Avatar billede bobark Nybegynder
28. februar 2011 - 14:49 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Generering af tal i tilfældig rækkefølge

Jeg har en række tal fra 1 til 8.

Til hver af disse 8 tal har jeg en opgave (A-H). Hver opgave skal tildeles et tilfældigt tal. Først får opgave A et tal, herefter opgave B som ikke må få det tal, som A har fået  osv. Til sidst har hver opgave fået et tilfældigt tal fra 1 til 8.

Hvordan gør man det i Excel 2003 ?
Avatar billede Blandy Praktikant
28. februar 2011 - 14:54 #1
Avatar billede bobark Nybegynder
28. februar 2011 - 15:01 #2
Har brug for en detaljeret løsning - har ikke tid til at forske i det selv
Avatar billede store-morten Ekspert
28. februar 2011 - 16:12 #3
I celle A1:A8  (A-H)

I celle B1 skrives: =PLADS(C1;$C$1:$C$8)
Derefter 'trækkes' formlen i B1 ned til B8

I celle C1 skrives: =SLUMP()
Derefter 'trækkes' formlen i C1 ned til C8

Kolonne C kan evt. 'Skjules'

Håber opgaven er forstået ;-) og at det kan bruges.

Generere tilfældige pladser ud for (A-H) ved åbning af fil, eller ved beregning eller tryk på F9
Funktioner --> Indstillinger --> Beregning --> Manuel i stedet for Automatisk og Generer tilfældige pladser ved tryk på F9
Avatar billede bobark Nybegynder
01. marts 2011 - 14:42 #4
Hej,

Det er helt perfekt -er det ikke noget med at du skal sende et svar jeg kan give point ud fra ?
Avatar billede store-morten Ekspert
01. marts 2011 - 17:46 #5
Jo, det er rigtigt forstået :-) her er et 'Svar'