Avatar billede sc0091 Nybegynder
16. februar 2011 - 12:23 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Er mit grafikkort for varm?

Hej.

Jeg har dette grafikkort ASUS EAH5770 og når jeg spiller 'Civilization V' får jeg følgende fejl efter ca. 45 min. :
Lognavn:      System
Kilde:        Microsoft-Windows-Kernel-Power
Dato:          28-01-2011 02:40:13
Hændelses-id:  41
Opgavekategori:(63)
Niveau:        Kritisk
Nøgleord:      (2)
Bruger:        SYSTEM
Computer:      Jan-Pc
Beskrivelse:
Systemet har genstartet uden først at lukke korrekt ned. Denne fejl kan skyldes, at systemet er holdt op med at svare, er gået ned, eller at strømmen forsvandt uventet.
Hændelses-Xml:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
  <System>
    <Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />
    <EventID>41</EventID>
    <Version>2</Version>
    <Level>1</Level>
    <Task>63</Task>
    <Opcode>0</Opcode>
    <Keywords>0x8000000000000002</Keywords>
    <TimeCreated SystemTime="2011-01-28T01:40:13.797600000Z" />
    <EventRecordID>21163</EventRecordID>
    <Correlation />
    <Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
    <Channel>System</Channel>
    <Computer>Jan-Pc</Computer>
    <Security UserID="S-1-5-18" />
  </System>
  <EventData>
    <Data Name="BugcheckCode">0</Data>
    <Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>
    <Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>
    <Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
    <Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>
    <Data Name="SleepInProgress">false</Data>
    <Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
  </EventData>
</Event>
PC'en genstarter.

Jeg har søgt på nettet og fundet ud af at der er flere ting der kan være årsagen bl.a. kan der være for dårligt ventilation. Mit grafikkort bliver ca. 75 grader varmt. Er det for meget?

Hvis det er kan nogen så fortælle mig hvilken vej blæserne skal blæse(ind eller ud af kabinettet).

Jeg har følgende blæsere :

4 stk. 92mm som blæser ind i kabinettet, de sidder på siderne 2 og 2 ved henholdsvis harddiske og grifikkortet.
1 stk. 120mm  blæser ud af kabinettet og den sidder bagi lige under PSU'en.

Er der andre forslag til hvad der kan være galt?
Avatar billede Poko1 Ekspert
16. februar 2011 - 12:47 #1
den eneste blæser der skal blæse indad i et kabinet er hvis du har en blæser der sidder forrest i kabinettet under harddiske resten skal fjerne den varme luft i kabbinettet.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
16. februar 2011 - 14:07 #2
75 grader er ikke for meget. Jeg har selv haft mit oppe på både 80 og 90 under overclockning. En GPU er som regel bare varmere end CPU.

Men som Poko1 siger, så ville jeg vende alle blæserne om, så de trækker luften UD af kabinettet.

En generel god ide er at have én-to foran der blæser kold luft ind, og så løber luften forbi GPU og CPU (og ram, nordbro osv) og bliver varmet og bliver så trukket ud i den anden ende, eventuelt også i siderne. Men aldrig ind fra alle sider, så får du overophedet alt.
Avatar billede sergei_ Juniormester
16. februar 2011 - 14:20 #3
Den burde kunne klare 75 grader, men jeg har haft samme problem og det var varmen der var problemet når jeg pressede mit grafikkort.
Du bør også gøre pc'en ren , fjern støv og skidt fra blæseren og indeni - forsigtigt med en støvsuger. Står den for tæt ved en mur eller andet der hindrer gennemstrømning af luft eller et beskidt og varmt sted, må du flytte den.

Du kan selvfølgelig også prøve at opdatere driveren til dit grafikkort.
Avatar billede sc0091 Nybegynder
17. februar 2011 - 08:33 #4
Hej POKO1.

Jeg prøvede at vende de 2 blæsere som sidder på siden bagtil lige overfor GPU og CPU. Det gjorde at jeg kune spille i ca. 4 timer og temperaturen kom op på ca. 80 grsder. Jeg vil prø at vfen de 3 blæsere foran også, samtidig med at jeg vil støvsuge forsigtigt. Jeg vender tilbage men jeg har lidt travlt med andet så der går nok en 3 til 4 dage inden jeg skriver igen.

Hilsen sc0091
Avatar billede sc0091 Nybegynder
18. februar 2011 - 12:25 #5
Hej igen.

Jeg kunne ikke dy mig mig for at få det løst så inspireret af sergei_ prøvede jeg at kigge på 'settings' i spillet og jeg kunne se at jeg havde sat alle parametre under video-settings til det bedste, det gjorde fordi jeg troede jeg havde et grafikkort der var helt fremme i skoen. I virkeligheden er kortet 'for lille' til at klare de opsætninger jeg havde lavetså jeg satte dem ned og jeg kunne spille uden problemer. Til efteråret skal jeg opgradere min PC og til den tid skal grafokkoirtet også skiftes.

Hvis du lægges et svar sergei_, så får du point.
Til jer andre, tak for indlæggende og jeg håber ikke jeg har spildt for meget af jeres tid.

Hilsen SC0091
Avatar billede sc0091 Nybegynder
22. februar 2011 - 09:16 #6
Hej.

Jeg lukker spørgsmålet.