Avatar billede domino191191 Nybegynder
06. marts 2011 - 19:54 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Papirkurk i W7 ja/Nej

Vi er nogen der har diskuteret hvorfor nogen HAR en papirkurv til det der slettes i Windows7, og nogen IKKE har den papirkurv.

Nogen der ved hvordan den slås fra/til?

Evt. ved hvorfor nogen pr. standart har den og nogen ikke har den?
Avatar billede jakobdo Ekspert
06. marts 2011 - 19:58 #1
Kan du ikke styre det via:

Højreklik på skriveborder -> Personlige indstillinger -> Skift skrivebordsikoner -> Der kan du vælge om Papirkurven skal være der eller ej.
Avatar billede domino191191 Nybegynder
06. marts 2011 - 20:01 #2
Mente om den skal være fungerende, dvs. om det man sletter skal ryge i "recycled" eller ej?

Og hvorfor der kan være forskel på om nogen har den funktion fra starten af...

Og hvorfor nogen IKKE har den fra starten af....
Avatar billede 220661 Ekspert
06. marts 2011 - 20:05 #3
Hvis du markerer det du skal slette, og vælger delete på tastaturet, så mener jeg det gårt udenom papirkurven.
Avatar billede jakobdo Ekspert
06. marts 2011 - 20:07 #4
http://maximumpcguides.com/windows-7/turn-off-the-recycle-bin/

Shift + Delete omgår også din Papirkurv.
Avatar billede haverslev Novice
06. marts 2011 - 20:08 #5
Den er default på skrivebord, altså standard.

Det er et bevidst valg du skal gøre for at du IKKE vil have den.

Ideen, med papirkurven er jo at brugeren har en fortrydelses mulighed ved at de slettede ting ryger i papirkuerven først og et evt. forkert slettet gan gendannes derfra.

Mange bruger dog at at holde shift nede og slet permanent, altså  filen slettes uden at ryge i papirkurv.
Du kan så i disse tilfælde ikke gendanne/fortryde din handling efterfølgende.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. marts 2011 - 20:11 #6
#4 Korrekt jeg manglede lige shift i sammenhængen. Tak for opdatering.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. marts 2011 - 20:15 #7
#5
Med recovery programmer kan filer gendannes hvis disken frakobles systemet med det samme?

Er filen overskrevet er det dog ikke muligt.
Avatar billede haverslev Novice
06. marts 2011 - 20:23 #8
#7 - men det er jo en helt anden snak, jeg ved alt om det, men nu er det jo oplysning til spørgeren.
OG vedkommende spørger jo til papirkurv og slette - IKKE til gendannelse af div. filer.
Jeg oplyser blot om, at spørger IKKE umiddelbart kan fortryde sin "slet" handling, når der er brug Shift+Delete - OK?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. marts 2011 - 20:37 #9
Enig
Avatar billede domino191191 Nybegynder
06. marts 2011 - 21:12 #10
Tror mit spørgsmål må have været forkert formuleret efter de svar jeg har fået. Vil prøve at uddybe problematikken.

Det startede med en der ikke kunne forstå at der ikke blev mere plads på hans externe HDD når han slettede filer.

Jeg foreslog at han skulle prøve at tjekke om papirkurven var tømt.

Der var så flere der mente at de IKKE havde en papirkurv der indbefattede de externe HDD's.

Jeg tjekkede MINE PC'er, og mine externe HDD's HAR en papirkurv ($RECYCLED-mappe).

Da jeg så fortalte de andre det, fortalte DE at DERES externe HDD's IKKE har en papirkurv.

? 1:
Og det er DEN forskel jeg ikke forstår. Hvorfor er det ikke ens når alle kører Windows7.

? 2:
Er der en mekanisme til at specificere hvilke drev der skal have papirkurv eller ej?

? 3:
Og hvorfor er det ikke ens fra PC til PC ?

Jeg ville tro, at hvis man ikke ændrede bevidst på indstillingerne, så ville ALLE enten have eller ikke have en papirkurv på DE EXTERNE HDD's.

Håber det står lidt mere klart nu.

Er ikke i tvivl om hvordan man sletter, ikke sletter og gendanner. Tvivlen omhandler KUN papirkurvens tilstedeværelse eller mangel på samme på externe HDD's.
Avatar billede Vandreren Novice
06. marts 2011 - 22:01 #11
Er du sikker på, at det ikke er et spørgsmål om at vise skjulte filer og systemfiler?
Avatar billede domino191191 Nybegynder
06. marts 2011 - 22:41 #12
Jeps.

Det er som jeg beskriver det.

Papirkurv eller ej på externe o.s.v.
Avatar billede haverslev Novice
07. marts 2011 - 09:04 #13
Hvis ikke der er ændret i opsætningen, så der er sat en papirkurv (Recycle Bin) for hvert drev, så har har den externe en papirkurv - ved f.eks at Iomega har denne funktion på nogle af deres ext.HHD

Andre ext. HHD har f.eks et program til back-up som man kan installere og i den forbindelse er der også en tilhørende papirkurv.

Ydeligere, hvis man har installeret nogle Norton programmer al.a System Works, evt. også på nogle McAfee, så får man en papirkurv til hvert drev, hvor den kører noget der hedder "Protected Recycle Bin" og de filer der er deri, skal slettes seperat fra den "normale" system papirkurv.
Avatar billede domino191191 Nybegynder
07. marts 2011 - 11:21 #14
Ja, det troede jeg også, men har talt med andre der,  ifølge deres udsagn IKKE har en papirkurv på andet end C drevet.

Det er derfor jeg spørger, da jeg ikke kunne forstå det.

