Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
30. juli 2001 - 13:41 Der er 26 kommentarer og
5 løsninger

Telestyrelsen: Lovligt at bryde SIM-låsen på telefoner....Men hvordan

Køb en splinterny mobiltelefon billigt og bryd den såkaldte SIM-lås, der binder dig til teleselskabet. Det er fuldt lovligt, siger Telestyrelsen.

Nye mobiltelefoner er ofte låst med en såkaldt SIM-lås, der binder køberen til et bestemt teleselskab i perioder på op til et halvt år. Men med et simpelt kabel og et gratis stykke software fra Nettet kan låsen fjernes og det er ganske lovlig siger Telestyrelsen til Politiken.
Jurist Thomas Hauerberg fra konkurrencestyrelsen giver Telestyrelsen ret:

- Der er ingen lovgivning på området, og det er heller ikke noget, vi vil forbyde, siger han til avisen.

Typisk kan en ny, billig mobiltelefon låses op med et specielt kabel, som eventuelt kan bestilles over Internet, og et lille stykke software, som også kan findes på Nettet. Det gælder både for modeller fra Ericsson og Nokia.

Teleselskaberne tager situationen med ro og henholder sig til, at det endnu er et fåtal, der rent faktisk bryder SIM-låsen.

Hos Orange (tidligere Mobilix) følger man udviklingen og advarer om, at der eventuelt skal findes en bedre SIM-lås hvis problemet med brud på låsen vokser.

Kilde:
http://www.hallo.dk/cfml/index.cfm?show=nyheder/nyheder.cfm&nNewsNo=712&temaid=5

Er der nogen der ved hvor man kan få fat i software + kabler
Avatar billede disky Nybegynder
30. juli 2001 - 13:42 #1
Du skal bruge en skruetrækker en stor hammer, og noget kontakt lim :)
Avatar billede snebold Nybegynder
30. juli 2001 - 13:44 #2
Sejt, troede det var mega ulovligt

Giv mig points jeg har ikke så mange også fordi jeg lige har bestil ny computer :o)
Avatar billede snebold Nybegynder
30. juli 2001 - 13:45 #3
Få kabel på www.thansen.dk

Programmerne får du på nogle hjemmesider

Måske www.mobital.dk
Avatar billede fido82 Nybegynder
30. juli 2001 - 13:45 #4
Avatar billede snebold Nybegynder
30. juli 2001 - 13:46 #5
Avatar billede disky Nybegynder
30. juli 2001 - 13:46 #6
www.gsminside.com er den bedste site, hvis man søger information software og kabler til mobiltelefoner
Avatar billede prodic Mester
30. juli 2001 - 13:49 #7
Følger der ikke en \"kontrakt\" med til telefonen når man køber en låst telefon?

Den kontrakt kunne jo indeholde nogle informationer, der gjorde det ulovligt.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
30. juli 2001 - 13:57 #8
Hvad er det for en Telefon?
Avatar billede disky Nybegynder
30. juli 2001 - 13:58 #9
prodic: jeg synes ikke jeg kan huske noget i min kontrakt om at man ikke må bruge telefonen p andre net.
Men hvorfor skulle de også skrive dette, man \'kan\' jo ikke pga simlock :)
Avatar billede ado.dk Nybegynder
30. juli 2001 - 14:01 #10
Jeg kender en side, hvor man kan få downloade crack til alle sim-låse! Interesseret ?
Avatar billede disky Nybegynder
30. juli 2001 - 14:02 #11
bare fyr løs.
Avatar billede prodic Mester
30. juli 2001 - 14:04 #12
Inden I kommer for godt igang, med alle jeres Phone-cracks og tingester i den dur, så husk lige at de regler der gælder for Eksperten.dk nødvendigvis ikke har noget med de gældende regler ude i Kongeriget.
Det kunne jo tænkes, at Admin mente at denne slags spørgsmål IKKE var så gavnlige igen for Eksperten\'s ry og rygte.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
30. juli 2001 - 14:04 #13
du kan også bare en Sim Unlock kode!
Hvilken Telefon har du?
Avatar billede prodic Mester
30. juli 2001 - 14:05 #14
Disky->Derfor kunne der godt, stå noget med at man er \"bundet\" til selskabet i x antal måneder, og en overtrædelse af dette ville medføre en eller anden straf. Hvad ved jeg...
Avatar billede slinky Nybegynder
30. juli 2001 - 14:12 #15
www.tronik.dk unlocker din telefon for 100,-
Avatar billede slinky Nybegynder
30. juli 2001 - 14:12 #16
www.simlock.dk unlocker også
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
30. juli 2001 - 14:13 #17
Prodic.................
Nye mobiltelefoner er ofte låst med en såkaldt SIM-lås, der binder køberen til et bestemt teleselskab i perioder på op til et halvt år. Men med et simpelt kabel og et gratis stykke software fra Nettet kan låsen fjernes og det er ganske lovlig siger Telestyrelsen til Politiken.

Hvis det er fuldt lovligt, så må det sgu også diskuteres på eksperten
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
30. juli 2001 - 14:14 #18
ado.dk............

