Avatar billede astr0660 Nybegynder
09. marts 2011 - 17:30 Der er 63 kommentarer

Slettet D-drev?

Hej
Jeg er ret dårlig til det med computere, så jeg håber jeg kan få lidt hjælp her. Jeg har en Medion computer med Windows XP, som efterhånden er ved at være 5 år gammel. Det er måske også noget af en alder for en computer, men jeg har ikke lige tænkt mig bare at købe en ny. Men min computer er blevet vildt langsom (Hvilket jeg har på fornemmelsen er et problem mange har). Jeg fik det tip, at jeg kunne formatere min computer og fandt en guide på nettet. Men desværre kom jeg af mystiske grunde til at slette D-drevet(tror jeg nok). I hvert fald når man går ind i "Denne Computer" er drevene Boot(C:) og (E:) kun synlige. Kan man få dette drev igen, og hvis ikke, betyder det så noget, man ikke har det? og hvis der til sidst er nogle der har tips til at gøre en gammel computer hurtigere, så kom med dem (diskfragmentering og diskoprydning gør jeg jævnligt)

Hilsen astr0660
Avatar billede 220661 Ekspert
09. marts 2011 - 17:35 #1
Og D drevet hed recovery eller backup ikke?
Avatar billede Poko1 Ekspert
09. marts 2011 - 17:58 #2
Jeg syntes lige at du skal gå ind i diskhåndteringen og se om drevet ikke bare mangler sit bogstav
kontrolpanel computeradministration diskhåndtering.
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2011 - 18:01 #3
hvis du har windows XP kommer alt det dit windows mangler frem igen når blot du genstarter pcén. windows XP re-etablerer sigselv!
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2011 - 18:08 #4
og hvis ikke det hjælper så kan du lave en systemgendannelse, så kommer drevet tilbage - gør flg.:

start
tilbehør
systemgendannelse
og vælg her en dato, hvor du er sikker på drevet funkede
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2011 - 18:09 #5
d-drevet er dokument-drevet!
Avatar billede Poko1 Ekspert
09. marts 2011 - 18:18 #6
jegerdiana
Holder du kurser et sted? jeg kan se der er noget der er gået mig forbi.
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2011 - 18:46 #7
var det sarkasme eller?
Avatar billede vejmand Juniormester
09. marts 2011 - 19:04 #8
Jeg vil tro det er sarkasme, jeg har aldrig hørt om at en systemgendannelse, efter en formatering, kan gendanne noget fra før formateringen......  :-)
Avatar billede vejmand Juniormester
09. marts 2011 - 19:05 #9
Eller, for den sags skyld, at en genstart skulle hjælpe noget som helst.....
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2011 - 19:42 #10
ok - skal hok holde mine mund for eftertiden - får skæld-ud hele tiden - så i må hellere kontakte webmaster så han kan smide mig ud!
Avatar billede Poko1 Ekspert
09. marts 2011 - 19:45 #11
Nej og idet det drejer sig om XP forsvinder drevet ikke hvis det bliver formateret det kan kun være at det har mistet sit drevbogstav.
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2011 - 19:47 #12
eller osse ku´ webmaster skrive på forsiden, at ikke alle kan komme med en kommentar!
synes faktisk, at  I istedet for at tale ned til mig skulle tale sødt til mig.
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2011 - 19:48 #13
nå tak for det poko 1 - jeg har haft windows XP i fire år og d-drevet blev altid bevaret uanset en recovery.  (som det eneste drev, som blev bevaret - andre drev bliver slettet)!
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2011 - 19:52 #14
og såvidt jeg ved kan man omdøbe drevet hvis det har mistet sit drev-bogstav
Avatar billede Poko1 Ekspert
09. marts 2011 - 20:02 #15
jegerdiana
Hvis du nu startede forfra og læste spørgerens tråd  dereftyer #2
og iøvrigt læser videre vil du vel opdage at det er det det drejer sig om!
Og da spørger ikke deltager smider jeg overvågningen ud.
Og iøvrigt "jegerdiana" så har jeg haft computer siden 1982 en sinclair og har en uddannelse inden for faget.
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2011 - 20:26 #16
troede sørme ikke den her side kun var for nogen med en uddannelse indenfor faget! men det har jeg så skrevet omme i nakken!
Avatar billede 220661 Ekspert
09. marts 2011 - 20:32 #17
Afmelder tråden igen.
Avatar billede astr0660 Nybegynder
09. marts 2011 - 23:46 #18
#1 Jo det gjorde det
#2 Inde i diskhåndtering er der kun det ene drev BOOT(C:), og jeg kan også kun diskfragmentere dette drev.
#3 Det er ved at være et godt stykke tid siden, så jeg har haft min computer genstartet flere gange. Drevet er der stadig ikke.
#3 Der er desværre ikke en dato, jeg kan gendanne systemet til. Det der med systemdannelse har jeg vist først sat i værk nu.

