Avatar billede omansf Nybegynder
08. marts 2011 - 13:49 Der er 6 kommentarer

tilgå interne websites/subdomæner med windows 2003 DNS server

Hejsa

Under mit domæne har jeg nogle subdomains eks. intranet.domæne.dk. Subdomænerne peger via gratisdns på min arbejdsplads eksterne IP for at vi kan anvende interne webservere.
Adgang fra ydersiden fungerer helt efter planen men så snart jeg ønsker at tilgå subdomænerne fra indersiden af min router/firewall går det galt. Jeg ønsker ikke at tilføje subdomænerne til hosts filerne på folks pc'er. Det er ikke så godt med bærbare maskiner der ofte er uden for huset og gerne vil tilgå de interne systemer.

Jeg har en windows domæne server kørende med DNS Server installeret og ønsker at anvende denne til at filtrere kald til websites og hvis den rammes med et subdomæne så kan den sørge for at kaldet sendes videre til min interne maskine.

Jeg har trawlet nettet gennem for at finde en god how to guide men desværre uden held - Er der nogen der kan hjælpe mig med at knække denne nød?
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
08. marts 2011 - 15:26 #1
opret zoner i din interne DNS der svare til de eksterne navne
Lad dem pege på den interne IP på dine webserver
Avatar billede omansf Nybegynder
08. marts 2011 - 15:37 #2
det har jeg prøvet med det resultat at jeg ikke kan tilgå de eksterne sites der også ligger som subdomæner.
Jeg har en pulje af sites liggende på inhouse servere og en pulje af løsninger liggende hos en ekstern hosting udbyder.
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
08. marts 2011 - 16:11 #3
så skal du jo skrive den IP som dine eksterne site har i din interne DNS for hver A record
Avatar billede omansf Nybegynder
21. juni 2011 - 06:44 #4
Hej jh
Det var løsningen smid et svar og du skal få point.
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
14. juli 2011 - 23:02 #5
dem beholder du bare,
for jeg ved ikke rigtig hvad man skal bruge dem til
Avatar billede omansf Nybegynder
14. juli 2011 - 23:12 #6
Det kan du have ret i men tak for rådet uanset!