Avatar billede mikkelg Nybegynder
04. marts 2011 - 01:41 Der er 8 kommentarer

Harddisk virker kun i nogle SATA sockets

Hej Eksperten. Har tidl haft problemer med min computer og søgte hjælp. Jeg fik harddisken til at virke ved at skifte til en andet socket i motherboardet, men det kører stadig ikke optimalt, og jeg får nogle BSoD og da jeg installerede OS(XP Pro) gik den kold en enkelt gang.

Er mit motherboard på dens sidste dage, og skal jeg begyndte at kigge på et nyt nu?

Jeg har et MSI K9N SLI Platinum forresten.

Skal jeg købe et tilsvarende, eller skal jeg ud og kigge efter et nyt?

Eller helt ny computer, nu hvor jeg alligevel har pungen oppe?

Bedste råd bliver belønnet med 200points.

Tak på forhånd.

Mikkel
Avatar billede mikkelg Nybegynder
04. marts 2011 - 01:59 #1
Lidt ekstra oplysninger:

Harddisken er helt ny.
Jeg har et helt nyt SATA kabel i.

Nu er den gal igen og harddisken er igen ikke registreret.

Jeg forudser at den virker hvis jeg prøver en ny socket, men tvivler på at det bliver en permanent løsning.

Hva' siger I?
Avatar billede Poko1 Ekspert
04. marts 2011 - 08:16 #2
Kunne det tænkes at det er bios der sejler rundt og grundet manglende strøm ikke kan holde på indstillingerne?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. marts 2011 - 08:30 #3
Hvorfor fortsættes ikke i den gamle tråd?
http://www.eksperten.dk/spm/933163#reply_7743257
Er det ikke en udløber fra denne?
Avatar billede Blandy Praktikant
04. marts 2011 - 08:45 #4
det kunne tænkes at nogle er dine sata sockets er dårlig loddet på boadet, eller slidt med tiden.

Et andet problem kunne være, at firmwaren i din harddisk er blevet dårlig. Nogle frabrikanter har opdateringer til deres hdd.

Hvis det er en ny installation af winsows,så har xp op til sp2 ikke driver til sata. Kun ved sp3. Ellers skal du ind i bios og slå emuleringen til kompatibelt. Indtil du får den rigtige sata driver på.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. marts 2011 - 08:50 #5
Indstillinger for sata også foreslået her:
http://www.eksperten.dk/spm/933163#reply_7743269
Avatar billede mikkelg Nybegynder
04. marts 2011 - 11:19 #6
Helt ærligt 220661ler, jeg takker selvfølgelig for dine forsøg på hjælp, men hvis du gennemlæste mine topics ville du ikke stille de spørgsmål. Jeg siger:

Det er en helt ny SATA. Jeg troede HDD var problemet, så jeg købte en helt ny, næsten tilsvarende HDD bare med 250GB mere.

Lige nu er problemet at HDD stopper med at virke og være boot-able efter en ½-1 times brug, men hvis jeg skifter til SATA socket, så er levetiden lige ½-1time igen. Da dette problem også var på den gamle HDD og bare lige pludselig kom, lyder Blandys mulighed om slidte SATA sockets meget troværdig.

Og så til hvad jeg rent faktisk spørger om.

Er mit motherboard på dens sidste dage, og skal jeg begyndte at kigge på et nyt nu?

Jeg har et MSI K9N SLI Platinum forresten.

Skal jeg købe et tilsvarende, eller skal jeg ud og kigge efter et nyt?

Eller helt ny computer, nu hvor jeg alligevel har pungen oppe?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. marts 2011 - 12:27 #7
Mener nu stadig at det er en udløber, da det er den samme disk vi taler om, da du har problemer med at holde kontakt til den. Det er jo sikkert den samme tid som der gik i formateringen før der kom BSOD.
Men nok om det. Hvis du har sat din bios til at håndtere sata diske (eller loade sata driver) kan det da godt se ud som der er et problem med dit bundkort (bios måske).
Avatar billede 220661 Ekspert
04. marts 2011 - 14:24 #8
Afmelder tråden