Kom så med det!!!!!!!!!!!!
Avatar billede prodic Mester
30. juli 2001 - 14:15 #19
Eric-pedersen->Du skal lige læse hvad jeg skriver tidligere. Det er ikke sikkert, at Eksperten.dk ser positivt på den slags spørgsmål. De bestemmer selv reglerne, og kan derfor trodse de regler der gælder i resten af samfundet.
Avatar billede disky Nybegynder
30. juli 2001 - 14:17 #20
ado.dk

du skulle tage og kigge på din hjemmeside, den er fyldt med fejl så som manglende html sider osv.
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
30. juli 2001 - 14:26 #21
prodic.............
Den diskution har vi haft:
http://www.eksperten.dk/spm/88075

Og som jeg Bl.a. skrev dengang:
Jeg ser ingen grund til at eksperten laver nogen former for regler der går ud over den danske lovgivning.
Hvor mange brugere tror du der læser de gældende regler for eksperten?
Det er rigtigt at de fleste (måske alle)bruger programmer som winmx ulovligt.
Men det er ligeså rigtigt at de fleste bruger brændere til noget ulovligt.

Nej lad os holde os indenfor den danske lovgivning, så kan/burde alle kunne være med uden at svare på noget som ikke er tilladt.
Avatar billede disky Nybegynder
30. juli 2001 - 14:28 #22
eric:

hørt hørt
Avatar billede prodic Mester
30. juli 2001 - 14:35 #23
Eric-Pedersen->Jeps men vi kan ikke vide hvordan de kære admins tolker/forstår reglerne - de samme regler som de selv har fremsat.

Og nej den diskussion skal vi ikke have igen.
Der er heller ingen grund til at overdrive, ved f.eks at forbyde brændere pga. at nogle bruger dem til det. Man kan jo også have problemer, der nødvendigvis ikke direkte er ulovligt.
Vi kan jo ikke se om en persons problem med en brænder har noget, at gøre med at han senere skal brænde en ulovlig CD.

Men nok om det - det er ikke vores opgave at vurdere/tolke det.
Du kender min holdning til det, og jeg kunne godt forestille mig en drejning væk fra et seriøst forum til et \"hjælp mig med min telefon-lock\"-forum pga at spørgsmål omkring Sim-Locks ikke er ulolige.
Avatar billede snebold Nybegynder
30. juli 2001 - 14:41 #24
Argh Dem der syntes man ikke må snakke om dette her, kan sq da bare lad da være med at være med i debaten!
Avatar billede ado.dk Nybegynder
30. juli 2001 - 14:42 #25
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2001 - 14:46 #26
hvad så med overclocking? er det også \"forbudt\" på eksperten..?

det er da fint hvis nogen vil have unlocket deres telefon...

Eller reetablerings CD\'er..hvad med dem??

Teleselskaberne kan bare lade være med at smide penge væk på de fucking telefoner, og lade folk betale hvad de koster! Så var der ikke det problem, som de selv har skabt..

Hvem husker ikke da bilka og obs solgte 1000 vis af telefoner til 25 ører stykket.
Avatar billede Trez Seniormester
30. juli 2001 - 14:50 #27
hehe sjov lille ting, pr. 1/7 er det vedtaget ved lov at hvis du kommer til dit mobili selskab og beder dem om det skal de låse den op for dig eller fortælle dig hvordan du gør.

Det eneste der står i kontrakterne er at du binder dig til at betale abonnement i 6 måneder, men det er der også visse folk der bestrider.

/Trez
Avatar billede prodic Mester
30. juli 2001 - 14:53 #28
El_Barto->Tror ikke Overclocking kan betegnes som ulovligt, så det bliver nok ikke forbudt lige med det samme.
ReetableringsCD\'ere - dem har man jo betalt for, så de bliver nok heller ikke forbudt lige forløbigt.

Noget helt andet er vel, om brydning af SIM-locks kan betegnes som værende et særligt relavant emne i et IT-forum som dette.
Måske hjælp med programmerne der til kan betegnes som IT-hjælp, men ikke at få brugt koden.
Om ikke andet, så kunne http://www.eksperten.dk/kategori/73 -kategorien blive ret overfyldt med den slags spørgsmål.

Men lad nu Admins tænke lidt over sagen...
Avatar billede NanoQ Nybegynder
30. juli 2001 - 14:54 #29
Rent faktisk blev det af admin for nogen tid siden nævnt, at der ikke vil blive oprettet en kategori til mobiltelefoner på Eksperten, da mobiltelefoner ikke hører under Ekspertens pensum..
Avatar billede hotpop Novice
30. juli 2001 - 21:27 #30
trez> ja de er da meget villige til at give dig koden til din mobilos + en regning på 500,- for servicen :( (det er Telias politik)
Avatar billede torh Nybegynder
01. januar 2002 - 17:50 #31
der er en auktion igang på netop sådan et kabel lige nu, tjek:
http://www.netauktion.dk/netauktion/kategori_item.asp?mode=show_item&id=602479