20. februar 2011 - 18:05Der er
18 kommentarer og 1 løsning
Ubetalte faktura fra sidste år
Hej
Vi har en masse faktura fra gl. regnskabs år der endnu ikke er blevet betalt.
Hvordan kan jeg bogføre dem, når de ikke er oprette i SS Har prøvet at taste dem i kassekladen, ved at først oprette kunden som debitor og så taste det skyldige beløb på debitor kontoen, men jeg mangler åbenbart noget for at få det til at gå op :(
Mere at jeg mangler en modkonto eller sådan noget, men jeg aner ikke hvilket - jeg prøvede at tage den på konto 56100, men det ville ss ikke være med til :'(
jfr. hvad du tidligere har skrevet om din rolle i forbindelse med det her regnskab i forhold til den som egentlig er ansvarlig for regnskabet gør at jeg vil tillade mig at rejse spørgsmålet om din arbejdsgiver egentlig ikke kunne være interesseret i at du fik lidt kvalificeret "medhjælp" qua at der kom orden på licensforholdende.
Karakteren af dit spørgsmål her mere end indikerer at din arbejdsgiver med fordel for sit firma måske på flere fronter ville få lidt mere styr på situationen (og sandelig også dig selv....).
det interessante er om du vil tillade at der blev skabt kontakt til din arbejdsgiver?????
du kender jo mine kontaktoplysninger - eller tag kontakt til jeres revisor (men jeg tror nu ikke det vil blive billigere, at skulle hentes til så basale spørgsmål som det her... og når du kan være i tvivl om dette; så vil jeg næsten vove en halv kasse øl på at der er flere)
Jeg har aldrig ført regnskab, udover et husholdnings budget :D
Jeg er derfor helt grøn i dette, men da der tidligere er faktureret i et excel ark, og resten af regnskabet så er klaret af 1 revisor og 1 der prøver at holde styr på firmaets billag.
Jeg har derfor tilbudt at tage over, så der måtte komme styr på regnskabet, og som tideliger nævnt er grunden til at jeg valgte SS at der var specifik tråd her på eksperten, hvor jeg satsede på jeg kunne få lidt start hjælp, til at få styr på de basiske ting jeg ikke lige kunne læse mig til i hæftet regnskab med SS.
på et tidspkt. - senest når du har lavet ca. 100 bilagsnr. så kommer det uafvendelige tidspkt. hvor I skal ud og købe en licens.
Tag dog fat i din arbejdsgiver og spørg ham om I ikke skulle tage fat i det spørgsmål NU og så få knyttet et KLIPPEKORT til noget support - så får du et kort til at ringe til en ven (altså mig) når du sidder i det her.
Så får du startet rigtigt uden de her begynderfejl som du sidder og fedter dig ind i pga at du aldrig har prøvet andet en husholdningsregnskabet. Og dermed er du jo heller forpligtet til mere end det niveau. Men I kan altså ikke forvente at kunne konvertere fra det tidligere høje udgiftsniveau og så ned til et RUNDT KR: O,- - det er nok lidt for overmodigt drenge!!!; som speakerpigen siger i den nye tv-reklame med Finn og Jacob for BECEL margarinen til spørgsmålet om der var pant at hente på plastic flaskerne.
Den primære grund til at der endnu ikke er købt licens er, at det ville være tosset at betale 2,5k hvis det viser sig at jeg ikke kan håndteret/magte regnskabet, altså ikke grundet manglende lyst/kapital eller for at komme på 0 i udgift her på.
Revisoren skal betales & bruges uanset hvad, så det er kun regnskabs/bilags manden der kan spares væk - og dette kunne lige så gøres ved at benytte et af de mange gratis alternativer til SS der findes på nettet.
Men nu har jeg valgt at prøve SS, igen primært da jeg satsede på at kunne hente hjælp her på eksperten.
Jeg ser ikke tv, så jeg kender ikke den reklame du referere til.
Men man kan sige at jeg i sidste ende er typen der hvis ikke at nogle kan/vil at hjælpe mig, oftest klare mig selv på den ene eller anden måde.
Sådan har jeg altid klaret mig, og er sikker på at jeg forsat kan.
nu tror jeg henset til at du er godt hjemme i excel at så tror jeg på, at du ligesom alle de andre efterhånden små 20.000 brugere af programmet at du selvfølgelig også kan bringes til at finde ud af det
men dit åbningsspørgsmål har INTET med summasummarum eller nogle af de andre programmer at gøre. Det handler om noget helt andet. I det her tilfælde om hvorledes der skal forholdes ved ÅBNING af et regnskab - hvad skal der gøres med de her fakturaer som stammer fra sidste år - og som kommer som indbetalinger først på året.
