Avatar billede Livelinor Nybegynder
18. februar 2011 - 18:12 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvor mange Mb eller Gb er nødvendigt?

Hej alle eksperter:)

Jeg skal til at i gang med at lave en ny hjemmeside for en kunstner, så der skal derfor bl.a. lægges mange billeder op fra alle årene (siden 1980 ca). Jeg er helt ny inden for web, så mit spørgsmål er derfor hvor mange mb skal man regne med at "købe sig adgang til" på et webhotel?

Desuden: Er det muligt at opretholde den gamle site imens man arbejder på den nye, hvis jeg flytter den til et nyt webhotel? + hvilke hoteller kan I anbefale?

På forhånd 1000 tak for hjælpen!

Mvh Liv Elinor
Avatar billede pstidsen Novice
18. februar 2011 - 21:07 #1
Puuhaaa.. Det er svært at sige. Hvor mange billeder drejer det sig om?
Skal de bare vises på hjemmesiden eller skal andre have mulighed for at downloade dem i okay kvalitet?
Avatar billede leif Seniormester
19. februar 2011 - 09:09 #2
Om det gamle site kan opretholdes mens der arbejdes på et nyt.

Ja, det skulle der ikke være nogen problemer med så længe fx. en redelegering/transfer ikke godkendes til den nye Webhost.

Vi har mange kunder som faktisk har Webhotel i flere måneder hvor det ikke os der er den aktive, men for at de kan se siden så kan vi enten tildele dem en midlertidig adresse eller der kan laves nogen ændringer på folks lokale maskine.

Hvem man skal vælge. Ja, se det er et spørgsmål der ikke kan svares på ud fra de oplysninger du skriver.

Følgende ting skal være besvaret:
1. Hvilket sprog skrives der i ? (PHP, .NET, Ruby, CGI eller noget andet)
2. Hvilken database skal bruges ? (Postgree, MySQL, MSSQL eller noget helt 4.)

Udbyderen som vælges skal jo understøtte den måde siden er lavet så derfor er der ikke et endegyldigt svar på dit spørgsmål og uanset hvad så vil du kunne høre både negative og gode erfaringer med alle firmaer som hoster sider.
Avatar billede Livelinor Nybegynder
19. februar 2011 - 11:02 #3
Jeg skal bruge wordpress, (PHP og MySQL) og regner med at bygge siden op over en template, som jeg nok skal ændre en del i.. Jeg overvejer cliche.dk som reklamerer med:
"1000 MB, hjemmeside, 30 e-mail-konti, PHP 5 & MySQL 5"
"2000 MB, hjemmeside, 100 e-mail-konti, PHP 5 & MySQL 5"
"3000 MB hjemmeside, 500 e-mail-konti, PHP 5 & MySQL 5"

Igen har jeg hørt folk rose gigahost.dk, men ved ikke om det er alt for meget plads? (tror det er noget med 7700 MB eller noget i den stil, det vokser hele tiden) Det er vel mest layout og billeder, der fylder på siden?

Det drejer sig om forholdsvis mange billeder nok omkring 800-1000 og der kommer så self flere år for år, (videoer bliver links til youtube) men billederne behøves ikke kunne downloades i specielt god kvalitet, de behøves kun at kunne ses i god kvalitet på computerskærmen.

Tusind tak for jeres tid.
Avatar billede pstidsen Novice
19. februar 2011 - 13:15 #4
PHP filer fylder ikke noget særligt... Hvis billeder skal loadees rimelig hurtigt skal de nok ikke fylde mere end 100 KB, så det er nok en af de to første du skal vælge ;)
Avatar billede mikaelch Novice
19. februar 2011 - 22:27 #5
gigahost.dk kan både være godt eller dårligt det er and på hvilken server hos dem du ligger på.

prisen er i bund så får meget for sine pengene dog vis du regner med høj trafik kan der forkomme problemer

hvem der er billigste det er svær at afgørende trafik til siden og krav til antal GB , betyder meste

egen server er dog at fortrække vis der både er meget trafik og du ønsker meget plads
Avatar billede pstidsen Novice
19. februar 2011 - 22:32 #6
Egen server er jo bare dyr iogmed den skal køre 24/7=et par tusinde i strøm.
Avatar billede mikaelch Novice
20. februar 2011 - 00:23 #7
jeg kender ikke trafik der regnes med ingen webholer har fri trafik mange sider trækker 10 - 50 GB om dagen og det er billigste vis ligger der oppe med egen server

vis ønsker masser af billeder evt. løbende udvide kan det sagtens løbende der opad desuden vis blogger løbende kan det sagtens kommer til at fylde meget mere 10 GB plads

jeg kender ikke trådstarter budget og mål og regner af med trafik , f.eks. bruger lidt på google adwords og annoncer bare 10.000 kr om måneden kan der komme en del trafik til siden
Avatar billede pstidsen Novice
20. februar 2011 - 10:30 #8
10 GB???

Hvis vi siger bare halvdelen går til billeder er det 5 MB, per billed. Det vil jo tage otte krige at loade, hvis der er mange på samme side ;)
Avatar billede bredbaandmobilt Nybegynder
21. februar 2011 - 15:35 #9
Regn med 10 GB Plads

Køb webhotellet, opbyg sitet og lav en 301 redirect fra det eksisterende website, når det nye site er klar.

Omkring trafik og egen server, ja så kan du jo tjekke hvad trafikken er dagligt på det nuværende website og sammenligne.

Du skal op og have seriøst mange dagligt besøgende før en server er at foretrække. Derudover snakker vi jo ik om .php, der kan være sløvt på hostede løsninger

Jeg har 30 sites på et simpelt webhotel hos samme udbyder og der er sku ingen problemer med trafik, de trækker fint 700 unikke besøgende om dagen.

De sites jeg har der trækker voldsom trafik med fil downloads, ja dem kører jeg igennem usa, hvor trafikken er meget billig.

Du kan få hostede løsninger(billigt), der snilt dækker langt langt mere, så en dedikeret server er kun en meget stor ulempe at gå i krig med - og pisse dyr.

Cliche kan meget vel være et godt bud på en løsning i bliver glade for.
Avatar billede Livelinor Nybegynder
04. marts 2011 - 19:19 #11
@ bredbaandmobilt, tak for hjælpen, skriver du et eller andet som "svar" i stedet for kommentar, så kan jeg smide nogle point efter dig! :)
Avatar billede Livelinor Nybegynder
05. marts 2011 - 09:11 #12
Okay. Jeg lukker den, men tak for hjælpen.