Avatar billede WPCS Nybegynder
11. marts 2011 - 12:35 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Harddisk på Mac

Jeg har haft en ekstern harddisk koblet til en PC

Nu vil jeg havde samme hd sat til en Mac, men harddisken er "låst" og jeg kan kun åbne dokumenter (read), men ikke slette, flytte rundt osv.?

Er det fordi harddisken muligvis er FAT32-formateret og skal NTFS-formateres før den er read-and-write til Mac
Avatar billede Blandy Praktikant
11. marts 2011 - 13:37 #1
de er nok låst til en burger på din anden computer muligvis.
Avatar billede WPCS Nybegynder
11. marts 2011 - 14:59 #2
Nej, den er ikke låst til en bruger.
Vi er to der kan slette/flytte osv. på forskellige PC'er
Det er KUN på Mac er problemet er.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
11. marts 2011 - 15:44 #3
under egenskaber for disken kan du sætte rettighederne for disken på mac'en, måske der problemet er.
Avatar billede MikeyCph Nybegynder
11. marts 2011 - 15:49 #4
Mac er ikke glad for NTFS så det er formentlig nærmere fordi disken er NTFS formateret og det kan din Mac ikke håndtere. Prøv evt. dette program http://www.macupdate.com/app/mac/26288/ntfs-for-mac-os-x
Så burde du kunne læse/skrive på NTFS med en Mac.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
11. marts 2011 - 17:24 #5
Han nævner nu at den er fat32 formateret.
Avatar billede MikeyCph Nybegynder
11. marts 2011 - 18:58 #6
Han siger den muligvis er FAT32 formateret. Men mit svar er nu givet ud fra at alle de gange jeg har siddet med samme problem så har det været af netop NTFS årsagen. Hvis jeg har formateret disken i FAT32 så plejer det at virke, men så er der alle de begrænsninger som FAT32 giver.

Det er også ret sjældent man har en HDD formateret i FAT32. Windows vil for eks. slet ikke formatere større diske i FAT32, så kræver det et 3 parts program.

For en uge siden sad jeg sidst i samme situation og kunne ikke komme få lov at ændre rettigheder på disken så endte med at formatere i FAT32 for at komme hurtigt videre og så læste både PC og Æble fra disken.
Avatar billede kado Nybegynder
12. marts 2011 - 12:50 #7
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
14. marts 2011 - 00:30 #8
Hvis disken er ntfs, så er derfor du kun har læse rettigheder, bare lige for at nævne det.
Avatar billede WPCS Nybegynder
07. juli 2011 - 14:48 #9
@kado og @tordenfusk SU
Avatar billede kado Nybegynder
08. juli 2011 - 16:59 #10
Så må det jo virke ;o)
Avatar billede WPCS Nybegynder
18. november 2011 - 17:11 #11
Undskyld det sene svar.

Disken er NTFS-formateret og skal så vidt jeg kan læse mig frem til, være FAT32 formateret for at man kan læse OG flytte data fra Mac. Men synes at have læst noget om et "loft" på 2 GB?

Jeg har kun mulighed for at formtere til exFAT og ved ikke om jeg kan bruge det?
Findes der ikke et program til PC der kan formatere disken så både Mac og PC kan læse, skrive og flytte data?