Det er jo næppe det eneste eksempel som du står med - men lige skal have et lille skub med.
men hvorfor ikke overlade det til din arbejdsgiver at tage stilling til det her.
forskellen på at arbejde i et excel ark og så et regulært regnskabsprogram er jo at i excel skriver du jo blot fakturaerne fortløbende ind - men regnearket har jo den beklagelige evne at du kan slette evt. bilag som du pludselig vil have slettet.
så nemt slipper du ikke om ved det i et regnskabsprogram. Du kan godt slette et bilag - men det skal ved at du går og laver en modpost; så udefrakommende interessenter kan følge med. Hvem ?? Told og Skat f.ex. Derfor accepterer de ikke Excel som program til at bogføre i.
Det andet som du ikke har været vant til at håndterre i Excel er AFSLUTNING af regnskabsåret. Og overførsel og start på det næste regnskabsår. Den funktionalitet ligger "gemt" nede i regnskabsprogrammet - og det er jo bl.a. det man slipper de 2.5 kilo for - ingenting kommer af ingenting - undtagen lommeuld som Storm P sagde engang for mange år siden
Nu ved jeg ikke, om du har fået svar på dit oprindelige spørgsmål i alt det her sælgersnak....
Hvis du ikke har, så er det meget let at medtage tilgoedehavende fakturaer. Du opretter en konto i resultatopgørelsen, der hedder debitorer, ultimo. Her bogfører du de fakturaer, der endnu ikke er betalt og modkontoen er debitorkontoen.
blot skal du være opmærksom på, at du også skal afregne moms for disse fakturaer, hvis du ikke allerede har gjort det.
ottobp> jeg er meget tæt på at anmelde dig til admin!!! Læs venligst reglerne for Eksperten og drop så dit salgsfis!
nu ved du jo ikke hvor meget direkte kontakte der har været til tidligere spørgsmåls besvarelse for at afklare hvad spørgeren har haft af tvivls spørgsmål til SS s formåen
men det er nok ikke det sidste spørgsmål du får lejlighed til at tage stilling til
nu er det jo faktuelt forkert at begynde at blande momsproblematikken ind i det med fakturaer fra forrige år. De er jo hørende til sidste års momstilsvar og står jo vel på kontoen for skyldig moms i det revisorudarbejdede regnskab for sidste år - så lad da være med at begynde at forvirre begreberne der.
Når du opretter de her tilgodehavende fakturaer er jo indeholdende moms ja - men den moms som de indeholder figurer jo allerede på momskontiene fra sidste års revisorudarbejdede regnskab - så hvis du begynder at anføre at du skal betale moms af dem - så snyder du altså dig selv (eller firmaet)
Hvis de omtalte fakturaer var med i årsregnskabet fra sidste år, vill der jo ligesom ikke være noget problem med at få dem ind i regnskabet. Så ville de jo være en del af åbningsbalancen!
Som det fremstår her, er der tilsyneladende tale om, at de ubetalte fakturaer ikke har været medtaget i 2010 i regnskabet for 2010. Og dermed er er momsproblematikken overordentlig vedkommende.
Til Kancaie> Kan du kaste lys over, hvilke fakturaer, det drejer sig om? Hvis det er ved indgangen til 2010 skal det håndteres ved at oprette en åbningsbalance. Så er der ikke et momsproblem i sagen. Hvis det er ved udgangen af 2010, skal det håndteres, som jeg har beskrevet ovenfor. Og så skal du være opmærksom på momsproblematikken.
Iøvrigt er jeg i stand til at hjælpe med begge problemstillinger, UDEN det koster *S*
1 af grundende til at jeg har meldt mig til at føre regnskabet for min arb. giver er at der som jeg har skerevet i tidligere indlæg, faktureret i excel - og herefter er der så manuelt holdt øje med om en given faktura er blevet betalt, dette har man så desværre ikke være særlig god til så derfor drejer sig om fakturaer fra 2.mdr 2010 til 12.mdr 2010 o.O Men 2010 bliver lukket i aften, har jeg lige fået besked om - så derfor er/bliver momsen afregnet for alle fakturaer 2010.
Jeg har kigget i kontoplanen, men kan ikke finde noget afsnit der hedder resultatopgørelse :s, er det "bare" at oprette en konto feks. 56150 ?
Jeg er også blevet i tvivl om jeg kan taste alle fakturaene (12 stk) med samme bilags nr, eller skal hvert enkelt have eget bilagsnr ? (jeg har tastet opstarts saldien for Giro og konto, med samme bilag nemmelig).
"Vi har en masse faktura fra gl. regnskabs år der endnu ikke er blevet betalt." citat fra spørgsmålets rejsning øverst
her står der da IKKE noget om at de ikke er registreret i det gl. år - tværtimod
De er blot ubetalte.......
så derfor er (b_hansen´s momssnak) da noget sludder som kun medvirker til at bringe forvirring.
