Avatar billede dorthe_lind Seniormester
03. marts 2011 - 12:50 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

C5 Version 4.3.0 Kan man sende elektroniske rykkere

Er det muligt i C5 også at sende elektroniske rykkere via EAN-nummeret.

Vi sender pt. fakturaer som OIO-XML-filer?

Eventuelt blot som en vedlagt fil, en skrivelse sammen med den elektroniske faktura
Avatar billede mille Nybegynder
03. marts 2011 - 14:53 #1
Jeg mener man kan installerer noget PDF software på den maskine C5 ligger på, og så skal der vist programmeres lidt i C5 for at den udskriver til PDF programmet, som så lægger den ned i outlook udbakke...

Ved ikke om det kan laves noget smartere....
Avatar billede wise Seniormester
03. marts 2011 - 15:02 #2
Hejsa

Jeg ved ikke om du har gjort dig selv helt klart hvad du præcist vil :-)

OIOXML (og anden RIGTIG elektronisk fremsendelse) anvendes typisk fordi modtager kræver det. Fx pdf afsendelse er for at afsender sparer penge og tid ved ikke at skulle pakke og sende breve.

OIOXML standarden har ikke en rykker - den har ene og alene en faktura. Du har muligvis hørt om  næste niveau af OIOXML (OIOUBL 2,0), som det offentlige begynder med her per maj måned - den indeholder både format for ordre, faktura, rykker og kontoudtog.

Du lægger lidt op til fx at "gensende" fakturaen med et bilag på.
Men det giver ikke mening da oioxml fakturaer jo blot læses ind i modtagers ERP system - og her vil man ofte afvise dubletfakturaer. Eller flere fakturaer på samme rekvisition.

Hvis det bare er fordi du finder det dejlig nemt og også gerne vil rykke ligeså nemt, så er det nok noget PDF afsendelse du skal have fat i - eller evt bare tekst mails, rykkere behøver jo ikke være fancy flotte emails :-)

mvh
Lasse
Avatar billede glconsult Nybegynder
03. marts 2011 - 16:29 #3
I C5 vers. 2010 er der allerede nu mulighed for at udsende elektroniske rykkere i OIOUBL formatet.
Læs evt. mere om dette i dokumentet der hedder Kom nemt i gang OIOUBL XML der ligger i C5 biblioteket som standard.
mvh. Gitte
Avatar billede wise Seniormester
03. marts 2011 - 21:13 #4
Cool

Jeg skulle dog lige til at sige at det vist ikke var med i første omgang, men jo, det offentlige skal faktisk forholde sig til en OIOUBL rykker fra maj måned...
http://www.itst.dk/digitale-losninger/nemhandel/for-vareleverandorer/betydning-for-leverandorer-af-en-endret-bekendtgorelse

Men tilbage til min første pointe... Hvis det blot er for at spare papir og arbejdsgang hos afsender er en email / pdf løsning nok en bedre løsning.

Jeg vil tillade mig at tvivle på at alle OIOUBL rykkere bliver håndteret korrekt i hvert fald et halvt år frem.

/Lase
Avatar billede dorthe_lind Seniormester
04. marts 2011 - 09:00 #5
Tak for gode og nyttige input alle 3.
Venligst læg svar ind, dem der ønsker at modtage point
Avatar billede dorthe_lind Seniormester
06. juni 2011 - 12:27 #6
Lukker