JEG har altid haft papirkurv på alle mine HDD's.

Så kan du vel godt forstå at jeg er lidt forundret, ikke ?
Avatar billede haverslev Novice
07. marts 2011 - 12:26 #15
Prøv at finde ud af, hvilke ext. harddiske de har tilkoblet ?
Navn og model  nr.
Tillige om de evt. har installeret nogle af de medfølgende programmer der er med mange af de eksterne HDD
07. marts 2011 - 13:00 #16
Tanke: Kun hvis den experne HD er formateret på denne PC, vil der oprettes en "Papirkurv", som pejer på den externe HD. ???
Avatar billede domino191191 Nybegynder
07. marts 2011 - 15:53 #17
De er blot for-formatteret, eller formatteret på en tilfældig PC, og bliver flyttet efter behov.

Ingen af de evt. medfølgende prgs er blevet installeret. Kun formatteret hvis nødvendigt, og så bare brugt som ext. HDD.

Men hvorfor har nogle PC IKKE en papirkurv på de externe HDD'er, hvis man ikke med overlæg har fravalgt papirkurven? Ved godt man kan fravælge den, men det er IKKE spørgsmålet...
Avatar billede haverslev Novice
07. marts 2011 - 15:59 #18
Så er der næsten kun tilbage at den papirkurven vises på, kører med vis skjulte filer / styresystemer som nævnt i #11

Har du tjekket dette også ?
Avatar billede domino191191 Nybegynder
07. marts 2011 - 16:14 #19
Kunne være man skulle lukke tråden. Det ser ud til at for mange misforstår spørgsmålet.

For det er IKKE spørgsmålet om papirkurven kan ses eller ej.

Troede det var formuleret let og utvetydigt, men sådan er vi jo så forskellige.

Klart for den ene, utydelig for den anden.

Sorry for forstyrrelsen og de hjælpsomme forsøg, men essensen af det jeg ville, gik åbenbart "tabt i tågen".

Eller også findes der ikke et klart svar. Who knows.

Undskyld til alle for den spildte tid.
Avatar billede haverslev Novice
07. marts 2011 - 18:44 #20
Jamen, der ER jo en årsag til at den vises på den maskine du åbenbart bruger og ikke på de andre maskiner.

For at finde den sammenhæng, må man jo finde nogle forskelle, da den som også tidligere skrevet, kun er EN papirkurv som default for alle tilkoblede drev.

Hvis IKKE du kan forstå, at vi er nød til at finde den forskel, da det er eneste logiske forklaring, ja så beklager jeg.

Hvis ikke du er intresseret i at tjekke om der evt. er sat flueben "vis skjulte filer/mapper og styresytemer" i den maskine der viser at der er papirkuvene for alle drev - så er det jo ikke nemt :-)
Avatar billede haverslev Novice
07. marts 2011 - 18:52 #21
Tillige har jeg et ydeligere spørgsmål!

Den pc med flere papirkurve, er den med NTFS eller FAT filsystem?
Den/de ext. harddiske der sættes til, er de med NTFS eller FAT filsystem ?
Avatar billede domino191191 Nybegynder
07. marts 2011 - 18:57 #22
Jamen det er jo ikke det sagen drejer sig......  Hulk....

Spørgsmål direkte:

Hvorfor har nogle PC'er tilsyneladende, som "default" IKKE en "$RECYCLED" mappe på externe drev, mens andre PC'er HAR det som "default.

Hvad er mekanismen der bestemmer det ? Er det overhovedet korrekt når de andre siger at de IKKE har den som "default" ?

Ikke noget med hvad man kan gøre, hvad man kan se hvornår, hvilke "switch'es" (flueben) man kan aktivere/deaktivere. Det kender jeg alt sammen.

Nu tror jeg ikke jeg kan definere det mere præcist.

Men tak fordi du hænger på og vitterligt prøver.
Avatar billede haverslev Novice
07. marts 2011 - 19:04 #23
Glem det, det er jo IKKE normalt det der foregår her - der ER en FYSISK ændring / en foskel i enten opsætning eller noget installeret software.

Men glem det, jeg opgiver at forklare det. :-)
Avatar billede haverslev Novice
07. marts 2011 - 19:07 #24
Hvad er mekanismen der bestemmer det ? Er det overhovedet korrekt når de andre siger at de IKKE har den som "default" ?

Jamen det er jo nemt at konstatere, du kan se det med egne øjene ?
For er det bare fis de bilder dig ind og du ikke har set det, ja så spilder vi vist vor tid :-)
Avatar billede domino191191 Nybegynder
07. marts 2011 - 19:09 #25
Ok.

Der findes nok heller ikke en. Må begynde at tro at de andre enten ikke kan finde ud af at de HAR slået det fra, eller ikke ved hvad mappen er for en, siden de ikke kan finde den.

Nu har jeg jo ikke rent fysisk SET deres HDD'er, så tvivler efterhånden på at den kan være væk pr default.

Men jeg må da sige at der blev prøvet, og al ros for det.

Ubdskyld ulejligheden..
Avatar billede domino191191 Nybegynder
07. marts 2011 - 19:11 #26
Ville gerne dele lidt blandede bolsjer (point) ud, men ved ikke lige hvordan jeg deler det ud på de hjælpsomme mennesker..
Avatar billede haverslev Novice
07. marts 2011 - 19:12 #27
Det gør du således:
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3
Avatar billede domino191191 Nybegynder
07. marts 2011 - 19:28 #28
Haverslev:

Du var bedst til at få forsøgt at finde et svar, så tak for det.

Bedre held til os alle en anden gang.