Andre forslag?:)
Avatar billede Vandreren Novice
10. marts 2011 - 11:53 #19
Kan du, i diskhåndteringen, se et område med tom eller ikke-allokeret plads?
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2011 - 13:46 #20
hvorfor laver du ikke bare en recovery??? ta´r ikke nær så lang tid som det at blive ved med at forsøge div. ting!
Avatar billede astr0660 Nybegynder
10. marts 2011 - 14:47 #21
Ja, jeg har ingen anelse om hvordan man laver en såkaldt recovery. Kan du hjælpe?
Avatar billede astr0660 Nybegynder
10. marts 2011 - 15:59 #22
#19 Nej der er ingen "ikke-allokeret" plads. Dette område skulle nemlig have farven sort, og det er der intet af.
Avatar billede Vandreren Novice
10. marts 2011 - 16:08 #23
Kan du på nogen måde præcisere denne beskrivelse?

Men desværre kom jeg af mystiske grunde til at slette D-drevet(tror jeg nok).
Avatar billede astr0660 Nybegynder
10. marts 2011 - 18:05 #24
#23 altså det er ved at være et godt stykke tid siden, men jeg tror godt jeg kan huske hvad jeg gjorde. Ifølge formateringsguiden skulle jeg vist gå ind i diskhåndtering, derefter højreklikke på D-drevet og så trykke "slet partition..." Kan det passe?
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2011 - 19:26 #25
om jeg kan hjælpe - ikke når jeg ikke sidder ved pc´en, men hvis du har en pc med præ-installeret windows har du sikkert lavet en sikkerhedskopi af systemet (i windows 7 kaldet systemafbildning)!
og så kan du bruge den.
hvis du har en pc hvor windows ikke var på pc´en da du købte den har du nogle windows-installations-dvdér, som fulgte med ved købet.
ved en recovery bli´r din pc helt blanket af og du kan så starte helt forfra uden den fejl du beskriver - altså med dit D-drev tilbage igen.
Avatar billede astr0660 Nybegynder
10. marts 2011 - 19:57 #26
Jeg fandt en "recovery disc" som fulgte med computeren da jeg købte den. Det tog et par timer for den at gendanne det heæe, men det har ikke hjulpet spor. D:/recovery er der stadig ikke, og desuden er der begyndt at poppe alle mulige fejlmeldinger op hele tiden.
Desuden står der i beskrivelse af PC'en "Bemærk! Hvis kataloget D:/Recover eller de filer der findes heri slettes, kan der ikke foretages nulstilling. vil det sige at der ikke er noget at gøre?
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2011 - 21:00 #27
aner det ikke, men det kan jeg ikke forestille mig og jeg forstår da heller ikke at den recovery kun tog 2 timer. hvilket styresystem har du? du skriver een disc - der plejer at være min. 3 stk. og hvordan gjorde du det?
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2011 - 21:02 #28
og hvor gl. er din pc?
Avatar billede astr0660 Nybegynder
11. marts 2011 - 10:06 #29
Jamen den der recovery kunne jo så heller ikke gennemføres. Der poppede hele tiden beskeder op med at der var bestemte filer den ikke kunne kopiere (nok de filer jeg har slettet). Ja der var kun en CD-rom med. På CD-rommen står der: MEDION recovery Disc. Softwaren på denne recovery-CD-ROM er præinstalleret på din harddisk fra fabrikkens side og må kun bruges til backup og genopretning af det system, de har købt hos Medion.
Altså min computer er næsten 5 år gammel. Det er en Medion og har Windows XP, hvis det er svar nok?
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2011 - 10:34 #30
fint nok med 5 år gl. og windows XP
(har selv haft windows XP i 5 år
men du må ha´gjort det forkert
på min gl. pc med XP skulle jeg gøre flg.
sluk skærm og sluk pc´en
sæt din recovery dvd i dvd-drevet
tænd skærm og tænd derefter hard-disken
og vent så til der kommer noget frem
og følg derefter anvisningerne på skærmen og
hvis den spø´´r dig om noget så svar
ellers forhold dig helt stille
bliv ved pcén
når den er færdig med installationen
så enten spø´r den dig om du vil genstarte
  eller osse genstarter den selv
hvis den spø´r dig så skal du genstarte
så er din pc født på ny
  og du skal så igennem alt det dér med download af div. progr.
  m.m.
HUSK DET FØRSTE DU SKAL GØRE ER AT INSTALLERE ET ANTIVIRUS PROGRAM OG SÅFREMT DER ER ET MEDFLG. ANTIVIRUS-PROGRAM SÅ VIL DET BARE NORMALT LIGGE SOM EN SET-UP PÅ DIT SKRIVEBORD - OG SÅ SKAL DU VÆLGE ENTEN AT BRUGE DEN SET-UP EL. DOWNLOADE EN ANDEN VIRUS-SET-UP FRA NETTET OG HVIS DU VIL DET SKAL DU FØRST ETABLERE NET-FORB. (HVIS DEN IKKE SELV HAR ETABLERET NET-FORB. I INSTALLATIONS-FORLØBET) SÅ RING TIL DIN NET-UDBYDER OG BE´DEM GØRE DET. STRAKS DEREFTER HENTER DU SET-UPÉN TIL DET VIRUS-PROGRAM DU VIL HA
