Avatar billede neoman Novice
22. februar 2011 - 08:00 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

CMS Made Simple - hive data ud fra underliggende mySQL

Der findes i drift et velkørende "CMS made simple" (phph + mySQL). Systemet er indstillet til at sende diverse inputs fra www som emailas, f.eks. en "tilmelding", men kan også indstilles til at gemme dem i databasen.

Som led i noget udvikling pga voksende datamængder ønskes automatisering af processen, så data bliver gemt i databasen, og behandles videre derfra. Gemmngen kan blot indstilles i CMCMS, men hvordan hiver man data ud af den udefra? Microsoft Access skulle gerne linke til tabellerne (read only er fint i første omgang).

Jeg har bladret rundt i dokumentationen for CMSMS, men kan ikke finde noget sted med brugernavn, password til mysql'en (de to er ret tæt integreret). Tanken er at linke til den via ODBC.

Nogen der har nogle tanker om hvor man kan finde informationen? Jeg er ikke vildt befaren i php, mysql eller phpmyadmin
Avatar billede claes57 Ekspert
22. februar 2011 - 09:20 #1
via phpmyadmin kan du se navnet på databasen (standard er foreslået CMS) - klik på det - og vælg privilegier klik så på brugernavn og du kan se adgangskode.
Avatar billede neoman Novice
22. februar 2011 - 09:38 #2
Skal lige checke om phpmyadmin overhoved er installeret på den pågædende server, og hvis ikke , så er jeg lidt på spanden, da jeg slet ikke er en php/unix mand. Tak for dit input - jeg vender tilbage torsdag, når jeg har haft mulighed for at checke disse ting.
Avatar billede neoman Novice
27. februar 2011 - 09:47 #3
Sitet viser sig at ligge ude i byen. Inden jeg snakker med dem, så er spørgsmålet om man kan ødelægge noget ved read-only via ODBC?  Jeg kender ikke mySQl - men der kunne være noget trigger-væsen i db'en? Har stillet spørgsmålet på forummet cmsmadesimple.org, men der er ikek megetn trafik i det hjørne hvor de accepterer den slags spørgsmål, så har endnu ikke fået noget svar.
Avatar billede claes57 Ekspert
27. februar 2011 - 12:43 #4
så ville jeg nok få lavet en side i php, der læser alle ønskede data, og gemmer disse i en lokal fil (csv-type), så denne kan læses af access.
Avatar billede teknikeren Nybegynder
07. marts 2011 - 15:12 #5
Claes har fat i noget, men igen, det kræver at man har kendskab til hvilke tabeller data bliver gemt i.

En anden mulighed kunne være at bruge et MySQL dump.

Der findes et plugin på CMSMS Forge hvor du kan lave et MySQL dump af databasen. Fra pluginet får du en .sql fil, som du kan hente til din egen computer, konvertere den med noget software (prøv eks. trial på http://www.5stardatabasesoftware.com/mysqltoaccess.php) og herefter åbne den i access.
Avatar billede neoman Novice
07. marts 2011 - 17:25 #6
#5 Jeg kan sikkert aflure tabellerne på en eller anden måde, men er ikke opsat på at investere tiden før jeg ved at jeg KAN/MÅ connecte via ODBC.  Vedkommende som passer CMS'en er syg, så indtil videre er jeg afskåret fra yderligere info.

Men tak for din idé, den er noteret.
Avatar billede neoman Novice
22. maj 2011 - 11:36 #7
Det tog sin tid, gurndet diverse omstændigheder.

Problemet bliver omgået, da CMS kan lokkes til at spytte diverse data ud som text filer, som så bliver samlet op via FTP. Ikke ideelt, men programmeringsmæssigt rimelig enkelt.