teknologier - og det kan der være rigtig mange gode grunde til - skal du helt klart lade dig certficere. Find ud af, hvilken gren du vil vælge, og tag så en certificering ad gangen, til du er blevet MCPD (Microsoft Certified Professional Developer) - eller hvad du nu vil.

Det er ikke billigt, hvis du vil modtage undervisning, men fremfor at tage kurserne her i landet kan det faktisk betale sig at tage dem i Belgien! De fleste kurser tager 2-5 dage - og kursusgebyr (800-2000 euro), fly, hotel/forplejning og lommepenge kommer ikke op på, hvad et tilsvarende kursus koster i DK. Samtidig bliver du ofte undervist af dem, der har skrevet MS' bøger, når du tager kurserne i Belgien. Adressen er:
    http://u2u.net/

Min søn er partner i et webfirma i Jylland, som er MS Gold Certified Partner og har ca. 30 medarbejdere. De har længe sendt deres medarbejdere til Belgien, når de skal efteruddannes.

Du kan også vælge at læse selv og gå op til certificeringen på egen hånd. Søg på nettet efter Microsoft Self Paced Training Kit, som findes til hver af de forskellige certficeringer. Sættet består som regel af en 8-900 siders bog og en CD. Det koster omkring 350-400 kr, hvortil skal lægges en masse læse/øve timer - samt ca. 500kr. for selve eksiminationen.
Avatar billede Freelanze Nybegynder
14. marts 2011 - 13:08 #49
mange tak for den hjælp! Er blevet certificeret inden for cisco og netværk, men vidsti kke det var bygget op på den måde med Microsoft og individuelt. Troede det kun var i firma sammenhæng, at et firma kunne bliver Microsoft Professional Developer.

Jeg vil helt sikkert begynde på det!

Forsat god dag :) håber jeg finder en løsning på den slider.