Avatar billede Ole Saxe Nybegynder
14. februar 2011 - 13:36 Der er 9 kommentarer

Word skabelon med Filename og sti (path)

Hej

Følgende driller mig.

Min opgave er, at oprette en word skabelon til tilbudsbreve, hvor der i sidefoden er gemmes og vises fil navn og dennes placering:
{FileName \p}

Når denne kode er gemt i sidefoden i en skabelon og brugere vælger "Ny" og får dok1.doc frem. (kopi af skabelon som .doc)
Hvis bruger gemmer undervejs eller lukker og gemmer filen opdateres filnavn og sti ikke.

Jeg har prøvet med og uden "hook" i "Bevar formatering ved opdatering"

Vi benytter word 2007. Resultatet er det samme uanset om jeg gemmer som dot eller dotx.

Hvad gør jeg forkert... eller skal jeg vælge en anden felttype.

Målet er, at når "tilbudsbreve" gemmes, mærkes de med filnavn og sti således, at alle senere kan finde tilbudet.

Pft
Avatar billede claes57 Ekspert
14. februar 2011 - 13:43 #1
prøv om du kan fjerne 'gem som...' og i stedet kalde en makro med 3 kald - først 'gem som...' derefter 'opdatér felter' og tilsidst en 'gem' uden brugerprompt.
Så vil bruger se det som en 'gem som...', og ikke opdage de efterfølgende 2 kald.
Avatar billede Ole Saxe Nybegynder
14. februar 2011 - 14:28 #2
Tak for dit svar,
Ideen er god nok, men... :-)
Jeg håbede på en løsning uden Markroer, da de ellers skal oprettes på flere pcer.
En detalje er, at brugeren selv skal bestemme, hvor dukomentet skal gemmes, under en sag...
Når dette er valgt skal filnavn/sti først eller igen opdateres.
14. februar 2011 - 14:35 #3
Placer denne makro i et modul i skabelonen. Det skulle løse problemet.

Sub AutoClose()
  ActiveDocument.Fields.Update
  ActiveDocument.Save
End Sub
14. februar 2011 - 14:38 #4
Da makroen er placeret i skabelonen, skal den ikke oprettes på flere pc'er som du skriver.

Makroen med navnet AutoClose kører automatisk når dokumentet lukkes. Makroen opdaterer alle felter og gemmer dokumentet igen.
Avatar billede dla Praktikant
14. februar 2011 - 15:55 #5
{FileName \p} bør altså virke.

Hvad hvis du trykker Vis Udskrift, vises det så også forkert? I så fald kan det være feltet er låst for opdatering, prøv at højreklikke på feltet, så skal der være et punkt i menyen der hedder Update field, er den grå så den ikke kan anvendes, er det fordi feltet er låst.

Man låser et felt ved, når marløren står på feltet, at trykke Ctrl+F11.

Man låser op med Ctrl+Shift+F11
Avatar billede Ole Saxe Nybegynder
15. februar 2011 - 13:08 #6
Hej Alle
Tak for Jeres fine og brugbare indlæg.
Drilleren var, at det var muligt at et åbne nyt dokument fra en word skabelon, gemme dette dokument, åbne det gemte dokument igen, uden at {FileName \p} blev opdateret...
Løsningen bliver Vis udskrift, for her opdateres feltet.
Det er en løsning der kan håndteres af alle og i alle de mange forskellinge skabeloner. Dette skal bare indlæres som en simpel kontrol af det skrevne inde udsendelse af tilbud eller lign.
Endnu en gang tak til alle :-)
15. februar 2011 - 14:07 #7
Din løsning forudsætter at alle brugere har indstillet Word til at opdatere felter i forbindelse med udskrivning (gælder også for Vis udskrift).

Word-indstillinger->Vis, feltet Opdater felter før udskrivning skal være markeret. Standard i Word er at feltet IKKE er markeret.
Avatar billede Ole Saxe Nybegynder
16. februar 2011 - 08:58 #8
Du har ret...
Hos mig var "Opdater felter før udskrivning" aktiveret... rundt i miljøet var hovedparten ikke sat.
Tak :-)
16. februar 2011 - 11:06 #9
Vil stadig foreslå dig at bruge min løsning  med en makro i skabelonen, der automatisk opdaterer og gemmer dokumentet efterfølgende ved lukning.

Så behøver du ikke bekymre dig om, at alle bruge skal køre med en bestemt indstilling, som desuden ikke er standard i Word. Du Brugerne slipper også for at følge et ekstra trin med at vise udskrift for at opdatere feltet - og gemmes dokumentet ikke efter denne visning forsvinder opdateringen igen.