Avatar billede MadsStiig Nybegynder
01. marts 2011 - 15:17 Der er 4 kommentarer

Nyinstalleret Win98 nægter at starte op - hukommelsesproblemer

Jeg har netop installeret Win98 på min noget 'Windows 98 overdimensionerede' PC (Core2 E8400, 4GB ram).
Installationen gik sådan set fint, men allerede ved første genstart efter installation kommer problemerne - Windows når aldrig at starte, systemet halt'er med følgende besked.
"Der er ikke nok udvidet hukommelse tilgængelig til at køre Windows. Afslut ét eller flere programmer for at forøge den tilgængelige hukommelse eller genstart computeren."
... hvorefter computeren slukker ... (og en genstart giver selvfølgelig intet resultat...)
Mit arbejde med disse to gamle kendinge ligger jo nogle år tilbage, så jeg er en smule rusten. Sådan ser de ud...

Autoexec.bat:

@echo off
SET PATH=C:\Windows;C:\
LH C:\Windows\COMMAND\MSCDEX.EXE
lh mode con codepage prepare=((850) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
lh mode con codepage select=850
lh keyb dk,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys

Config.sys:

DEVICEHIGH=C:\Windows\HIMEM.SYS
DOS=HIGH,UMB
DEVICEHIGH=C:\Windows\EMM386.EXE NOEMS
FILES=30
STACKS=15
BUFFERS=20
devicehigh=C:\WINDOWS\COMMAND\display.sys con=(ega,,1)
Country=045,850,C:\WINDOWS\COMMAND\country.sys
Avatar billede claes57 Ekspert
01. marts 2011 - 15:27 #1
data er for gode - du skal ned på en meget mindre harddisk - den kan ikke lave sin swap-fil.
Prøv at installere på en partition på fx 5-10gb.
Hvis du vil have adgang til hele harddisken, så del den op i partitioner á 30gb.

Der er så en gammel fejl i w98 - m$ bruger forkert tegnsæt - det nordiske er 865, og ikke 850 - det skal så være som flg:
@echo off
SET PATH=C:\Windows;C:\
LH C:\Windows\COMMAND\MSCDEX.EXE
lh mode con codepage prepare=((865) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
lh mode con codepage select=865
lh keyb dk,865,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys

Config.sys:

DEVICEHIGH=C:\Windows\HIMEM.SYS
DOS=HIGH,UMB
DEVICEHIGH=C:\Windows\EMM386.EXE NOEMS
FILES=30
STACKS=15
BUFFERS=20
devicehigh=C:\WINDOWS\COMMAND\display.sys con=(ega,865,1)
Country=045,865,C:\WINDOWS\COMMAND\country.sys
Avatar billede ksoren Nybegynder
01. marts 2011 - 15:37 #2
Windows 98 går i stykker med så meget ram:

http://support.microsoft.com/kb/253912
Avatar billede chalde Seniormester
01. marts 2011 - 18:00 #3
Foruden problemet med rammængden vil cpuhastigheden også kunne give problemer.
Ved hastigheder på 2ghz (mener jeg det er) eller derover kan netkortet fejle på win98 (maskinen crasher under boot). Så ned med hastigheden.

Ang. ram:
Under [vcache] i system.ini sæt:
maxfilecache=32768
Avatar billede claes57 Ekspert
01. marts 2011 - 18:55 #4
alt i alt - så ville det være let med en linux eller win7 på din pc, og så via virtualbox lave en win98-maskine (jeg har fået en win 3.11 og DOS til at køre den vej, dog uden netværk).
http://www.virtualbox.org/