Avatar billede hoirup Nybegynder
17. februar 2011 - 11:43 Der er 20 kommentarer

Hjemmesideproblem

Jeg har lavet en hjemmeside med Word 2003 (i Win7/32) og jeg har gemt siden som index.html.
Men når jeg uploader via CuteFTP så ændres navnet til index.html.htm og det anser jeg for en fejl. Har jeg ret?
I hvert fald sker der det, når jeg efterfølgende prøver at åbne min side i IE eller Chrome, at der kun fremkommer en oversigt over filerne under overskriften "parent directory". Hvis jeg der dobbeltklikker på index filen fremkommer en side med koder...
...kan rette vedkommende mon hjælpe mig???. Problemet er ved at gøre mig skør!
Avatar billede ebea Ekspert
17. februar 2011 - 11:53 #1
Prøv at ændre filnavnet i filen index.html - til index.htm - så skulle det virke efter hensigten.
Avatar billede keysersoze Guru
17. februar 2011 - 11:56 #2
jeg har aldrig set cuteftp omdøbe filer - mit gæt er, at du har gemt filen med navnet "index.html" og Word så har sat htm på som filendelse og fordi du så kører med skjulte filtype-endelser ser du ikke problemer før du har uploadet.

En helt anden ting - overvej et andet program at lave hjemmesider i for Word er ikke beregnet til det. Siden vil formentlig virke i fx IE, men i FF, Chrome og Safari vil den i bedste fald se underlig ud.
Avatar billede Thomas_E Nybegynder
17. februar 2011 - 14:18 #3
jeg vil anbefale at du begynder at bruge FileZilla som dit ftp program det er 1000 gange bedre end cuteftp og så er du sikker på at dine filer ikke bliver om navn giver.
Avatar billede hoirup Nybegynder
17. februar 2011 - 17:42 #4
Tak Ebea.
Jeg har ændret og uploaded indeksfilen som index.htm, men går jeg så på nettet og indtaster min adresse, da fremkommer stadigvæk kun en "Parent Directory" side, med de uploadede sider - incl. index.htm. Hvis jeg klikker på indexfilen, så fremkommer min side i fuldkommen forvansket udgave. Hvad tror du så kan være galt?
Christian
Avatar billede hoirup Nybegynder
17. februar 2011 - 17:46 #5
Tak for dit hurtige svar.
Jeg har ændret og uploaded indeksfilen som index.htm, men går jeg så på nettet og indtaster min adresse, da fremkommer stadigvæk kun en "Parent Directory" side, med de uploadede sider - incl. index.htm. Hvis jeg klikker på indexfilen, så fremkommer min side i fuldkommen forvansket udgave (teksten ombrudt og baggrundsfarven en hæslig lilla. I originaludgaven er den grågrøn). Hvad tror du så kan være galt?
Hvordan undgår jeg skjulte filtype-endelser?
Christian
Avatar billede hoirup Nybegynder
17. februar 2011 - 17:50 #6
Tak Thomas.
Jeg downloadede straks FileZilla, og den er rigtig god.
Upload gik fint, men når jeg så taster www.adressen i min browser da fremkommer stadigvæk kun en "Parent Directory" side, med de uploadede sider - incl. index.htm. Hvis jeg klikker på indexfilen, så fremkommer min side i fuldkommen forvansket udgave (teksten ombrudt og baggrundsfarven en hæslig lilla. I originaludgaven er den grågrøn). Hvad tror du så kan være galt?
Christian
Avatar billede keysersoze Guru
17. februar 2011 - 19:11 #7
Det betyder at serveren ikke er sat op til at genkende index.htm som en startup-fil - og det er ikke noget du kan ændre ved, kun webhotellet. Hvis du omdøber filen til index.html vil det formentlig virke.
Avatar billede hoirup Nybegynder
17. februar 2011 - 19:28 #8
Hej Keysersoze.
Tak for din venlige deltagelse i denne tråd.
Når jeg gemmer indexfilen som html sker der desværre det, at den ved upload får tilføjet hmt. Altså: index.html.mht
Hvordan i alverden kan jeg undgå at Word (som jeg tror er skurken) tilføjer mht?
Christian
Avatar billede hoirup Nybegynder
17. februar 2011 - 19:31 #9
I første linie får jeg skrevet ...at den ved upload får tilføjet hmt... men det var en slåfejl! Der skulle stå htm
Hilsen
Christian
Avatar billede hoirup Nybegynder
17. februar 2011 - 19:34 #10
Om igen! Der skulle stå "mht", altså "index.html.mht"
Christian
Avatar billede keysersoze Guru
17. februar 2011 - 20:08 #11
Jeg laver heldigvis aldrig web i Word og hvis det er mht og ikke htm der tilføjes har jeg ingen bud - tilføjes htm skyldes det formentlig at du bare skal navngive filen "index" og ikke "index.html" samt vælge at gemme som Web Page i stedet for Single File Web Page.
Avatar billede hoirup Nybegynder
17. februar 2011 - 20:40 #12
Hej Keysersoze.
Nej, jeg tror også jeg vil forsøge et andet (gratis?) webprogram. Kan du anbefale et?
Jeg har gemt Wordfilen på hardisken som index.html, men den omdøbes automatisk til index.html.mht
Jeg forstår godt at du, og de andre i denne tråd, er stået af, for det lyder sgu' mystisk. Alligevel vil jeg juble, hvis en eller anden har "Columbus-ægget".
Christian
Avatar billede keysersoze Guru
17. februar 2011 - 22:10 #13
Det lyder for så vidt ikke mystisk for jeg kan sagtens selv fremprovokere "fejlen" - men jeg kan også løse den ved at gøre som beskrevet i #11.