HVIS DU VÆLGER ET ANDET VIRUS-PROGRAM END DET SOM DIN PC EVT. HAR LAGT TIL DIG SOM SET-UP SÅ VÆR SIKKER PÅ DET KUN ER EN SET-UP - CHECK I KONTROLPANELET UNDER TILFØJ-FJERN-PROGRAMMER, AT DET IKKE OSSE ER INSTALLERET. MEN NORMALT LIGGER DET EVT. MEDFØDTE VIRUS-PROGRAM BLOT SOM EN SET-UP(IKKE SOM EN INSTALLATION) OG SET-UPEN FORHINDRER NORMALT IKKE, AT DU DOWNLOADER ET ANDET). HVIS DET NYE VIRUS-PROGRAM IKKE FUNKER ER DET FORDI DET IKKE TILLADER, AT SELV EN SET-UP PÅ ET ANDET VIRUS-PROGRAM MÅ LIGGE DER OG SÅ BLIVER DU NØDT TIL AT SLETTE DEN MEDFØDST SET-UP - OSSE I PAPIRKURVEN HVOREFTER DU SÅ IGEN HENTER EN NY SET-UP TIL DET VIRUS-PROGRAM DU HAR VALGT. JEG HAR SELV GODE ERFARINGER MED MICROSOFT SECURITY ESSENTIALS. DET KAN DU DOWNLOADE PÅ MICROSOFT.DK UNDER FANEBLADET DOWNLOADS OG DET ER GRATIS OG STYRER HELT SIGSELV
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2011 - 10:39 #31
læs min sidste (ovst.) kommentar om recovery lige ovf.
og JEG synes altså du skal beholde din XP sålænge du kan - efter min mening er det det bedste styresystem microsoft nogensinde har lavet!
Avatar billede astr0660 Nybegynder
11. marts 2011 - 10:49 #32
Okay, jeg synes bare ikke jeg kan have gjort noget forkert, og som sagt står der i beskrivelsen af PC'en: "Bemærk! Hvis kataloget D:/Recover eller de filer der findes heri slettes, kan der ikke foretages nulstilling"
Det skal også lige nævnes at det er en bærbar computer jeg har. Når jeg indsætter disken står der følgende: Welcome to Microsoft Windows XP. What do you want to do?
1. Install windows XP?
2. Learn more about the setup proces?
3. Install optional windows components?
4. Perform additional task?
5. Check system Compatibility?
Jeg trykkede på Install windows XP. Men gennem installationen poppede der vinduer op hvor der stod at der var filer den ikke kunne kopiere, og hver gang var det en nu fil. Jeg trykkede bare på annuller hver gang, fordi der ikke rigtig var andet at gøre. Samtidig gjorde den mig opmærksom på at installationen ikke ville blive fuldført korrekt, hvis den ikke kunne finde disse filer. Men disse filer findes vel ikke på min computer mere?:S
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2011 - 11:02 #33
er så min no. 3 kommentar siden du sidst har skrevet:
du skal efter du har installeret dit nye virus-program og har checket om det funker og det ikke gør det skal du opdatere det fordi det måske kun er derfor det ikke funker!
Avatar billede astr0660 Nybegynder
11. marts 2011 - 11:05 #34
Jeg har da lige skrevet. Se kommentar #32
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2011 - 11:12 #35
var windows installeret på din pc da du købte den eller medfulgte der dvd-skiver til installationen?
men det skulle ikke gøre nogen forskel
det lyder somom din pc ikke blev blanket af
prøv at tage den sorte ledning ud af dit modem før du laver installationen (vistnok til el-stikket)
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2011 - 11:16 #36
læs mine kommentarer 30, 31, 33 og 35
vi lapper vist over hinanden
Avatar billede astr0660 Nybegynder
11. marts 2011 - 11:19 #37
Windows var installeret på min computer da jeg købte den. Jeg har aldrig brugt recovery CD'en før. Altså jeg skal koble internettet fra? Hvad gør det godt for?:)
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2011 - 11:21 #38
hvis du i et brev til mig skriver din mail-adr. kan jeg sende vedhæftet en re-covery-vejledning jeg lavede til migselv, da jeg havde min tidl. pc med XP. er væk den næste ca. 1 time.
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2011 - 11:23 #39
hva det gør godt for? ved jeg ikke, men det gjorde jeg altid - var et godt råd jeg fik - har du læst 30,31,33,35 og 38
Avatar billede astr0660 Nybegynder
11. marts 2011 - 11:24 #40
Ja det har jeg og jeg har sendt min mail til dig..
Avatar billede astr0660 Nybegynder
11. marts 2011 - 11:26 #41
Så med den vejledning skal jeg ikke bruge min disc mere?
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2011 - 11:28 #42
når du bruger sådan en gl. recovery vil der være mange ting du bagefter skal tilrette. start med antivirus-programmet efter du igen har etableret netforbindelse og derefter sæt hak i automatisk opdatering af windows - er vigtigt du får alle de opdateringer som ligger dér - de må ligge der op til det tidspunkt, hvor microsfot stoppede med opdatering til XP - tror det var 1. marts sidste år.
Avatar billede astr0660 Nybegynder
11. marts 2011 - 11:31 #43
Så med den vejledning skal jeg ikke bruge min disc mere?
Har du sendt vejledningen?
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2011 - 11:32 #44
selvfølgelig skal du bruge din recovery-dvd - den vejledning jeg sender til dig er min egen huske-vejledning m.h.t. hvordan jeg lavede den recovery og måske den kan hjælpe lidt - kigger dit brev, sender min vejledning og smutter så ind og handler
Avatar billede astr0660 Nybegynder
11. marts 2011 - 11:37 #45
Okay mange tak. Jeg tror bare ikke den recovery CD ernoget værd når jeg har slettet D:/Recover, som der jo står i computerens beskrivelse.
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2011 - 11:47 #46
den kan ikke bare slette et drev tror jeg. ellers må der være mulighed for (hvis det ikke er der) at oprette et nyt drev