==========
men Kancaie
hvis du har et revisorudarbejdet regnskab fra sidste år - så brug da det til at oprette det årstal i SummaSummarum og bogfør det med alle saldiene pr. 31.dec 2010 hvis det er årstallet.
Så kan du vælge AFSLUT regnskab ved at gå i FILER oppe øverst til venstre.
så åbner der sig et korrekt åbnet 2011-regnskab med de rigtige status tal; som har den kvalitet at firmaets revisor har været med ind over. Endvidere får du sat sidste års tal ind på de enkelte konti så der er nogle sammenligningstal til gangen i 2011.
og så synes jeg du alvorligt burde overveje at ejeren af firmaet kigge med på mit forslag her - og så lade ham/hende drage konsekvensen vedrørende mit forslag om at hjælpe dig med at komme igang.
Regnskabet bliver først afsluttet i aften, ergo har jeg intet at taste efter.
Næste er at jeg allerede har oprette flere fakturaer som alle er bogført i nuværende regnskab.
Problematikken vedr. de ubetalte faktura kom mig først for øre i weekenden.
Og fa'en stå i det om jeg gider at oprette et nyt regnskab (igen) og gentaste alle fakturaer for at få sidsteårs tal med, når jeg ved at det kan gøres direkte i kassekladen (iflg. britt malka)
b_hansen har allerede svaret mig på hvordan jeg gør, dog blev jeg her i tvivl om måden vedr. bilagsnr samt hvor jeg skulle oprette den nye konto.
Hvor hvem hvad med licens fremgår ikke af mit spørgsmål, kun hvordan jeg håndterede ubetalte fakturaer fra gl. år....
Det er beklageligt med dette forstyrrende element af desperat salgsfis..
Nå, men løsningen hos dig er meget enkel. og du er inde på den helt rigtige løsning. Opret en ny konto under debitorer, eks. 56150 (som du foreslår). Om du vil hæfte alle faktuarerne sammen og give dem ét fakturanr. eller om du vil bogføre dem enkeltvis er en smagssag. Begge dele er tilladt. Personligt vil jeg foretrække at bogføre fakturaerne enkeltvis, altså med særskilte bilagsnr. Dette gør det nemmere at styre dem i det nye regnskabsår.
Og for god ordens skyld vil jeg lige oplyse, at jeg er revisor....
Altså b_hansen du får overladt opgaven med at svare på kancaie mange spørgsmål - og jeg fornemmer at der kommer flere af samme art.
kancaie har blot på et tidspkt. stillet i udsigt at kunne han mod forventning få SS til at virke .... ja så ville han da kigge positivt på også at få licensforholdet på plads (hos den der havde hjulpet ham med at få det på plads) og da det kom til stykket så var han jo så ikke den der havde fingeren på beslutningsknappen. Der har jeg så bedt ham skabe kontakten til hans arbejdsgiver
men jeg smutter og vil undlade at tage stilling til fremtidige henvendelser fra ham
dog vil jeg måske følge dig - hvis det er sådan at du giver tvivlsomme svar a la det med at der kunne være moms- på de der fakturaer fra sidste år ... den var ikke så god.
Der kommer sikkert mange flere q's fra mig, og det er jo det der er så dejligt ved eksperten, at hvis man står og mangler hjælp så er der som oftest massere at hente her :)
@ottobp
Hvis vi skal tage den som den nu er så, ja hvis du havde hjulpet mig med at få løst mine problemer så - havde vi købt licensen hos dig, men...... Du er faktisk ikke kommet med en eneste løsning, kun salgs snak som: Hvis jeg nu løser problemet for dig køber du så hos mig - korrekt at du sendte noget faktura layout hvor men kunne se at du havde prøve at vise hvordan man centrerede i SS, men selv prøvede du at sælge programmet !!!
Det er fair nok du gerne vil sælge licens til SS og tjene lidt på det, og egentlig har jeg heller ikke noget mod at du prøver at erhverve kunder på E. Det er din måde du gør det på der er problemet....
Hvis du hjalp brugen med en løsning, og så derefter skrev at du var licens sælge, og da godt kunne tænke at være den der solgte dem licensen, men at det IKKE var et krav for at du hjalp med problemet.
Jeg har som jeg lovede nævnt over for min arb.giver at du gerne ville sælge os en licens, men efter at have læst dine indlæg til mine q's, set dine hjemme sider mm. mener han ikke at det er dig vi skal handle med, det er hans beslutning IKKE min - jeg har holdt hvad jeg lovede, nemmelig givet beskeden videre om at du ønskede at sælge.
/Rex
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.