WebMatrix samt Visual Studio Express er de programmer af de gode jeg kender - hvor første forslag nok er mest relevant for dig.
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2011 - 15:41 #14
Hvilket styresystem kører du på?

Hvis Windows 7 eller Vista:
Åben Start -> Søg på "Mappeindstillinger" i søgefeltet -> Klik på emnet "Mappeindstillinger" -> Klik på faneblad "Vis" -> Fjern flueben i "Skjul filtypenavne for kendte filtyper"

Nu vil alle dine filer på computeren blive vist med filtyper.
Kig nu på din oprindelige fil igen, og ændr filnavnet til "index.html".

Hvis Word har gemt dine koder uden at ændre i det, vil du nu have en korrekt html-fil, der kan upload'es.
Avatar billede hoirup Nybegynder
20. februar 2011 - 14:46 #15
Hej Steeven.
Tak for din vejledning.
Jeg har gjort som foreslået og ganske rigtigt, nu uploades indexfilen som index.html.
Men når jeg så går til hjemmesidelinket i adressefeltet, så fremkommer kun en oversigt over de uploadede filer under overskriften "Parent Directory". Klikker jeg her på indexfilen fremkommer der en fuldstændig forvansket udgave af hjemmesiden.
Har du en go' ide?
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2011 - 16:56 #16
Giv et link til siden, så vil det være meget nemmere for os at forstå problemet.
Avatar billede hoirup Nybegynder
20. februar 2011 - 21:04 #17
Fortsat tak for hjælpsomheden.
Linket er: http://home1.stofanet.dk/kettrup
Håber at det kan gi' nogle væsentlige informationer om problemets karakter.
Avatar billede keysersoze Guru
20. februar 2011 - 21:40 #18
din side hedder Index.html og ikke index.html - det kan gøre en stor forskel. Som skrevet i #7 er navnet på startfilen ikke noget man kan gætte sig til, men noget der er afhængigt af webhotellet (omend det dog oftest er de samme rundt omkring).

Grunden til at din fil ser så underligt ud i browseren er at den er bygget med Word - word er ikke et program man laver hjemmesider i, gør man det alligevel bliver resultatet oftest derefter. Så du må nok i gang med et rigtigt program.
Avatar billede keysersoze Guru
20. februar 2011 - 21:56 #19
Prøv også, hvis det ikke allerede er gjort, at gemme filen rigtigt som skrevet i #11.
Avatar billede janne123 Nybegynder
27. marts 2011 - 13:00 #20
Hvis man er Word-fan er Stone's Webwriter altså rigtig god og den er gratis til privat brug....