har sendt dig en privat mail nu med min vejledning fra min gl. amitech-pc med windows XP hvor jeg adskillige gange lavede recovery gennem de 5 år jeg havde den - har den øvrigt stadigvæk stående i min bogreol som et rigtig godt minde og slutter den faktisk til engang imellem såfremt der er noget jeg mgl. - gør jeg via min aktiveringsside hos yousee
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2011 - 11:50 #47
håber du har en back-up af dine dokumenter
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2011 - 12:07 #48
kan bare ikke forstå, at du kun har 1 recovery dvd (og det er en dvd??????? og ikke en cd-rom??????) - jeg havde 4 cd-rommer til min tidl.amitech-pc, som nu må være ca. 5-6 år gl. ca. på alder med din, men naturligvis er cdér jo ikke det sm. som dvdér.
til min nye HP-pc har jeg 3 stk. recovery-dvdér.
hvis det kun er en cd du har og ikke en dvd tror jeg du må mangle nogen.
prøv evt. at rette henvendelse til din pc-producent.
til eks.vis min nye HP-pc (et halvt år gl.) fik jeg tilsendt et sæt recovery-dvdér(3 stk.) til trods for, at windows 7 var præ-installeret ved købet.
Avatar billede astr0660 Nybegynder
11. marts 2011 - 13:41 #49
øh, jeg ved ikke om det er en dvd eller CD-rom. Jeg tror altså ikke rigtig jeg kan bruge din fremgangsmetode.
Jeg har desuden fundet en anden medfølgende "CD-rom" En Application og Support CD. Jeg tror det er den man skal bruge til at gendanne hele systemet og så skal man bruge recovery disken til at installere XP på ny. Men jeg kan ikke gennemføre gendannelsen, da der står den mangler: retten.exe
Jeg har søgt lidt på google og det ser ud til, at det er et problem der er set før.
Avatar billede astr0660 Nybegynder
11. marts 2011 - 14:14 #50
Altså når jeg har "Application og support CD" i og tænder for computeren, skal jeg vælge imellem:
1. Boot from harddisk
2. Boot from CD-ROM
Jeg trykker 2. Boot from CD-ROM.
Dernæst skal jeg vælge sprog og så kommer der nye valgmuligheder op.
1. Setup recovery
2. MS-DOS prompt
3. Quit
Jeg trykker 1. Setup recovery
Nu kommer meddelelsen:
The file RETTEN.EXE is missing in the original directory. If the file has been deleted this recovery procedure is not avalable any more. Ig the RETTEN.EXE file has been moved to another directory or drive you have to start the recovery manually.

Nå, hvad skal jeg gøre? Jeg har desuden forsøgt på at søge efter denne RETTEN.EXE file på computeren og de medfølgende CD-rommer, men uden resultat.
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2011 - 14:15 #51
der plejer at stå enten cd el. dvd på selve skiven.
synes det hele lyder meget mærkeligt. jeg ville ringe til supporten for dit pc-mærke hvis jeg var dig og be´pænt om
en ny gratis recovery fordi det som medfulgte ved købet ikke duede! og her kan man da ikke henholde sig til købelovens 2 år, da en recovery-situation kan opstå på et langt senere tidspunkt og den har jo været defekt fra dag eet af!
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2011 - 14:20 #52
no. 2 kommentar: (se den ovf.):
når jeg går ind på denne computer og kigger mine drev (dér hvor bl.a. C-drevet ligger) og herinde højreklikker på et tomt sted ved siden af de andre drev så kommer der et skema frem hvor der er et punkt der hedder: "tilføj netværksplacering" - prøv at klikke på det og se om det ikke var noget - det er oprettelse af en extra lagerplads til dokumenter.
tror ikke der er forskel på det i windows 7 og i vista.
Avatar billede Vandreren Novice
29. marts 2011 - 18:57 #53
Fik I klaret problemet? :)

Hvorfra stammer denne oplysning?
#42 microsfot stoppede med opdatering til XP - tror det var 1. marts sidste år.
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2011 - 19:12 #54
til vandreren!

den stammer fra microsoft selv - var i mail-kontakt med microsoft på det tidspunkt og fik oplysningen - mener det var pr. foråret sidste år de stoppede med det - hvis du har XP og du har indstillet på automatiske opdateringer kan du jo kontrollere om du stadig får opdateringer.
jeg købte ny pc af den årsag, fordi windows update er den bedste beskyttelse mod virusser m.m.
du kan jo prøve at søge på det i google-søgningen!

m.h.t. om vi fik klaret problemet har jeg intet hørt fra personen hverken her el. i min mail-box (hvor jeg sendte ham min forslag) - undrer mig osse - han svarede ikke engang på tilsendte mail.
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2011 - 19:17 #55
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows/products/windows-xp

kig ovst. link - der står, at opdateringer til XP stoppede i juli 2010.
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2011 - 19:21 #56
KOPIERET HER:

Support ophører til nogle versioner af Windows
•Support til Windows Vista Service Pack 1 (SP1) ophører d. 12.07.11.
•Support til Windows XP med Service Pack 2 (SP2) ophørte d. 13. juli 2010.*
Hvis du kører en af disse versioner, efter supporten ophører, får du ingen sikkerhedsopdateringer til Windows.
Avatar billede Vandreren Novice
29. marts 2011 - 19:59 #57
Så er det godt at der findes en Service Pack 3 (SP3) til Windows XP. :)
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2011 - 22:09 #58
jeg var slet ikke klar over at der var en serv.pack 3.
Avatar billede vejmand Juniormester
29. marts 2011 - 22:29 #59
He he, det står ellers på den side du selv linker til.  :-)

Citat: Læs mere om Windows XP med SP3 på Windows teamblog (US)
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2011 - 22:34 #60
bare grin af mig - elsker det og det er ikke engang en joke!
jeg forlod XP serv. pack 2 til fordel for windows 7.
Avatar billede Vandreren Novice
01. april 2011 - 00:12 #61
Ja, det er underligt med astr0660. Hun/han har ikke været logget ind siden 11. marts.

Måske har den vejledning, du sendt til hende/ham pr. mail, virket perfekt?
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2011 - 09:29 #62
hvis den har det kunne han vel lige melde tilbage.
men farvel med dig så!
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2011 - 09:48 #63
til vejmand!

jeg har haft windows XP på min tidl. amitech pc gennem 5 år og mit d-drev blev ALTID bevaret ved en formattering! så skulle amitechen da ha´været en eener!